Ryttarbok, ryttarrepresentant

Sv: Ryttarbok, ryttarrepresentant

Jag kan inte göra annat än hålla med, utb.hoppningar eller som vi kort kallar det kvalhoppningar är super. Oftast vardagskvällar som ersätter den vanliga hoppträningen utan att det skall bli överbokningar på helgerna, dessutom är oftast kvaljägarna inte ute efter placeringar och så (i vanliga tävlingssammanhang väljs oftast avd. B). Tidsaspekten är oxå positiv, 2 starter på lok/reg kan ta en hel dag i anspråk medan en utb.hoppning är över på ett par timmar. Skönt för hästarna att slippa stå i en trailer hela dagen för en sån sak.

Sen kan folk tycka att det är lättare att kvala på utb.tävlingar och att alla kval inte skall få göras på sådana, kan i viss mån hålla med, men får man fler ponnier/hästar att rida under årets lopp och alla helger (man kanske har fler barn som tävlar andra disc. med...) är de som sagt ovärderliga.

Jag vill fortsättningsvis poängtera att visst!!! är det bra med hoppkval, de flesta har ju lyckats trots skador, igångsättningar, få startmöjligheter etc. men vore det inte mer riktigt att ha en tränares underskrift på att man varit på terrängbana och hoppat liknande höjder innan start? Att hästen är i tillräckligt bra kondition för att klara en sån påfrestning? Har inte det med säkerhet att göra.

Jo men jag är jätteavundsjuk på din dotter, det är ju så det måste vara :crazy:
Jag förstår inte varför du känner dig så träffad, har du anledning till det eller?

:rofl: Hade faktiskt inte ens en tanke på att DU skulle ha tanken på det hållet. Kanske det ligger något i det? Hon är ju ung och har framtiden för sej. :devil: (man brukar ju säga att man är bäst som ryttare vid 35-40 så )

Vi har helt olika åsikter i frågan. Sjävklart anser jag mej ha rätt att uttala den då du upprepat uttalar den på andra hållet. Jag är ute varje helg och möter aktiva ryttare/föräldrar/tränare och har en ganska bra bild över vad man tycker i vissa av dessa kretsar. :D

Buke är intressant då vi har ett stort antal "läsare". Det märker jag när jag är på tävling så många numera kallar mej mitt nick. :D

Jag anser fortfarande att debatten hamnar mest om att "hoppkvalen" är viktigast och ska göras på ett visst sätt som passar x eftersom x tycker så, (TR spelar ingen roll) man diskuterar inte varför de är viktiga och orsaken till att de kom till. De är ju faktiskt ett av de medel som ska användas för att få säkrare terräng.

En fråga till dej Fio. Hur säker var din häst i hoppningen när du var som mest aktiv? Anser du att ni var farliga i terrängen då?

Jag kan inte göra annat än hålla med, utb.hoppningar eller som vi kort kallar det kvalhoppningar är super. Oftast vardagskvällar som ersätter den vanliga hoppträningen utan att det skall bli överbokningar på helgerna, dessutom är oftast kvaljägarna inte ute efter placeringar och så (i vanliga tävlingssammanhang väljs oftast avd. B). Tidsaspekten är oxå positiv, 2 starter på lok/reg kan ta en hel dag i anspråk medan en utb.hoppning är över på ett par timmar. Skönt för hästarna att slippa stå i en trailer hela dagen för en sån sak.

Sen kan folk tycka att det är lättare att kvala på utb.tävlingar och att alla kval inte skall få göras på sådana, kan i viss mån hålla med, men får man fler ponnier/hästar att rida under årets lopp och alla helger (man kanske har fler barn som tävlar andra disc. med...) är de som sagt ovärderliga.

Jag vill fortsättningsvis poängtera att visst!!! är det bra med hoppkval, de flesta har ju lyckats trots skador, igångsättningar, få startmöjligheter etc. men vore det inte mer riktigt att ha en tränares underskrift på att man varit på terrängbana och hoppat liknande höjder innan start? Att hästen är i tillräckligt bra kondition för att klara en sån påfrestning? Har inte det med säkerhet att göra.

Ja och vem undrar varför man föredrar 2 timmar på en utb.hpp en sval kväll framför en heldag i solen? :devil:

När man ska på en internationell ft måste man numera ha underskrift av sin tränare. Dvs man måste ha en gdk terrängtränare. Det innebär väl att man inte är nöjd ens med de internationella ryttarna. :angel:

Du behöver inte kvala till 130cm för att hoppa det på utbildningshoppning. Och eftersom det nu står i TR att utbildningshoppning ger giltiga kval så är det det man måste kunna följa.

Har jag heller aldrig sagt att man inte får...utan för att starta 130 på vanlig banhoppnings tävling var det jag menade.

Och jag håller givetvis med fio i allt hon har skrivit. Kan heller inte förstå varför ngn känner sig jagad, om alla kval är fixade enligt TR så har man väl inget att känna sig påhoppad för? Det enda vi propagerat för är att om nu dessa kval ska öka säkerheten så bör åtminstone ett av dem utföras på vanlig tävling.
Som vanligt här så håller ju vissa med om det och vissa inte, är väl inget konstigt med det.

Har jag heller aldrig sagt att man inte får...utan för att starta 130 på vanlig banhoppnings tävling var det jag menade.

Och jag håller givetvis med fio i allt hon har skrivit. Kan heller inte förstå varför ngn känner sig jagad, om alla kval är fixade enligt TR så har man väl inget att känna sig påhoppad för? Det enda vi propagerat för är att om nu dessa kval ska öka säkerheten så bör åtminstone ett av dem utföras på vanlig tävling.
Som vanligt här så håller ju vissa med om det och vissa inte, är väl inget konstigt med det.

Fundera gärna på om Du tror att alla som känner sej "jagade" skriver inlägg. :crazy:
PM är en bra funktion men det finns också många "läsare". Bara för att jag är en av de som inte håller med innebär det inte att jag känner mej jagad på det sättet som jag tror du menar. Tvärtom. Jag vägrar vara tyst, då kan ju folk tro att jag håller med . :idea:
(Däremot anser jag att det blir jakt på vissa ibland även om inga namn nämns.)

eller
kan jag tolka ditt inlägg så här:
- Säg inte emot och skriv inte. Då är du jagad och/eller känner dej träffad.
:crazy:

?

Menar du att jag skulle känna mig jagad för att jag tycker det är helt ok att göra kval på utbildningshoppningar?

Den hästen jag nu rider är kvalad på vanliga tävlingar (redan färdigkvalad i feb) och har dessutom gått Falsterbo i hoppning som 5åring. Jag har inga problem med hoppkval oavsett de görs. Jag tror inte att det "hjälper" upp säkerheten vilket jag tidigare skrivit om här.

Det underliga är att de som hojtar mest om hoppkvalen själva inte tävlar fälttävlan just nu?? Och hade man gjort det så hade man hört vad som sägs i kulisserna!

Jisses vad vi är avundsjuka på er som fått era klubbar att ordna utbildningstävlingar:devil: Här i Sörmland har vi fått några fälttävlansintresserade att anordna EN . (Förhoppningsvis blir det en till i juni hos vår klubb) Konstigt att i Skåne där det redan finns så mycket hopptävlingar så anordnas det oxå flest utbildningshoppningar. Jag hade gärna varit utan de långa dagarna som vi tillbringade på hopptävlingar i feb-mars. Nu är Sörmland ett litet distrikt med FÅ fälttävlansryttare så vi får väl hoppas på bättring nästa år. Jag hoppas verkligen att man från fälttävlanskommiten tar in synpunkter från ryttare,föräldrar o arrangörer när man gör en utvärdering av "nya kvalregler" i höst. Själv tycker jag att hoppkvalen ska vara kvar men att man kanske redan skulle kunna kvala från oktober för att kunna få någon kvalrunda nnan vintern. Den här milda vintern gjorde det ändå uthärdligt att fara iväg kl.5 på morgonen men nästa år kanske vi har vinterväglag ända till april.... :)

Denna tråd heter "Ryttarbok, ryttarrepresentant" är det inte konstigt att alla trådar måste spammas med hoppkval och hur utbildningshoppningar sköts eller inte. De enda som borde kunna ha problem med hoppkval är försäljningshäst-ryttare och lektionsryttare (jo, det finns såna som tävlar fälttävlan t.ex på hemmatävlingen)

mammaBerg säger (som vanligt) det jag själv inte orkar med att förklara/gå in på. (Det måste ha att göra med att du är just mamma. :idea: :bow: ;) )

Och så håller jag med Olgaklara! Ibland är det lätt att snacka...

Ang Bettibets svar så tror jag trådskaparen själv satte "standarden", just hoppkval & utbildningshoppningar nämndes redan i trådens första inlägg. Fel titel på tråden kanske?

Du har rätt Aicha såg jag när jag kollade ;)

Fel namn på tråden :devil:

Denna tråd heter "Ryttarbok, ryttarrepresentant" är det inte konstigt att alla trådar måste spammas med hoppkval och hur utbildningshoppningar sköts eller inte. De enda som borde kunna ha problem med hoppkval är försäljningshäst-ryttare och lektionsryttare (jo, det finns såna som tävlar fälttävlan t.ex på hemmatävlingen)

Vi kanske får starta en ny sandlådetråd " kvalhoppningar" :idea: De flesta trådar här på Buke brukar väl spåra ut.....

Vi kanske får starta en ny sandlådetråd " kvalhoppningar" :idea: De flesta trådar här på Buke brukar väl spåra ut.....

Ja, man är sig själv närmast... reglerna är satta och vill vi starta en ny tråd med missnöjda ryttare/ponnyägare kan jag direkt starta en med kat I och kat II, men det är bara att gilla läget.:angel::crazy:

O jag är oxå bara mamma............:grin:

?

Menar du att jag skulle känna mig jagad för att jag tycker det är helt ok att göra kval på utbildningshoppningar?

Den hästen jag nu rider är kvalad på vanliga tävlingar (redan färdigkvalad i feb) och har dessutom gått Falsterbo i hoppning som 5åring. Jag har inga problem med hoppkval oavsett de görs. Jag tror inte att det "hjälper" upp säkerheten vilket jag tidigare skrivit om här.

Det underliga är att de som hojtar mest om hoppkvalen själva inte tävlar fälttävlan just nu?? Och hade man gjort det så hade man hört vad som sägs i kulisserna!

Som jag skrev...om man är kvalad enligt TR (vilket innebär att utbildn.hoppn. är ok...) så har jag svårt att förstå varför ngn skulle känna sig jagad? Och bara för att JAG inte tycker att utbildningshoppningar är samma sak som tävling och du tycker motsatsen så innebär inte det direkt att jag inte är kvalificerad till min åsikt.

Jag är inte ett dugg intresserad av ngn enskilds buke medlems resultat utan diskussionen handlade om att hoppkvalen skulle höja säkerheten och enligt min åsikt så ska då ett kval göras på tävling inte utbildningshoppning. Om det sen finns distrikt som har svårt att fixa det är ju en annan sak. Det är lätt att glömma bort det när man bor i ett "tävlingstätt" distrikt så då kanske min uppfattning faller på den punkten.

Vad som sägs "ute" på banorna har ju väldigt lite att göra med vad som är gällande TR regler. Däremot kan man ju alltid hoppas att utvärderingar görs till hösten och att det då läggs större vikt vid dokumenterad terrängträning som anro påpekade.

:rofl: Hade faktiskt inte ens en tanke på att DU skulle ha tanken på det hållet. Kanske det ligger något i det? Hon är ju ung och har framtiden för sej. :devil: (man brukar ju säga att man är bäst som ryttare vid 35-40 så )

Vi har helt olika åsikter i frågan. Sjävklart anser jag mej ha rätt att uttala den då du upprepat uttalar den på andra hållet. Jag är ute varje helg och möter aktiva ryttare/föräldrar/tränare och har en ganska bra bild över vad man tycker i vissa av dessa kretsar. :D

Buke är intressant då vi har ett stort antal "läsare". Det märker jag när jag är på tävling så många numera kallar mej mitt nick. :D

Jag anser fortfarande att debatten hamnar mest om att "hoppkvalen" är viktigast och ska göras på ett visst sätt som passar x eftersom x tycker så, (TR spelar ingen roll) man diskuterar inte varför de är viktiga och orsaken till att de kom till. De är ju faktiskt ett av de medel som ska användas för att få säkrare terräng.

En fråga till dej Fio. Hur säker var din häst i hoppningen när du var som mest aktiv? Anser du att ni var farliga i terrängen då?

Angående min häst kan jag säga såhär, han hoppade bäst innan terrängen, blev alldeles för stark efter terrängen så jodå han var väldigt säker hopphäst (för mig)innan terrängprovet. Han är ju extremstark och övermodig i terrängen och med en annan ryttare hade han nog varit farlig ja, Nu är han extremt rädd om sig i terrängen och har aldrig någonsin trillat, men jag fick lägga 5 säsonger i ** klass för att han skulle skärpa upp sig. Sedan att han la tungan över bettet hade väl med det att göra oxå, numer går han ju med tungsticka vilket funkar utmärkt, tyvärr har jag inte gjort någon start i hoppningen med tungsticka efter terrängen eftersom jag var tvingad att lägga av vid samma tillfälle 2005

Varför jag skrev för mig inom parentes är för att han är extremt svårriden och man måste vara en jäkla dressyrryttare för att överhuvudtaget kunna hoppa på honom. Dessutom tål han inte ett enda misstag ifrån ryttaren så någon hoppmaskin är han definitivt inte.

Om du hade följt vissa FT-ryttares hoppresultat på vanliga banhoppnings tävlingar så skulle du nog också tycka att det inte är "tjafs" här. Jag finner det mycket besynnerligt att man aldrig nånsin lyckas på hopptävling men sen fixar kvalen på utbildningshoppning/ride up. Och det är INTE ryttare som bor nånstans i världen där inga tävlingar finns...tvärtom.

"Jag är inte ett dugg intresserad av ngn enskilds buke medlems resultat utan diskussionen handlade om att hoppkvalen"

Inte Buke-ryttare, men andra FT-ryttare kanske...? Det här går inte så bra ihop med det övre inlägget. Varför blanda in enskilda ryttare öht? Diskutera fenomenet hoppkval då istället. Vilket vi har gjort i någon lååång tråd redan.

Ja och vem undrar varför man föredrar 2 timmar på en utb.hpp en sval kväll framför en heldag i solen? :devil:

När man ska på en internationell ft måste man numera ha underskrift av sin tränare. Dvs man måste ha en gdk terrängtränare. Det innebär väl att man inte är nöjd ens med de internationella ryttarna. :angel:

Hehe dom gör som dom vill ändå tom startar internationella tävlingar dom inte är kvalade för att rida så FEI får gå in och plocka bort resultaten :grin:

Jättebra förebilder :angel:

Jag vet att man kan bli diskad även i efterhand från en klass man genomfört ( tom bli av med placering och ev pris) om det visar sig att man ej var kvalad på rätt sätt. Har hänt ett par gånger i år redan. Så ingen större idé att rida okvalad. Man får heller inte räkna det som kval. Däremot kan man ju rida utomlands där de har andra kval t ex

Fundera gärna på om Du tror att alla som känner sej "jagade" skriver inlägg. :crazy:
PM är en bra funktion men det finns också många "läsare". Bara för att jag är en av de som inte håller med innebär det inte att jag känner mej jagad på det sättet som jag tror du menar. Tvärtom. Jag vägrar vara tyst, då kan ju folk tro att jag håller med . :idea:
(Däremot anser jag att det blir jakt på vissa ibland även om inga namn nämns.)

eller
kan jag tolka ditt inlägg så här:
- Säg inte emot och skriv inte. Då är du jagad och/eller känner dej träffad.
:crazy:

Nej men såvitt jag vet har ingen annan än du känt behovet att skriva en lång redogörelse för hur ni lyckades kvala, därför skrev jag att ingen behövde känna sig jagad, det kändes liksom som du var en av dom som faktiskt kände sig träffad! Men dåså då var det ju inte så och det var ju bra :idea:

?

Nåja man pratar ju med både den ena och den andra på telefon fastän man själv inte är aktiv, tex att utbildningshoppningarna är det väldigt variabla höjder på , tex att Ride up på 1.30 låg på max 1.20 med någon enstaka bakbom på 1.30 tex. osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka