S:s hundtjänst eller IMMI instruktör?

Snobben

Trådstartare
Någon som har varit på någon ev dessa kurser med sin hund och löst något problem? Min uppfattning av bhk är att de har svårt att hjälpa en om man har problem med sin hund, men kanske är olika.
Jag skulle vilja lära min hund att gå fot bättre och träna mer lydnad.
På bhk har de inte kunnat hjälpa mig.

Sv: S:s hundtjänst eller IMMI instruktör?

Nu var det några år sedan, men jag har varit på ett par kurser för IMMIinstruktörer och jag tycker det var helbra :)

Låter konstigt med en brukshundsklubb som inte kan hjälpa en med lydnaden. Det du vill ha hjälp med räknas inte direkt som ett problembeteende. Testa att byta instruktör på Bhk om du inte är nöjd.. finns ju olika inriktningar och sätt att lära ut där med.

Att välja mellan Immi och SH beror helt på hur du själv ser på hundträning. Själv skulle jag nog valt Immi.

Jag skulle aldrig gå en IMMI-utbildning. Kanske för att de jag träffat inom IMMI varit helt slut i skallen. Kanske bara slumpen att jag mött idioter som råkat vara inom IMMI men men ;)

TS kanske menar att man på bk ofta fokuserar mer på rena lydnadsmoment, "dressyr", och mindre på vardagslydnad och vardagsproblem. Så har jag iaf uppfattningen att det är, men det skiftar väl förmodligen.

Jag skulle aldrig gå en IMMI-utbildning. Kanske för att de jag träffat inom IMMI varit helt slut i skallen. Kanske bara slumpen att jag mött idioter som råkat vara inom IMMI men men ;)

Och för mig tvärsom ;):D
Tränaren från bhk tyckte jag var för gapig, våldsam och stressade fram resultat när tillochmed jag hade problem med att få kläm på det som skulle göras.
Hos tjejerna på IMMI var det lugnare och trevligare atmosfär. Mjukt och fint och ingen stress :love:

Som sagt, det beror ju helt på erfarenheter!

En av IMMI-idioterna hade "skotträdda-hund-kurs". 7 livrädda hundar med ägare i samma rum där han smällde av massa lösa skott, på med skivor med fyrverkerier osv. Det dummaste jag någonsin varit med om.

:crazy: Ja det lät ju som en idiot om något.
Det är inte lätt att hitta någon man kan träna varken häst eller hund för, det är lite dumt tycker jag att inom varje gren/inrikting/trosuppfattning (:p) så spänner radiet så långt.

TS: Ägg finns det överallt, stirra dig inte blind på vilken organisation tränaren kommer från (säj IMMI nudå) utan försök bara fokusera på att hitta någon som du känner förtroende för och som du blir hjälpt av.

Som sagt, det beror ju helt på erfarenheter!

En av IMMI-idioterna hade "skotträdda-hund-kurs". 7 livrädda hundar med ägare i samma rum där han smällde av massa lösa skott, på med skivor med fyrverkerier osv. Det dummaste jag någonsin varit med om.

:eek: :eek: :eek: Det är ju inte klokt...

TS: Jag har gått några vanliga kurser för en IMMI-instruktör. Jag är nöjd men inte mycket mer än så. Hundarna tilläts göra för mycket fel enligt mig. Om något inte funkade så som instruktören tänkt, testade de samma sak om och om igen istället för att prova på ett annat sätt.
Min valpkurs däremot, hos en bhk-instruktör, var guld värd :) (Håller med Vacasso, det finns nog dåliga och bra tränare i alla klubbar, hör dig för bland hundfolk hur de instruktörerna som du kan välja på är, och välj det som du tror passar din hund bäst :))

Hm.. Mycket olika uppfattningar alltså! Jag har gått två kurser på bhk och vi har tränat på bra grejer & så, men min lilla knäppa vovve har en aning mer energi än alla andra och har varit den vildaste på dessa kurser. Han har varit okoncentrerad när man ska träna att gå fot, godis, leksak whatever, roligare att kolla på marken efter annat:crazy: Sen blir han lätt stimmig av all energi och skäller och vill busa i tid & otid.. När tränaren skulle testa med honom en gång gick det VÄRRE än med mig.. Har aldrig fått riktigt bra tips eller så heller på det som inte funkar, tex att släppa leksaken var ju omöjligt och fick därför i det stora hela bara vara..

Sen har vi på slutproven ändå fått riktigt väl genomförda prov då jag verkligen gått in för det & lyckats med uppgifterna:)

Men känner att vi behöver mer hjälp.. En polishundtränare visade mig i ung 10 minuter en gång på min hund, och jag blev då förundrad över vad han kunde göra på den korta tiden.
Undrar om min hund behöver en tuffare träningstyp som tex polishundar verkar tränas i, samtidigt som jag inte vill att träningen ska vara "plågsam" för hunden..

Jag använder ju tex halti ibland- vilket många är emot, men pga värkande axlar och skadat knä så vill jag inte få mer ont för att jag måste använda vanligt halsband, samtidigt som jag förstår att det bästa vore att jag kunde lära min hund att gå ordentligt!
Men med haltin kan jag ha honm vid min sida utan att behöva dra eller flyga efter.

Har tex blivit tjurigt ifrågasatt på bhk varför jag använder halti, det är hjälp jag vill ha och inte nån besservisser kommentar..

Tränar agility nu vilket min hund älskar och jag tycker är toppen, går bättre eftersom jag tränar honom mycket lös och det passar honom jättebra:) men koppelproblemet kvarstår..

Tycker de kurser jag gått med IMMI-instruktörer är kanon, en toppen tränare. Lugnt och fint med hunden och jobbar för att få hunden att vilja och tänka själv. Har däremot nästan iget positivt från BHK instruktörer. Hårda tag, dra och slita. Men det hela handlar väl om att ha turen att träffa på en bra instruktör inom de båda områdena.

Jo det är väl så, beror på vem man träffar på.
Jag tycker att man ska lära hundarna på ett mjukt sätt om det går, känner bara att min hund inte riktigt lyssnar om man inte är väldigt bestämd, efter jag sett polishundtränaren vara väldigt bestämd med, men beror väl på HUR man gör saker med..

Jag har gått på kurs för tre olika IMMI-instruktörer i olika delar av landet och är supernöjd. Det är en träningsmetod som fungerar perfekt för mig och mina hundar !

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 966
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 901
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka