Ryttarens sits?

J

Josefine1993

Hej!

Detta kanske är en onödig fråga men jag skriver och ser!
Det är så att jag tagit upp min ridning igen efter ett uppehåll, och undrar om någon kan förklara för mig, hur man gör vid olika '' sittningar '' Lättsits, tvåpunktssits osv. har inte riktigt förstått det ännu och undrar om någon kunnig kan förklara :)
 
Sv: Ryttarens sits?

Citerar efter lite googling då jag inte orkade skriva allt själv:

Att ha en bra sits är grunden för en god ridning. En bra sits ger ryttaren bättre balans, ryttaren blir mer följsam (stör hästen mindre) och ger förutsättningar för att påverka hästen på rätt sätt.
Det finns tre olika sitsar man pratar om vid vanlig ridning:

35f42b15a604d91f


Lodrät sits
Den lodräta sitsen är grunden för alla ridgrenar. Axel, höft och häl ska bilda en lodrät linje.
(Beroende på vad för häst du rider kan du behöva finjustera armar eller ben lite för att "nå" om med hjälperna vid olika tillfällen, ex. vid skänkelvikningar eller ledande tygeltag, sitsen ska dock alltid vara stabil och centrerad för att inte störa hästen.)

f6f60c581ca561a9


Trepunktssits
Grundsits för hoppning och markarbete med bommar. Ryttaren har fortfarande sätet i sadeln men lutar sig framåt. Axel, knä och tå bildar en lodrät linje.

62d32c3a6b5878a6


Tvåpunktssits
Ryttaren står upp i sadeln. Denna sits används för att inte belasta hästens rygg som till exempel vid galopparbete, klättring i backar och hoppning. Kallades förr för fältsits. Utgår från två punkter: att höft och häl ska vara i samma linje. Vid tvåpunktssits är det mycket viktigt att ryttaren står i egen balans (att hålla i manen är helt OK) och inte drar hästen i munnen.
(Det är antagligen denna sits som du tänker på då du menar "lätt sits", då du lämnar hästens rygg fri att röra sig. Mycket vanlig vid ridskola för all markarbete och hoppning, ett tips är dock att växla mellan de olika sitsarna beroende på vilket arbete som utförs, men att självklart också lyssna på din ridlärare :) ).


Förutom detta finns det felaktiga sitsar:

04939a77b8ee2570_73386647.jpg

"stolsitis" Underskänkeln för långt fram och ryttaren kommer i bakvikt vilket stör hästens ryggverksamhet. Med stolsits som grundsits är det omöjligt för ryttaren att kunna arbeta hästen på rätt sätt och följa med i språnget vid hoppning.

bcb9a423c29f0d3b_73387004.jpg

”Räddningssits”: Ryttaren lutar sig framåt och drar tyglarna i magen = dubbla budskap – framåt med kroppen och bak med handen.
När ryttaren kniper med knäet och drar bak skänkeln förloras kontrollen. Vid nedsittning i trav blir det väldigt skumpigt med denna sits då ryttarens fjädring i ryggen går helt förlorad.



Hoppas guiden var till hjälp! :)
 
Sv: Ryttarens sits?

Ja tack så jätte mycket för hjälpen! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 680
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp