då får du anmäla det till MSB.Den sidan verkar ju dock krascha när det är för många som vill komma åt den samtidigt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
då får du anmäla det till MSB.Den sidan verkar ju dock krascha när det är för många som vill komma åt den samtidigt
Knappast något de inte vet om, vad jag vet så arbetas det på det på en mer strukturell nivå när det gäller alla samhällsviktiga webbplatser med projekt Särimner men jag vet inte alls hur långt man kommit. Det som sägs så länge är "lyssna på P4" om sidorna krashar.då får du anmäla det till MSB.
Eller så känner de sig som hemma? Är det något som jag förknippar med ryssen så är det krånglig och långsam byråkrati..Den här tråden skrattade jag gott åt, roliga kommentarer:
Det finns inga prioriteringar som ska göras. Vi kommer att försvara Sverige. Hela Sverige.
Nu läser jag inte på twitter men är inte många högernissar betydligt mer möpiga än de som lutar åt vänster politiskt? Jag tror att alla som är det minsta insatta i hur försvaret fungerar (eller inte fungerar idag) inser hur totalt meningslöst det skulle vara att försöka försvara Sverige om ett land som Ryssland försökte mer än att landstiga på Gotland, därav uppgivenheten. Det handlar ju inte riktigt om ett krig som skulle gå att vinna om det inte var så att vi fick enormt mycket hjälp från andra länder. Nu har vi väl det aningen bättre ställt där politiskt än Ukraina men risken finns helt klart att många skulle reagera på precis samma sätt och låtsas att det regnade.Det är viktigt att komma ihåg att Ryssland sedan ett bra tag tillbaka bedriver påverkansoperationer, inte minst på sociala medier. Som redan nämnts tjänar Ryssland på att det råder politisk och allmän oro i EU och USA. Både inför val och när det gäller antivaccinpropaganda har man hitta ryska försök till påverkan. Om man är aktiv på twitter kommer man garanterat stöta på konton som är mer eller mindre suspekta.
Är det förresten bara jag som reflekterat över hur högernationalister, som tidigare såg Ryssland som den lede fi, nu i stor utsträckning blivit väldigt välvilligt inställda till Putin? I en fråga på twitter om man skulle vara beredd att försvara Sverige vid en invasion var det märkligt många ”sverigevänner” som ansåg att det här skitlandet inte var värt att försvara och det vore bättre om ryssen kom och styrde upp…
Så är det. Och valet i höst här är säkert högintressant för de.Det är viktigt att komma ihåg att Ryssland sedan ett bra tag tillbaka bedriver påverkansoperationer, inte minst på sociala medier. Som redan nämnts tjänar Ryssland på att det råder politisk och allmän oro i EU och USA. Både inför val och när det gäller antivaccinpropaganda har man hitta ryska försök till påverkan. Om man är aktiv på twitter kommer man garanterat stöta på konton som är mer eller mindre suspekta.
Är det förresten bara jag som reflekterat över hur högernationalister, som tidigare såg Ryssland som den lede fi, nu i stor utsträckning blivit väldigt välvilligt inställda till Putin? I en fråga på twitter om man skulle vara beredd att försvara Sverige vid en invasion var det märkligt många ”sverigevänner” som ansåg att det här skitlandet inte var värt att försvara och det vore bättre om ryssen kom och styrde upp…
Jag vet inte hur det ser ut på Gotland om kopparnätet ligger nere för det kommer att kunna användas betydligt längre än mobilnätet på de platser där det fortfarande finns och så länge SR kan så kommer de sända nyheter så har man batteriradio kan man höra dem.Ligger internet nere (inte helt omöjligt) då blir det svårt att ta ut medicin. Ligger elen nere, inte heller omöjligt, då förstörs de läkemedel som kräver kylskåp för att klara sig. Läkare kan inte heller skriva ut recept eftersom det görs elektroniskt. Som sagt, det som gör oss så sårbara är att så mycket av det grundläggande samhället styrs elektroniskt idag. Tom att ta sig in på MSB hemsida för att få instruktioner är beroende av att internet fungerar.
Resten av Sverige kommer inte ens att veta vad ryssen har för sig på Gotland eftersom vi inte har tillgång till elektroniska nyheter och journalister inte kommer att kunna ens ringa in sina artiklar om de kan ta sig ner till Gotland om mobilnätet ligger nere, järnvägarna som styrs elektroniskt inte fungerar och man inte har tillräckligt med bensin för att tanka bilen för att åka till Gotland med omnejd.
Möjligtvis kommer vi en dag att vara tacksamma för alla illegala vapen och ammunition som finns i landet
Jag vet inte hur det ser ut på Gotland om kopparnätet ligger nere för det kommer att kunna användas betydligt längre än mobilnätet på de platser där det fortfarande finns och så länge SR kan så kommer de sända nyheter så har man batteriradio kan man höra dem.
Det står i broschyren att du bör ha batterier och batteriradio hemma. Jag är rätt säker på att det finns alternativa planer för radioutsändningar om det behövs, men även om det "bara" är elen som går ner så behöver du radio för att veta vad som händer.Där sa du något, batterier och powerbank är bra att ha. Men hur många har batteriradio? Dessutom är väl tv/radio det första en främmande makt tar över tillsammans med flygplatser. I gamla dagar när det fanns telefonkataloger stod det precis vad man skulle göra i en kris och om en främmande makt invaderade. Fick man inte en broschyr från MSB för några år sedan? Mitt ex är iaf borta.
Den finns på deras hemsida men vill du ha en broschyr i handen kan jag skicka en till dig.Där sa du något, batterier och powerbank är bra att ha. Men hur många har batteriradio? Dessutom är väl tv/radio det första en främmande makt tar över tillsammans med flygplatser. I gamla dagar när det fanns telefonkataloger stod det precis vad man skulle göra i en kris och om en främmande makt invaderade. Fick man inte en broschyr från MSB för några år sedan? Mitt ex är iaf borta.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdfI gamla dagar när det fanns telefonkataloger stod det precis vad man skulle göra i en kris och om en främmande makt invaderade. Fick man inte en broschyr från MSB för några år sedan? Mitt ex är iaf borta.
Nu läser jag inte på twitter men är inte många högernissar betydligt mer möpiga än de som lutar åt vänster politiskt? Jag tror att alla som är det minsta insatta i hur försvaret fungerar (eller inte fungerar idag) inser hur totalt meningslöst det skulle vara att försöka försvara Sverige om ett land som Ryssland försökte mer än att landstiga på Gotland, därav uppgivenheten. Det handlar ju inte riktigt om ett krig som skulle gå att vinna om det inte var så att vi fick enormt mycket hjälp från andra länder. Nu har vi väl det aningen bättre ställt där politiskt än Ukraina men risken finns helt klart att många skulle reagera på precis samma sätt och låtsas att det regnade.
MÖP-ig är sällan något positivt i det här avseendet. Många alt-högernissar är mer vapenkåta, men ofta handlar det mer om att "försvara sig själva och sin egendom". Dessa personer klagar också ofta på att det svenska försvaret skulle vara mesigt och PK. De flesta av dem verkar antingen ha gjort lumpen för mer än 30 år sedan eller ha sin enda militära erfarenhet från Call of Duty.
Jag tycker att många hakar upp sig på att en fientlig handling från Ryssland skulle innebära ett traditionellt invasionskrig. Den risken är mikroskopisk. Dagens moderna krigföring ser ut på ett helt annat sätt och vi måste också förbereda oss på att göra ett helt annat motstånd. Att i så stor utsträckning som möjligt klara oss själva vid en attack på t ex elnätet är ett sätt, att ifrågasätta konspirationsteorier som sprids är ett annat. Utifrån dagens krigföring har vi också en väl fungerande försvarsmakt, om än kanske underdimensionerad.
(Notera att det är alt-höger jag pratar om när det gäller att propagera för att Sverige inte är värt att försvara, inte höger.)
Här är min lösning på det problemet:Där sa du något, batterier och powerbank är bra att ha. Men hur många har batteriradio? Dessutom är väl tv/radio det första en främmande makt tar över tillsammans med flygplatser. I gamla dagar när det fanns telefonkataloger stod det precis vad man skulle göra i en kris och om en främmande makt invaderade. Fick man inte en broschyr från MSB för några år sedan? Mitt ex är iaf borta.
De hänger ju lite ihop med varandra. Så är inget måste med en utbrytning tänker jag men såklart upp till moderatorerna att avgöraJag tycker det är hög tid att frågan om [när vi nuförtiden kan kvittera ut läkemedel]
bryts ut ur tråden [Ryssland och framtiden].
@Mineur
Jag tycker att det mest läskiga är att det är så många som numer är mottagliga för konspirationsteorier och helt omöjliga saker trots att bevisen står där tillgängliga. Det är enormt frustrerande att se normalt intelligenta personer falla till föga för rena rappakaljan.
Den motståndskraften är jag ledsen över att den är i så dåligt skick.