Varje land är format av dess historia, kultur och politik. Den må vara föränderlig, men går långsamt. Det finns länder som verkligen väljer att stå upp för sitt land vid behov och så finns det dem som inte gör det. Sverige tror jag tillhör det senare, eftersom svenskar är bortskämda med att alltid medla och medla och vänta ut och vänta ut och försöka att inte välja sida (coronapandemin någon...), den svenska konflikträdslan är välkänd för alla, utom för svenskarna själv, de tycker inte alls så...
Jag menar inte att någon, svensk eller ryss är dum, som nation. Men att tro att Ryssland nöjer sig med en bit land för att inte döda svenskar, är dumt. De som tror på det är dumma, även om det är något slags trygghetsknarkande försök, men man måste ju försöka tänka lite längre. Jag vet inte hur många som tror att den strategin skulle fungera, men jag hoppas inte det är många i varje fall, för då är hoppet ute med Sverige.
Jag tror inte på att Ryssland kommer att ställa till med något krig i det närmaste med oss, och om det blir tror jag inte det blir något som vi är vana vid, alltså inte att de går och skjuter folk på gatan, utan mer förstör för oss på olika viss. Därför tycker jag det är rätt viktigt att Sverige har lite ryggrad och säger "hit men inte längre" och inte delar med sig ens av en liten obebodd ö i havet.
Varför i all sin dar skulle vi? För att spara svenskars liv (tillfälligt) så att Ryssland kan skjuta andra människor? Låter lite andra världskrigsaktigt kan jag tycka, trodde vi var mognare än så nu.