Så här ska en dressyrsadel ligga....

cela

Trådstartare
Ja, precis som rubriken lyder: nu vill jag se bilder på hur en sadel SKA ligga Det finns väldigt gott om trådar hur en sadel INTE ska ligga, bakvikt / för svängd / för rak / sadlat för långt fram osv.
Så då tänkte jag att nu vänder vi på det, alla ni som har en sadel som passar och som dessutom kan sadla på rätt ställe :D Ös in era bilder, och nu inte bild under ryttare utan bara en "naken sadel" på hästen.
:bow: tack på förhand

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

Åh vilken lysande idé! Jag vill oxå se och lära mig mer! :idea: Väntar med spänning!

Har inga bilder utan schabrak tyvärr, men här kommer de jag har..
Bates innova, precis ny, passar enligt mig perfekt.
23426903.jpg

23426902.jpg

23426900.jpg

Trainers jessica, hade för 1½ år sedan på båda hästarna. Såldes för att den slutade passa den bruna.
7590811.jpg

7590816.jpg

7590973.jpg

Den första sadlen ligger ju och trycker på bogarna?

Mahogny, KopparbergsEmme, susarunt: :idea: Då kanske ni kan visa bilder på hur ni tycker att en sadel ska ligga?

den första ligger väldigt mkt för långt fram o tyngdpunkten ser inte jättebra ut heller.

Centaur har bra bilder.

Man behöver ingen pad till en sadel som ligger perfekt...

Hon skrev att den låg bra, inte perfekt ;)

Kanske har en padd under för att den är något vid och hästen ska musklas mer?

prestige har tyngpunkten i sadeln långt fram

Fast det har ju inte med att göra om den ligger i framvikt:confused: vilket jag nog också tycker att din ser ut att göra, en aning, i alla fall.

Det ser ut som hästen har huvudet mot golvet nu när jag tittar närmare, kanske är därför, lurar kanske bara ögat.

Senast ändrad:

Jag skulle bara vilja inflika en liten detalj... nämligen att det inte finns någon perfekt liggande sadel. Det är en omöjlighet att en sadel ligger perfekt vid stillastående, när hästen inte arbetar med ryggen, när hästen arbetar "helt okej", när hästen arbetar korrekt, när hästen arbetar som den aldrig gjort förr, när den blir rädd för en fågel osv osv. Hästens rygg är inte statisk, alltså kan ingen sadel ligga helt perfekt i alla lägen.

Bara en kommentar som sagt... dock ställer jag mig alltid frågande till att prova ut en sadel efter hur den ligger när hästen står stilla eftersom ryggen garanterat inte ser likadan ut när den börjar röra sig sen.

Precis!

*kl*

Sedan är det en omöjlighet att avgöra om en sadel ligger bra utifrån en bild, man kan se om sadeln ligger i balans och om den följer ryggen hyggligt men inte mer. Det är mkt lättare att avgöra om en sadel ligger dåligt.

Här har vi en sadel som för ögat ser ut att ligga bra, skulle vara kortare men det struntar vi i nu:

I denna sadel låste hästen sina bogar och förlorade mkt av gången.

Denna sadel ligger inte lika bra för ögat men hjälp va hästen slappnade av och började jobba med ryggen, två snarlika sadlar kan vara väldigt olika. Ännu bättre blev det när jag tog bort padden och satte i ett smalare järn ist (jag var lite lat ett tag :p).

Allra bäst har hästen rört sig i denna sadel, den ser ut att ligga ok men inte alls så bra som den första, dock så kunde jag inte rida i den öht.

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka