Finns andra frivillig organisationer kvinnliga bilkårister/lottorna/blå stjärnanOm man vill vara med och strida. För ja vid krig vill jag inte bara rulla tummarna. Hur gör jag då? Har inte tagit lumpen eller nånting
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns andra frivillig organisationer kvinnliga bilkårister/lottorna/blå stjärnanOm man vill vara med och strida. För ja vid krig vill jag inte bara rulla tummarna. Hur gör jag då? Har inte tagit lumpen eller nånting
Vilken del är det du tvivlar på? Alltihop?
Sedan föll Sovjet, medan både du och Putin drar likhetstecken mellan Sovjetunionen och Ryssland.USA och Sovjet hade en gång i tiden ett avtal om att hålla sig borta från varandras närområden. Ni kommer väl ihåg kubakrisen och vilket liv det blev när Sovjet avslöjades placera kärnvapenladdningar på en hemlig bas på Kuba? Amerikanerna tyckte inte om att ha dem i sitt närområde. Sedan föll Sovjet
Nej, det var inte USA som passade på att göra de baltiska staterna till NATO-medlemmar. Inte heller de fristående länderna i det forna östblocket, som nu är med i NATO blev det för att USA gjorde så.Sedan föll Sovjet och när ryssarna var svaga passade amerikanerna på att göra flera av de gamla sovjetrepublikerna till NATO-medlemmar trots att de i allra högst grad ligger i Rysslands närområde. Nu sitter ryssarna där med NATO-baser inom skotthåll längs hela sin västra sida. När så amerikanerna ville göra Ukraina till NATO-medlem var ryssarna tvungna att agera.
Alltså återigen, Sovjet var/är inte lika med Ryssland. Ryssland hade aldrig någon flotta på Krim.De hade sin stora medelhavsflotta på Krim, som de skrivit över till Ukraina under Sovjettiden. De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt. Ett militärt självmord. Därför startade de Ukrainakriget och säkrade Krim. Och det är oftast vad det beror på. NATO provocerar, Ryssland måste svara och USA-vänlig media rapporterar bara det Ryssland gör.
Mat, historiskt sett.Men alltså vid kris. Krig låter så sjukt overkligt. Men ok kris eller krig. Vad sker med hästarna då?
Facebook finns ju. Mediciner kanske kan man hjälpas åt att hitta till varandra till den som mest behöver?
Och det är då man är glad över att man bor på landet med egen brunn,kamin,ved och kontanter.Internet (och elnätet och därmed den normala vattenförsörjningen på många ställen) är bland det första som ryker med en knapptryckning, så alla former av krisberedskap måste innebära planer där ingetdera finns.
Problemen med läkemedel är att det inte finns lager i beredskap någonstans. Det är många år sedan man tog bort ansvaret för läkemedelsförsörjningen, vilket vi ju har sett de senaste åren.
Det här är så tragiskt. Dels att kollektiv samverkan i närområdet hamnat i klorna på ett skevt företag, och dels att det hamnat på internet.Facebook finns ju. Mediciner kanske kan man hjälpas åt att hitta till varandra till den som mest behöver?
Twitter, sök #säkpol och #föpol. Sålla sen vilkas inlägg som är rimliga att ta som källa.Finns det någon pålitlig nyhetssida som uppdaterar i alla fall lite om vad som händer? Känns som om nyhetstidningarnas artiklar drunknar i texter om covid och bantningstips...
Sovjet dominerades fullständigt av Ryssland, USA skulle väl fortfarande vara USA även om Hawaii och Alaska bröt sig fria? Och Turkiet är bundna av Montreuxkonventionen från 1936 att låta Ryssland köra militärfartyg genom sundet.Sedan föll Sovjet, medan både du och Putin drar likhetstecken mellan Sovjetunionen och Ryssland.
Nej, Sovjet och Ryssland var/är två skilda storheter. Om Sovjet hade nåt avtal med nån, så är det null and void för Ryssland idag.
Nej, det var inte USA som passade på att göra de baltiska staterna till NATO-medlemmar. Inte heller de fristående länderna i det forna östblocket, som nu är med i NATO blev det för att USA gjorde så.
De länderna var väldigt snabba att själva söka medlemskap, efter att den Sovjetiska överhögheten hade disintegreras. Förmodligen för att de inte tyckte att det var kul att finnas under Sovjet, och ville säkra upp mot vad som skulle kunna tänkas komma efter, när hammaren och skärans krutrök hade lagt sig.
Alltså återigen, Sovjet var/är inte lika med Ryssland. Ryssland hade aldrig någon flotta på Krim.
All sovjetisk militär utrustning och baser tillföll respektive nytt land de var stationerade i. Den Södra Marinbasen på Krim tillföll alltså Ukraina - och inte Ryssland - då Sovjetunionen upplöstes.
"De kunde helt enkelt inte ge NATO den flottbasen eftersom det skulle stänga ute dom från hela medelhavet, det vore helt vansinnigt." är en helt bisarr mening. Redan som det är nu är all marin verksamhet i Svarta Havet ägd av NATO, i och med att att trafik in och ut ur Svarta Havet måste passera inne i NATO-storstaden Instambul i Turkiet. Och nedanför Turkiet, i Syrien och invid Medelhavet finns samtidigt en stor rysk flottbas i Tartus - vilket var huvudanledningen att Putin blandade sig i kriget mot Daesh på den syriska regimens sida.
Den dagen Bukefalos försvinner pga krig då är det KRIS på riktigt 🕳Det här är så tragiskt. Dels att kollektiv samverkan i närområdet hamnat i klorna på ett skevt företag, och dels att det hamnat på internet.
Vad tror du kommer vara ett huvudmål vid regelrätt krig? Alla kommunikationsnätverk.
Det man inte får glömma att försvar är inte bara militärt. Alla människor i Sverige ingår i ett försvar. Alla som bor i Sverige är totalförsvarspliktiga mellan 16 och 70 år.Om man vill vara med och strida. För ja vid krig vill jag inte bara rulla tummarna. Hur gör jag då? Har inte tagit lumpen eller nånting
Läste dina inlägg om Gotland med stor förundran. Gotland är inte nån liten "obebodd, obetydlig ö" som "fastlandssvenskar" inte bryr sig om. Gotland är en del av Sverige och lika viktig som resten av vårt land. Vår befolkning kan inte delas upp i mer eller mindre viktiga; gotlänningar är lika mycket svenskar som någon annan. Vårt försvar är till för hela Sverige och hela dess befolkning.Eftersom det är jag som tagit upp en liten del av/utanför Gotland så vill jag påpeka att det inte var i betydelsen att det är vad Ryssland vill ha, utan som exempel på att krig inte behöver vara en stor invasion och att JAG tror (även om jag inte får så mycket medhåll i det) att svenskarnas inställning till att dra ut i krig varierar beroende på hur man uppfattar hotet.
Läste dina inlägg om Gotland med stor förundran. Gotland är inte nån liten "obebodd, obetydlig ö" som "fastlandssvenskar" inte bryr sig om. Gotland är en del av Sverige och lika viktig som resten av vårt land. Vår befolkning kan inte delas upp i mer eller mindre viktiga; gotlänningar är lika mycket svenskar som någon annan. Vårt försvar är till för hela Sverige och hela dess befolkning.
Sen råkar Gotland ha militärstrategiskt intresse från flera håll pga sin geografiska placering. Makten över varje cm är dock vår och ska så förbli.
Nä men på riktigt håller verkligen med om att det är skevt och speciellt med vissa sociala medier plattformar (nämner inga namn ) så är det absolut stört att det är den kanalen som dyker upp i huvudet först.
Men rent konkret just med mediciner. Jag personligen har inga mediciner som är livsnödvändiga men det är ju massor av människor som verkligen behöver sitt. Hur ska de göra?
Nu känns det som att jag ge händelserna alldeles i förväg men tänker ändå ett senario där mediciner inte går att få tag på via apotek.
krisinformation.se är en sida där du får verifierad information. Ingen "nyhetssida" som kanske du tänker på, men där är det iaf myndighetsverifierad info.Finns det någon pålitlig nyhetssida som uppdaterar i alla fall lite om vad som händer? Känns som om nyhetstidningarnas artiklar drunknar i texter om covid och bantningstips...
Den sidan verkar ju dock krascha när det är för många som vill komma åt den samtidigtkrisinformation.se är en sida där du får verifierad information. Ingen "nyhetssida" som kanske du tänker på, men där är det iaf myndighetsverifierad info.
Jag håller helt med om att vi inte ska släppa in främmande makt på någon endaste marksnutt. Och jag tror också att det kommer att kunna vara starkt stöd för det den dagen frågan eventuellt kan ställas. Men jag tror inte att vi är där just nu, och därför tycker jag att det är viktigt att prata om saken öppet så att vi känner att våra prioriteringar är stabila och vi inte tas på sängen.