Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte att Ryssland skulle invadera Sverige/Gotland fysiskt. Däremot, skulle de elektroniskt slå ut Sverige, utan elektronik kommer ingenting att fungera, det är bara att se vad som hände med några hackerattacker tidigare i år. Många inser nog inte hur otroligt sårbart vårt samhälle är idag och hur beroende vi är av IT. Infrastruktur, inklusive sjukhus och liknande skulle kollapsa och utan den så kan man varken transportera förnödenheter eller kommunicera i Sverige eller omvärlden. En liten sprängning av Ringhals skulle få förödande konsekvenser. Sabotera mobilmasterna, slå ut hela tågnätet. Bankomater som inte fungerar, kontantlösa banker. Kontantlösa bensinstationer när kort inte längre fungerar eftersom de inte kan kommunicera med banken.

Om nu ryssen trots allt kommer, så kommer de inte vara intresserade av att svenskar sticker till skogs med vapen. De kommer att vilja att Sverige fungerar i så stor utsträckning som vanligt och därför arbeta med redan existerande samhällsfunktioner, som rättsvårdande myndigheter och andra samhällsviktiga funktioner (se Nazityskland under WWII). Tillsätta en medlöparregeringen. De är inte ens ute efter Sveriges tillgångar utan det är det strategiska värdet, eg Gotland, man främst är ute efter. Att bryta uranium kommer ta några år att bygga ut.

Jag tror att Ryssland använder Sverige och Finland som en fint för att NATO, USA och västvärlden ska fokusera på dem så de kan husera i Ukraina. I förlängningen kommer alla långt-bort-i-stan länderna att ligga pyrt till. Västvärlden kommer inte att ge sig in i en konflikt över någon av dem och det kommer sluta med att de kommer börja lära sig ryska igen.

Vad jag tycker är intressant är vad Kina kommer göra. Vi i väst är beroende av importer från Kina vilket covid med all tydlighet visat, så om de skulle stödja Ryssland ja då är vi verkligen körda. Allt Kina behöver göra är att vägra exportera till Sverige.

Vilken del är det du tvivlar på? Alltihop?

USA och Sovjet hade en gång i tiden ett avtal om att hålla sig borta från varandras närområden. Ni kommer väl ihåg kubakrisen och vilket liv det blev när Sovjet avslöjades placera kärnvapenladdningar på en hemlig bas på Kuba? Amerikanerna tyckte inte om att ha dem i sitt närområde. Sedan föll Sovjet
Sedan föll Sovjet, medan både du och Putin drar likhetstecken mellan Sovjetunionen och Ryssland.
Nej, Sovjet och Ryssland var/är två skilda storheter. Om Sovjet hade nåt avtal med nån, så är det null and void för Ryssland idag.

Sedan föll Sovjet och när ryssarna var svaga passade amerikanerna på att göra flera av de gamla sovjetrepublikerna till NATO-medlemmar trots att de i allra högst grad ligger i Rysslands närområde. Nu sitter ryssarna där med NATO-baser inom skotthåll längs hela sin västra sida. När så amerikanerna ville göra Ukraina till NATO-medlem var ryssarna tvungna att agera.
Nej, det var inte USA som passade på att göra de baltiska staterna till NATO-medlemmar. Inte heller de fristående länderna i det forna östblocket, som nu är med i NATO blev det för att USA gjorde så.
De länderna var väldigt snabba att själva söka medlemskap, efter att den Sovjetiska överhögheten hade disintegreras. Förmodligen för att de inte tyckte att det var kul att finnas under Sovjet, och ville säkra upp mot vad som skulle kunna tänkas komma efter, när hammaren och skärans krutrök hade lagt sig.

De hade sin stora medelhavsflotta på Krim, som de skrivit över till Ukraina under Sovjettiden. De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt. Ett militärt självmord. Därför startade de Ukrainakriget och säkrade Krim. Och det är oftast vad det beror på. NATO provocerar, Ryssland måste svara och USA-vänlig media rapporterar bara det Ryssland gör.
Alltså återigen, Sovjet var/är inte lika med Ryssland. Ryssland hade aldrig någon flotta på Krim.
All sovjetisk militär utrustning och baser tillföll respektive nytt land de var stationerade i. Den Södra Marinbasen på Krim tillföll alltså Ukraina - och inte Ryssland - då Sovjetunionen upplöstes.

"De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt." är en helt bisarr mening. Redan som det är nu är all marin verksamhet i Svarta Havet ägd av NATO, i och med att att trafik in och ut ur Svarta Havet måste passera inne i NATO-storstaden Instambul i Turkiet. Och nedanför Turkiet, i Syrien och invid Medelhavet finns samtidigt en stor rysk flottbas i Tartus - vilket var huvudanledningen att Putin blandade sig i kriget mot Daesh på den syriska regimens sida.

Finns det någon pålitlig nyhetssida som uppdaterar i alla fall lite om vad som händer? Känns som om nyhetstidningarnas artiklar drunknar i texter om covid och bantningstips... :grin:

Facebook finns ju. Mediciner kanske kan man hjälpas åt att hitta till varandra till den som mest behöver?

Internet (och elnätet och därmed den normala vattenförsörjningen på många ställen) är bland det första som ryker med en knapptryckning, så alla former av krisberedskap måste innebära planer där ingetdera finns.

Problemen med läkemedel är att det inte finns lager i beredskap någonstans. Det är många år sedan man tog bort ansvaret för läkemedelsförsörjningen, vilket vi ju har sett de senaste åren.

Internet (och elnätet och därmed den normala vattenförsörjningen på många ställen) är bland det första som ryker med en knapptryckning, så alla former av krisberedskap måste innebära planer där ingetdera finns.

Problemen med läkemedel är att det inte finns lager i beredskap någonstans. Det är många år sedan man tog bort ansvaret för läkemedelsförsörjningen, vilket vi ju har sett de senaste åren.
Och det är då man är glad över att man bor på landet med egen brunn,kamin,ved och kontanter.

Innan ryssarna invaderar Gotland ska vi kanske vänta tills Sverige kallar upp den ryska ambassadören för samtal, eller för den delen bryter diplomatiska relationer med Ryssland.

Sedan föll Sovjet, medan både du och Putin drar likhetstecken mellan Sovjetunionen och Ryssland.
Nej, Sovjet och Ryssland var/är två skilda storheter. Om Sovjet hade nåt avtal med nån, så är det null and void för Ryssland idag.

Nej, det var inte USA som passade på att göra de baltiska staterna till NATO-medlemmar. Inte heller de fristående länderna i det forna östblocket, som nu är med i NATO blev det för att USA gjorde så.
De länderna var väldigt snabba att själva söka medlemskap, efter att den Sovjetiska överhögheten hade disintegreras. Förmodligen för att de inte tyckte att det var kul att finnas under Sovjet, och ville säkra upp mot vad som skulle kunna tänkas komma efter, när hammaren och skärans krutrök hade lagt sig.

Alltså återigen, Sovjet var/är inte lika med Ryssland. Ryssland hade aldrig någon flotta på Krim.
All sovjetisk militär utrustning och baser tillföll respektive nytt land de var stationerade i. Den Södra Marinbasen på Krim tillföll alltså Ukraina - och inte Ryssland - då Sovjetunionen upplöstes.

"De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt." är en helt bisarr mening. Redan som det är nu är all marin verksamhet i Svarta Havet ägd av NATO, i och med att att trafik in och ut ur Svarta Havet måste passera inne i NATO-storstaden Instambul i Turkiet. Och nedanför Turkiet, i Syrien och invid Medelhavet finns samtidigt en stor rysk flottbas i Tartus - vilket var huvudanledningen att Putin blandade sig i kriget mot Daesh på den syriska regimens sida.
Sovjet dominerades fullständigt av Ryssland, USA skulle väl fortfarande vara USA även om Hawaii och Alaska bröt sig fria? Och Turkiet är bundna av Montreuxkonventionen från 1936 att låta Ryssland köra militärfartyg genom sundet.

Om man vill vara med och strida. För ja vid krig vill jag inte bara rulla tummarna. Hur gör jag då? Har inte tagit lumpen eller nånting
Det man inte får glömma att försvar är inte bara militärt. Alla människor i Sverige ingår i ett försvar. Alla som bor i Sverige är totalförsvarspliktiga mellan 16 och 70 år.
Det är det ÖB trycker på, alla är viktiga.
Har man inte gjort värnplikt hamnar man i civilplikt eller i allmän tjänsteplikt.
Det är också därför civilt försvars-arbete har upptagits sen ett antal år tillbaka också, och inte bara fokus på det militära. För att få en helhet, för att arbeta för att samhällsviktig verksamhet ska fungera, för att värna om civilbefolkning osv.

Eftersom det är jag som tagit upp en liten del av/utanför Gotland så vill jag påpeka att det inte var i betydelsen att det är vad Ryssland vill ha, utan som exempel på att krig inte behöver vara en stor invasion och att JAG tror (även om jag inte får så mycket medhåll i det) att svenskarnas inställning till att dra ut i krig varierar beroende på hur man uppfattar hotet.
Läste dina inlägg om Gotland med stor förundran. Gotland är inte nån liten "obebodd, obetydlig ö" som "fastlandssvenskar" inte bryr sig om. Gotland är en del av Sverige och lika viktig som resten av vårt land. Vår befolkning kan inte delas upp i mer eller mindre viktiga; gotlänningar är lika mycket svenskar som någon annan. Vårt försvar är till för hela Sverige och hela dess befolkning.
Sen råkar Gotland ha militärstrategiskt intresse från flera håll pga sin geografiska placering. Makten över varje cm är dock vår och ska så förbli.

Läste dina inlägg om Gotland med stor förundran. Gotland är inte nån liten "obebodd, obetydlig ö" som "fastlandssvenskar" inte bryr sig om. Gotland är en del av Sverige och lika viktig som resten av vårt land. Vår befolkning kan inte delas upp i mer eller mindre viktiga; gotlänningar är lika mycket svenskar som någon annan. Vårt försvar är till för hela Sverige och hela dess befolkning.
Sen råkar Gotland ha militärstrategiskt intresse från flera håll pga sin geografiska placering. Makten över varje cm är dock vår och ska så förbli.

Självklart är inte Gotland en obebodd ö, det vet jag inte hur du fick mina inlägg till? Men det finns obebodda öar utanför den stora ön.

Jag håller helt med om att vi inte ska släppa in främmande makt på någon endaste marksnutt. Och jag tror också att det kommer att kunna vara starkt stöd för det den dagen frågan eventuellt kan ställas. Men jag tror inte att vi är där just nu, och därför tycker jag att det är viktigt att prata om saken öppet så att vi känner att våra prioriteringar är stabila och vi inte tas på sängen.

Åtminstone tror jag motståndet mot att Ryssland skulle ges möjlighet att öka sin makt över Östersjön, skulle vara starkt. Om vi får samma fråga från NATO är jag inte lika säker däremot.

Nä men på riktigt håller verkligen med om att det är skevt och speciellt med vissa sociala medier plattformar (nämner inga namn :angel:) så är det absolut stört att det är den kanalen som dyker upp i huvudet först.
Men rent konkret just med mediciner. Jag personligen har inga mediciner som är livsnödvändiga men det är ju massor av människor som verkligen behöver sitt. Hur ska de göra?
Nu känns det som att jag ge händelserna alldeles i förväg men tänker ändå ett senario där mediciner inte går att få tag på via apotek.

Ja visst är det viktigt att fundera över hur vi får vår information. En viktig samhällelig fråga är vilket uppdrag SVT och SR ska ha.

Jag håller helt med om att vi inte ska släppa in främmande makt på någon endaste marksnutt. Och jag tror också att det kommer att kunna vara starkt stöd för det den dagen frågan eventuellt kan ställas. Men jag tror inte att vi är där just nu, och därför tycker jag att det är viktigt att prata om saken öppet så att vi känner att våra prioriteringar är stabila och vi inte tas på sängen.

Det finns inga prioriteringar som ska göras. Vi kommer att försvara Sverige. Hela Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
226
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 624
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka