ryttarens klädsel

T

towii

hej;)
jag undrar om det är någon här inne som har koll på vad som gäller angående ryttarens klädsel på en lokal ponny dressyr?? måste man ha kavaj?? ridstövlar?? sporrar??:confused: tack på förhand:bow:

Sv: ryttarens klädsel

Godkänd ridhjälm, i valfri färg, med hakbandet knäppt. I Medelsvår klass och högre för häst får hjälmen bytas ut mot annan hjälm, kubb eller hatt. Hjälm/hatt skall bäras inom hela tävlingsområdet så fort ryttaren sitter till häst.
Ridkavaj i valfri färg. En ridkavaj är figurskuren, av tyg, har sprund bak och når längre ner än till midjan. I MsvA/Prix S:t Georges och högre får man ha ridfrack.
Ridbyxor i valfri färg.
Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps utan fransar.
Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong.
Sporrar av metall, som skall bäras rättvända. Sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren. Om hjulsporrar används skall trissorna kunna rotera. Sporre med rund hård plastkula och sporre utan utskjutande del (dvs 0 mm långa) är tillåtna. På Lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar. Sporrar får inte vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen. På ponnytävling skall sporrarna dessutom vara trubbiga och max 15 mm långa.
Spö får man ha på framridningen, men inte medan man rider programmet och inte vid/på tävlingsbanan i samband med förestående start (dvs lämna spöet på framridningen). Har du spöet med dig till tävlingsbanan blir du utesluten, du får dock rida programmet om du vill och får en bedömning som vanligt men du är inte med och tävlar. Spöets längd får vara högst 1,10 m för häst och 1,00 m för ponny och man mäter hela spöet, inklusive 'flärpen'.
Handskar "bör bäras", men det är inget krav. Ingen färg är specificerad.
Säkerhetsväst är tillåten. Får bäras utanpå eller innanför kavajen.

texten hämtad ifrån http://www.stallbacken.com/

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar