Ryttaren i klassisk dressyr

lektra

Trådstartare
Har inga böcker i bokhyllan och inga i närheten som kan svara på frågan.

Att en relation med hästar har höga mentala krav är redan känt. Ödmjukhet osv är också känt. Men:

Vilken fysik krävs för att bli en god ryttare inom klassisk dressyr?

Gå gärna in på muskel grupper, kondition osv.

Vi höra era tänkar, fakta och värderingar! :bow:

Sv: Ryttaren i klassisk dressyr

Jag antar som i alla andra sporter är kroppskännedommen är extremt viktig. Samt simultanförmågan :)

Utan några som helst vetenskapliga referenser till källor så skulle jag säga spontant att rygg- och mag-muskler som är det absolut viktigaste. (Det som på tjusiga gym brukar fokuseras på i så kallad "core training".)

Om man har dessa muskler klarar man att hålla upp sig själv på ett bra sätt och ben och armar följer med "på köpet". Åtminstone är det vad jag skulle rekommendera att fokusera på inom olika former av dressyr. Om man är galoppjockey är det rätt uppenbart att man behöver enormt starka ben och är man hoppryttare verkar man behöva rätt starka armar för att få stopp på kusen (ja, jag är lite halvironisk och generaliserar förstås). :devil:

Om man vill välja någon kompletterande träning för att bli en bra ryttare skulle jag nog rekommendera någon form av yoga eller pilates. Där stärker man just musklerna i mitten av kroppen för att få mer balans i kroppen, räta ut ojämnheter m.m. Sånt som man har nytta av som ryttare. Att vissa övningar dessutm sträcker ut insidan av låren också är ju en trevlig "bieffekt" eftersom de musklerna brukar kunna bli lite korta ibland efter mycket ridning.

Nåja, bara lite svammel som sagt och helt ovetenskapligt från mitt eget perspektiv. :angel:

Det viktigaste är att man inte har (för mkt) spänningar i sin kropp som gör att man inte kan följa hästen, känna av den och ge exakt de hjälper man vill och inga andra.
Kroppskännedom är också viktigt, så man är medveten om vad kroppen gör och inte gör, och hur man får just den mellersta långfingerleden att sluta sig lite grann:p tex
Håller också med om coremusklerna, som ger en bra stabilitet till överkroppen, en bra hållning.

Min bästa kompletterande träning är yoga, ashtanga/vinyasa/hatha är vad jag brukar göra. Det har framförallt fått mig att hitta och släppa på spänningar i nacke/axlar/skuldror och fått mig att hitta balans/avslappning i kroppen.
Även bäcken/höftpartiet har blivit mkt rörligare, men där har jag en bra bit kvar:angel:

Nån speciell kondition tycker jag inte man behöver, mer än vad man får naturligt av stalljobb.

Jag måste nog vara lite politiskt inkorrekt och säga att det underlättar att vara slank och ha långa ben. Det är så mycket lättare att hålla underskänklarna i rätt läge när de så att säga hamnar under ekvatorn på hästmagen. Och så mycket lättare att få överskänkeln i rätt position när man inte har hullkudden på insidan av låren i vägen. Lättare att sitta stilla också när det inte finns något daller. Och mindre för hästen att bära.

Koordination JAAA!
Balans. Yes! Yes!
Inre lugn, absolut.
Muskler, nja.
Smidighet. JA.
Taktkänsla (musikalitet). Yepp.

Nu är jag inte så slank i dagsläget(ska ändras innan sommaren, inga vassbad i år;)). Men jag håller med om att det underlättar på de flesta hästar. Dock inte om man är kobent och har en tokbred ponny.:angel:
Långa ben är toppen. Men jag tror nog även raka eller hjulbenta är bäst.

I övrigt säger jag: bålstyrka, snabbhet, koordination. Sen måste man så klart ha känslan, kunskapen och viljan.

Ödmjukhet medvetenhet närvaro balans både i kropp och själ utan detta kan man inte rida ödmjukt med närvaro och i balans;-)
James Shaw är ett hett tips för den som vill lära sig rida inifrån;-)

Jag måste nog vara lite politiskt inkorrekt och säga att det underlättar att vara slank och ha långa ben. Det är så mycket lättare att hålla underskänklarna i rätt läge när de så att säga hamnar under ekvatorn på hästmagen. Och så mycket lättare att få överskänkeln i rätt position när man inte har hullkudden på insidan av låren i vägen. Lättare att sitta stilla också när det inte finns något daller. Och mindre för hästen att bära.

Allmänt svar på svea inlägg

Vad gäller benlängd - det kanske gäller att inte rida på allt för stora hästar, så benen pekar rakt ut? På senare år har det ju blivit mer och mer populärt med höga resliga dressyrhästar emedan ryttaren kanske inte har kropp för att rida en sån stor häst optimalt. Vad jag vill säga är att med en mindre häst hamnar ju de facto skänklarna under ekvatorn. Om man inte har rejält korta ben förstås.

Vad gäller vikt. Ja, det är ju enklare både för hästen och ryttaren om ryttaren väger mindre. Men mindre kroppsvikt kan man enklare stabilisera sig själv och bära upp sin egen kropp, under förutsättning att man samtidigt tränar upp styrkan. :)

I övrigt håller jag med om yogan. Den inte bara hjälper styrka och smidighet utan den hjälper även ryttaren att andas lugnare och mer medvetet, att finna ett inre lugn. Men jag vill även slå ett slag för bodypump, där styrketränar man aerobt, dvs man tränar både styrka och uthållighet i musklerna. Den träningen har gjort mycket för min ridning, OCH för stalljobbet där man kan bli lite sned i axlar osv med grepen och sopen.

Tack för ett utförligt svar.

Ang. benlängd håller jag med. Lagom är lättast. :p

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 274
Senast: Korven
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar