Ryttarbok, ryttarrepresentant

Sv: Ryttarbok, ryttarrepresentant

Nej men såvitt jag vet har ingen annan än du känt behovet att skriva en lång redogörelse för hur ni lyckades kvala, därför skrev jag att ingen behövde känna sig jagad, det kändes liksom som du var en av dom som faktiskt kände sig träffad! Men dåså då var det ju inte så och det var ju bra :idea:

Uppenbarligen så menar vi olika med våra uttryck som "träffad". :D
Jag anser att du ger dej på dem som klarar sina kval via utb.hoppning och tolkar det som att du anser att de inte är tillräckligt bra. Jag tycker du har fel där. De som gör det (oavsett om det är jag eller någon annan) följer TR. Jag har själv varit med och ordnat utb.hoppningar ett antal gånger under våren. (Där mina flickor startat extra hästar. Vi har 5 hästar igång förutom de 2 "ordinarie")

Det spelar för mej ingen roll om vi har kval eller ej, via utb.hoppning eller tävling. Jag har rätt att ha en åsikt tvärtemot din ändå och framförallt lika stor rätt som du att yttra den.

Att jag väljer att skriva en lång redogörelse beror inte på mitt behov av att försvara mej utan ett sätt att visa att det finns mer än en svart/vit sida som jag tolkar att du beskriver. Jag tycker att om man är tyst och inte säger sin åsikt så kan det tolkas som att man håller med. Och det skrämmer mej. :o
Jag har också fått från annat håll än denna "Buke-expertpanel" om hur fel kvalhoppningsreglerna kan slå. Dock överväger det positiva just nu enl ft-kom.
Och även om jag upprepat sagt att jag tycker det är bra med hoppkvalen (om nu någon missat det) så kan de förändras för att bli bättre.
Och ang utb.hoppningarna så har de en tendens att vara svårare än en vanlig hoppning eftersom de oftast har samma höjd på alla hinder och det har inte en officiell tävling. Häromkring har man däremot oftast haft bank/vattengrav med alternativ hinder precis som många av våra tävlingar. Flera av utb.hoppningarna har haft samma bana som tävlingen som var i helgen. Billigare och mindre tidsåtgång har varit en vinnande faktor.

och att jag skriver långt ... förvånar nog ingen som pratat med mej :o :idea:

Uppenbarligen så menar vi olika med våra uttryck som "träffad". :D
Jag anser att du ger dej på dem som klarar sina kval via utb.hoppning och tolkar det som att du anser att de inte är tillräckligt bra. Jag tycker du har fel där. De som gör det (oavsett om det är jag eller någon annan) följer TR. Jag har själv varit med och ordnat utb.hoppningar ett antal gånger under våren. (Där mina flickor startat extra hästar. Vi har 5 hästar igång förutom de 2 "ordinarie")

Nej där har du missförstått, jag ger mig på det systemet som tillåter ryttare att trots 10-12 kval på riktig tävling så klarar dom sig inte men rider nolla på utbildningshoppningarna. För det skulle ju handla om säkerheten som hoppkvalen ger och är man inte säker i ett tävlingsmoment utan bara på ett träningsmoment så tycker inte jag det har något med säkerheten att göra överhuvudtaget då kan vi lika gärna strunta i allt vad hoppkval heter. Därför anser jag att ETT kval skall göras på tävling under den press som tävling innebär.

Nåja man pratar ju med både den ena och den andra på telefon fastän man själv inte är aktiv, tex att utbildningshoppningarna är det väldigt variabla höjder på , tex att Ride up på 1.30 låg på max 1.20 med någon enstaka bakbom på 1.30 tex. osv.

Skilj på Ride Up och på utbildnimngshoppning! Har inte avrit på en enda PaR där höjden varit lägre.

Här på vår förening som anordnat en hel del PaR så har jag själv varit funktionär och höjt hindren. ALLA hinder förutom första hindret har legat på rätt höjd dvs har det varit 130cm så är alla hinder 130cm

Så många gånger så är just PaR svårare än vanlig hoppning när det gäller rent höjdmässigt.

Jag var på Ride Up för ponny i Falkenberg och där tullades det inte på höjden det minsta lilla, snarare tvärtom :crazy: Och jo jag var med och byggde banan där och var med när hindren mättes

Ok som vanligt så är alla banor i skåne alltid svårast och maxade :angel:

Då är det väl ännu konstigare att folk nästan river ut sig när det är enklare och lägre och hoppar felfritt när det är mkt svårare :grin: Är det då själva tävlingsmomentet dom inte klarar av? Ja då är det väl ännu mer befogat att införa ett tävlingskval.

Jag pratade inte om Ride up på ponny för dom hoppar väl inte 1.30 hoppas jag?

"Jag är inte ett dugg intresserad av ngn enskilds buke medlems resultat utan diskussionen handlade om att hoppkvalen"

Inte Buke-ryttare, men andra FT-ryttare kanske...? Det här går inte så bra ihop med det övre inlägget. Varför blanda in enskilda ryttare öht? Diskutera fenomenet hoppkval då istället. Vilket vi har gjort i någon lååång tråd redan.

I detta fallet var det du som ansåg att mina inlägg var tjafs och jag förtydligade att jag hade kollat vissa resultat där man då kunde följa att vissa ryttare hade startat en mängd ggr på tävling utan att lyckas kvala men sen lyckas på utbildningshoppning.

Och det var ju det som diskussionen handlade om, att jag ansåg att 1 kval skulle göras på tävling då det var klart och tydligt för mig att tävlingsmomentet stressar mer än utbildningshoppning. Vilken annan förklaring finns det?

Ok som vanligt så är alla banor i skåne alltid svårast och maxade :angel:

Då är det väl ännu konstigare att folk nästan river ut sig när det är enklare och lägre och hoppar felfritt när det är mkt svårare :grin: Är det då själva tävlingsmomentet dom inte klarar av? Ja då är det väl ännu mer befogat att införa ett tävlingskval.

Jag pratade inte om Ride up på ponny för dom hoppar väl inte 1.30 hoppas jag?

Ja jag tycker av det jag sett och tävlat att vanliga hoppningar är svårare här nere i Skåne och det är jag väldigt benägen att tro att många hoppryttare håller med mig om det!

Har ju de senaste åren varit ute en hel del på nationella tävlingar.

Antagligen så är det en del av det hela, nerver är avgörande för många ÄVEN de som rider på allra högsta världsnivå!!

Se bara på Jessica Kurten tex :angel:

Jag ser inget fel i det alls.

Och ride up för ponny är ju motsvarigheten till stor häst och självklart håller de sig på sina höjder det borde väl vem som helst förstå :crazy: 110cm för C-ponny är rätt högt, speciellt om det är fälttävlan ponnyn sysslar med

.

Antagligen så är det en del av det hela, nerver är avgörande för många ÄVEN de som rider på allra högsta världsnivå!!

Se bara på Jessica Kurten tex :angel:

Jag ser inget fel i det alls.

Absolut är det så, det är ju precis det jag säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka