Fast, och nu diskuterar jag bara vidare för diskussionens skull, jag tycker att den jämförelsen haltar.
Lagkravet på bilbälte respektive mc-/mopedhjälm har ju faktiskt undantag. Kör man t ex på en parkeringsplats, bensinstation eller liknande område krävs varken bälte eller hjälm. I de situationerna går färden långsamt, och olycksrisken bedöms vara så låg att hjälm eller bilbälte inte behövs. Tittar vi på ridning så hanterar vi våra hästar med extra stor försiktighet i trafiken, och som regel relativt långsamt - typiskt i sakta skritt. Det är ute på stigar, ängar och enskilda skogsvägar som det galopperas barbacka eller åtminstone rids fortare och med generellt mindre marginaler, hästar blir irriterade på andra hästar, hästar blir rädda för ett eller annat... och ryttare trillar i backen, i Sverige sådär 10 000 gånger om året med sjukhusbesök pga hjärnskakningar, skallskador, frakturer i armar/handleder/ben/fotleder/revben, och ryggskador. Polisrapporterade olyckor med häst och ryttare i trafikmiljö är inte fler än något tiotal per år, enligt en studie från SLU. Mot den bakgrunden tycker jag det är litet tokigt att stirra sig blind på hjälmkrav just i trafiken. Och vidare; skulle man implementera lagkrav för ridhjälm överallt och alltid så har man en lag som i praktiken inte är möjlig att följa upp efterlevnaden av.
Och återigen; jag argumenterar inte mot användning av hjälm - tvärtom.
Men jag argumenterar mot lagstiftning kring det.
Lagkravet på bilbälte respektive mc-/mopedhjälm har ju faktiskt undantag. Kör man t ex på en parkeringsplats, bensinstation eller liknande område krävs varken bälte eller hjälm. I de situationerna går färden långsamt, och olycksrisken bedöms vara så låg att hjälm eller bilbälte inte behövs. Tittar vi på ridning så hanterar vi våra hästar med extra stor försiktighet i trafiken, och som regel relativt långsamt - typiskt i sakta skritt. Det är ute på stigar, ängar och enskilda skogsvägar som det galopperas barbacka eller åtminstone rids fortare och med generellt mindre marginaler, hästar blir irriterade på andra hästar, hästar blir rädda för ett eller annat... och ryttare trillar i backen, i Sverige sådär 10 000 gånger om året med sjukhusbesök pga hjärnskakningar, skallskador, frakturer i armar/handleder/ben/fotleder/revben, och ryggskador. Polisrapporterade olyckor med häst och ryttare i trafikmiljö är inte fler än något tiotal per år, enligt en studie från SLU. Mot den bakgrunden tycker jag det är litet tokigt att stirra sig blind på hjälmkrav just i trafiken. Och vidare; skulle man implementera lagkrav för ridhjälm överallt och alltid så har man en lag som i praktiken inte är möjlig att följa upp efterlevnaden av.
Och återigen; jag argumenterar inte mot användning av hjälm - tvärtom.
Men jag argumenterar mot lagstiftning kring det.
Senast ändrad: