Ryttarbok, ryttarrepresentant

Sv: Ryttarbok, ryttarrepresentant

Jag tycker ni rackar ner alldeles för mycket på utbildningstävlingar. Vi kvalade en vanlig 120 på tävling och en på utbildningshoppning. Det var en runda som nollades direkt .Höjden var 120, inte lägre och den innehöll kombination och dylikt som en riktig tävling.
Här verkar det som att ni tror att alla utbildningstävlingar är som en dag i ridhuset.Att man gör som man vill...
Utbildningshoppningarna kom väl till för att de skulle fylla en funktion.
Man kan faktiskt missa på tävling någon gång. och sedan behöva ett kval direkt inom snar tid. Då tycker jag det är ypperligt att möjligheten finns. Sedan är det ett bra sätt för klubbarna att enkelt tjäna lite pengar.
Sedan kan det spekuleras i vad andra ekipage för och inte gör. Man kan ha en häst som är i och känner på bommarna men som inte för den skull behöver ha sämre hoppteknik. Då är det lätt att en bom åker ner istället för att ligga kvar.

Lika många starter? Tja i tranemo hade vi väl bara ca 100 startande mindre än vanligt....

Lika många starter? Tja i tranemo hade vi väl bara ca 100 startande mindre än vanligt....

Det kan väl aldrig påverkat att det var tävlingar med samma klasser på minst 3 andra ställen samtidigt...:angel:

jag ska starta min första fälttävlan i år. Måste man ha en s.k ryttarbok?! det hade jag ingen aning om.:crazy: jag har klarat de hoppkval som man måste men hur sk ajag få överdomarens underskrift?? Jag är förvirrad:confused:

jag ska starta min första fälttävlan i år. Måste man ha en s.k ryttarbok?! det hade jag ingen aning om.:crazy: jag har klarat de hoppkval som man måste men hur sk ajag få överdomarens underskrift?? Jag är förvirrad:confused:

Ladda ner ryttarboken så ser du att du bara ska ha domarens underskrift om du fått kvalen på utb.hoppningar. Är det officiella tävlngar signerar du själv.

Jag tycker ni rackar ner alldeles för mycket på utbildningstävlingar. Vi kvalade en vanlig 120 på tävling och en på utbildningshoppning. Det var en runda som nollades direkt .Höjden var 120, inte lägre och den innehöll kombination och dylikt som en riktig tävling.
Här verkar det som att ni tror att alla utbildningstävlingar är som en dag i ridhuset.Att man gör som man vill...
Utbildningshoppningarna kom väl till för att de skulle fylla en funktion.
Man kan faktiskt missa på tävling någon gång. och sedan behöva ett kval direkt inom snar tid. Då tycker jag det är ypperligt att möjligheten finns. Sedan är det ett bra sätt för klubbarna att enkelt tjäna lite pengar.
Sedan kan det spekuleras i vad andra ekipage för och inte gör. Man kan ha en häst som är i och känner på bommarna men som inte för den skull behöver ha sämre hoppteknik. Då är det lätt att en bom åker ner istället för att ligga kvar.

Det är väldigt olika på olika ställen när det gäller utbildningstävlingar. På vissa ställen följs regler till punkt och pricka och den liknar en vanlig tävling så mycket det går medan på andra ställen är det mera en klubbsammankomst.

Sen vad du menar med att "ha en häst som känner på bommarna" förstår jag inte riktigt? Du måste ju klara kvalgränsen iaf.

Att missa på tävling nån gång är inte riktigt samma sak som att alltid missa på tävling och klara kval på utbildningshoppning och det var nog det som diskussionen handlade om.

Jag håller med Hebbeli om synen på utb.hoppning. Jag tycker det var super även om vi inte kunde vara med pga hovböld när det var nära.
En vardagskväll är jättebra. Vi har massor med Pay & Jump häromkring som rel enkelt kan bli utb.hoppning. Det blir billigare också och tar inte en hel dag. Att få starta 120 med 15 starter jmfrt med 150 är en himla skillnad. Mammaberg är mycket gladare med 15. :idea:

Yycker att Hanna är ett typexempel. Först skadad och rehab sen en hovböld. TIden var knapp inför SM där hon behövde visa att dressyr och terräng satt. Hon red en handfull tävlingar med två starter på varje. Eftersom hästen inte hoppar bättre runda två om han har många språng i benen så satte hon upp handen vid rivning nr 2 oavsett om det var start 1 eller start 2. Gissa om hon har många "ute" nu i resultatlistorna... :D Resultatläsarna vet ju inte hennes taktik :angel: (En del tror säkert hon rivit ut sej)

Hon satte en nolla på en utbildningshoppning. Det var två kombinationer, en bank, en mur och en riktig vattengrav förutom de vanliga räckena och oxrarna sammanlagt 13 språng. Alla hinder utom nr 1 låg på 120 (förutom banken och vattengraven då). Jag vill påstå att det var fler maxade oxrar än på en riktigt tävling. Att hon lyckades här berodde förmodligen på att nerverna var lugnare och hästen tyckte om banan som var sviktande och lätthoppad. Hon var långt hemifrån och inga kände henne och hennes krav. (Annars visste ju alla att hon behövde kvala)
Efter det kvalet fick hon ett vanligt också i bara farten på reg tävling. Skönt!

Kan nämna att hon missade ett kval när hon red avd B just för tat hon red avd B. Banbyggaren la till tre hinder och givetvis rev hon näst sista också. Hade hon hållt sej tll avd A hade hon haft ett ner där. Nära skjuter ingen hare.:D

Att det sedan oftast trillar två eller fler för henne är väl känt och som JJ säger: -Att hästarna känner på bommarna innebär ju att ibland trillar fler och ibland färre. Att få en sådan häst att sluta känna på dem är nästan omöjligt enligt honom.

Sen "klubbsammankomsterna" har vi inte sett av. Klubbarna som ordnat här har inte haft egna ryttare utan sett ett sätt att tjäna pengar. :idea:

Ang ryttarbok Stickprov räcker. Anmälningarna duggar in när det är tävlingar.
Ang ryttarrepresentant
Har sett namn på alla tävlingar men ibland saknas telefonnummer. Lite svårt att få till det egentligen. Borde stå i ryttarmeddelandet så man har tid på sej.

Hmm återväxt till vad? Junior - EM ?

annars förutsätter du ju att återväxten enbart får vara under 18 år

Återväxten ser jag som ungdomar som kommer "nya", ja. :D

Den återväxt som är förövrigt är ju inte beroende när och var tävlingen är. Det handlar om ett SM, inte om en tävling i mängden. Då kan antalet starter vara ett bra mått på hur det ser ut med tillväxten. 1* finns det ju flera av. 2* hade man en öppen också och den 3* var också delvis öppen. (Irländaren red på de villkoren men man skulle vara kvalad enligt svenska regler därför föll någon svensk ifrån som ville rida.)

Jag vill gärna ta tillfället i akt och tacka alla som ordnar utbildningshoppningar. Vi har ca 20 hästar som tävlar, i 3 discipliner, och både ponny och häst. Eftersom det krävs att samma ryttare kvalar dem i hoppning, så kan man lätt räkna ut att vi får lite "ont om" helger att hoppa på. Utbildningshoppningar är ofta på vardagar. Detta har absolut inget med om de kan kvala på riktiga tävlingar att göra eller ej, vilket 90 % av våra hästar gjort. men hade dessa inte funnits, hade de sent inkomna hästarna inte kunnat starta fälttävlan alls i år. Tack

Återväxten ser jag som ungdomar som kommer "nya", ja. :D

Den återväxt som är förövrigt är ju inte beroende när och var tävlingen är. Det handlar om ett SM, inte om en tävling i mängden. Då kan antalet starter vara ett bra mått på hur det ser ut med tillväxten. 1* finns det ju flera av. 2* hade man en öppen också och den 3* var också delvis öppen. (Irländaren red på de villkoren men man skulle vara kvalad enligt svenska regler därför föll någon svensk ifrån som ville rida.)

Fast iom att SM gick så tidigt så kan man väl inte säga att "det här är all återväxt som finns" Det går ju ett par internationella * klasser i slutet av säsongen och då kan man ju se hur återväxten ser ut.

Jag vill gärna ta tillfället i akt och tacka alla som ordnar utbildningshoppningar. Vi har ca 20 hästar som tävlar, i 3 discipliner, och både ponny och häst. Eftersom det krävs att samma ryttare kvalar dem i hoppning, så kan man lätt räkna ut att vi får lite "ont om" helger att hoppa på. Utbildningshoppningar är ofta på vardagar. Detta har absolut inget med om de kan kvala på riktiga tävlingar att göra eller ej, vilket 90 % av våra hästar gjort. men hade dessa inte funnits, hade de sent inkomna hästarna inte kunnat starta fälttävlan alls i år. Tack

Nej men majoriteten har ju inte 20 hästar som du har, eller hur? Och saken var ju faktiskt inte den att det inte har försökts att kvala på "riktig" tävling för att det har det , säkerligen minst 10-12 starter utan att komma under 8-12 fel för att sedan då nolla på utbildningstävlingarna. Jag är inte alls emot utbildningshoppningarna men åtminstonde en skall göras på riktig tävling.

En annan fråga förresten när vi ändå håller på, vet du om man kan gå in och göra 1.30 kvalet på utbildningshoppning och få det att gälla även om man inte har kvalat till 1.30 hoppning när det gäller banhoppningsreglerna?

En annan fråga förresten när vi ändå håller på, vet du om man kan gå in och göra 1.30 kvalet på utbildningshoppning och få det att gälla även om man inte har kvalat till 1.30 hoppning när det gäller banhoppningsreglerna?

Det skulle förvåna mig storligen om du kan få till ett giltigt kval i en klass du inte är startberättigad i?:eek:

Dessutom måste du ju göra dina 120 på vanlig tävling som ekipage för att hoppkvala till banhoppnings 130.

Senast ändrad:

Det skulle förvåna mig storligen om du kan få till ett giltigt kval i en klass du inte är startberättigad i?:eek:
Dessutom måste du ju göra dina 120 på vanlig tävling som ekipage för att hoppkvala till banhoppnings 130.

Ingenstans står att du inte får rida 130 på utb.hoppning. Så varför skulle det inte vara ok?

För mej är er diskussion märklig. Låter lite avundsjuka, rädd för orättvisa i det, eller. :confused:
- Nu är vi i Sverige. Nu ska det vara så här. Ifrågasätt inte. etc. :devil:

Syftet med kvalen är att ekipagen ska bli säkrare i banhoppningen för att genom detta vara säkrare i terrängen. (En vision åtminstone)

Om du har en eller två ner i en 130 hoppning gör kanske inte särskilt mycket för säkerheten.

Jag kan också tycka det är ok att tex en lagledare ger dispens till en ryttare för att denne har mindre problem med banhoppningen om den visat sej vara säker i terrängen. Varför inte? (Nu vet jag inte om någon fått det men syftet är ju inte att ta bort ryttare som rider bra i terängen utan få bort farliga ekipage.)

Den viktigaste anledningen till hoppkvalen är ju terrängsäkerheten. Sen att man behöver ha bra hoppning för att kunan nå seger/bra placering är en annan sak. Hade det varit ett likhetstecken mellan hopp och terräng hade det varit en helt annan sak.

Tack gode gud att alla inte har samma negativa syn för då hade ni snabbt tagit död på ft-sporten. Som det är nu verkar det vara ryttare på utb.nivå eller som slutat som skriker högst. :angel:

PS! Hanna har 2 gdk kval på "vanlig" 120 så hon får starta "vanlig" 130. Bara så ni vet :angel:

Du behöver inte kvala till 130cm för att hoppa det på utbildningshoppning. Och eftersom det nu står i TR att utbildningshoppning ger giltiga kval så är det det man måste kunna följa.

Jo men jag är jätteavundsjuk på din dotter, det är ju så det måste vara :crazy:
Jag förstår inte varför du känner dig så träffad, har du anledning till det eller?

Du behöver inte kvala till 130cm för att hoppa det på utbildningshoppning. Och eftersom det nu står i TR att utbildningshoppning ger giltiga kval så är det det man måste kunna följa.

Det var det jag undrade lite om man bara kan ge sig hän åt utbildningshoppningarna och inte tävla alls i hoppningen. Tack för svar!

Det var det jag undrade lite om man bara kan ge sig hän åt utbildningshoppningarna och inte tävla alls i hoppningen. Tack för svar!

Och för alla som känner sig jagade så är det inte för att "kolla" någon eller vara ryttarpolis utan jag frågade helt för egen del då det innebär att jag är kvalad via utbildningshoppningarna till **/ *** klass om jag får för mig att starta igen på någon högre nivå :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka