Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!
Tror det måste bero på hur stor mun barnet har och hur bröstet ser ut. Spelar ingen roll att alla på BB och amningshjälpen hävdar att det självklart går att suga "rätt" alltid, oavsett.
Nu när babyn är/var mellan 6-8 månader ser grepp och allt ut som i läroböckerna och hur det bör vara. Nu är mina bröst mjuka och det ena hänger kanske till och med litegrann, trycker jag med ett finger är det lite som att trycka i en deg som kan ge efter. Babyn är 22 cm längre och huvudet är mycket större. Hela vårtgården är inne i babyns mun och ingenting gör ont.
När babyn var tre dagar var mina bröst stenhårda, att klämma ihop dem till en hamburgare,
försök klämma en liten bit av en badboll till en hamburgare... Bröstvårtan var som knoppen som sticker ut där man blåst in luft, det enda som gick att suga på.
Så helt enkelt, jag ger det råd jag faktiskt fick nästan försent (dvs när jag hade problem andra gången när babyn var 4-5 månader). Mjölka ur först innan barnet dricker, mjölka ur så mycket att du faktiskt känner att det är lite lite mjukt och ger litegrann runt bröstvårtan om du trycker med ett finger (brukar räcka med 4 till 6 tryckningar med fingrarna). Då är utdrivningsreflexen igång och barnet kan få tag om vårtgården och få in den i munnen och få ur mjölken.
Mjölka ur det för hand tycker jag är lättast (bröstpumpen fungerade inte heller med badbollar), bara att trycka ganska hårt med fingrarna i vårtgården nära bröstvårtan med tex tumme och pekfinger mittemot varandra, tills mjölken kommer (finns handledningar på nätet) fortsätt trycka tills strålen/arna slutar/avtar, kan ta 10-20 sekunder för mig, lätta och ta nytt tag. Flytta fingrarna runt jämt runt vårtan så att du inte glömmer ngn mjölkgång.
Sedan! försök forma vårtgården lite plattare och amma.