Sv: S:s hundtjänst eller IMMI instruktör?
Hm.. Mycket olika uppfattningar alltså! Jag har gått två kurser på bhk och vi har tränat på bra grejer & så, men min lilla knäppa vovve har en aning mer energi än alla andra och har varit den vildaste på dessa kurser. Han har varit okoncentrerad när man ska träna att gå fot, godis, leksak whatever, roligare att kolla på marken efter annat

Sen blir han lätt stimmig av all energi och skäller och vill busa i tid & otid.. När tränaren skulle testa med honom en gång gick det VÄRRE än med mig.. Har aldrig fått riktigt bra tips eller så heller på det som inte funkar, tex att släppa leksaken var ju omöjligt och fick därför i det stora hela bara vara..
Sen har vi på slutproven ändå fått riktigt väl genomförda prov då jag verkligen gått in för det & lyckats med uppgifterna
Men känner att vi behöver mer hjälp.. En polishundtränare visade mig i ung 10 minuter en gång på min hund, och jag blev då förundrad över vad han kunde göra på den korta tiden.
Undrar om min hund behöver en tuffare träningstyp som tex polishundar verkar tränas i, samtidigt som jag inte vill att träningen ska vara "plågsam" för hunden..
Jag använder ju tex halti ibland- vilket många är emot, men pga värkande axlar och skadat knä så vill jag inte få mer ont för att jag måste använda vanligt halsband, samtidigt som jag förstår att det bästa vore att jag kunde lära min hund att gå ordentligt!
Men med haltin kan jag ha honm vid min sida utan att behöva dra eller flyga efter.
Har tex blivit tjurigt ifrågasatt på bhk varför jag använder halti, det är hjälp jag vill ha och inte nån besservisser kommentar..
Tränar agility nu vilket min hund älskar och jag tycker är toppen, går bättre eftersom jag tränar honom mycket lös och det passar honom jättebra

men koppelproblemet kvarstår..