Ja, jag räknade med från första cyberattacken tills de står utanför dörren, men dina 8 är nog närmare sanningen ...48 timmar?! Jag tror vi får vara glada över 8... I övrigt håller jag med dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag räknade med från första cyberattacken tills de står utanför dörren, men dina 8 är nog närmare sanningen ...48 timmar?! Jag tror vi får vara glada över 8... I övrigt håller jag med dig.
Så du menar att svenskar verkligen är så dumma att de tror på ryssen om de säger att de inte skulle invadera oss om vi ger dem en bit land?
Då har jag tappat allt hopp om svenskarna måste jag säga.
Så du menar att svenskar verkligen är så dumma att de tror på ryssen om de säger att de inte skulle invadera oss om vi ger dem en bit land?
Då har jag tappat allt hopp om svenskarna måste jag säga.
Lite gulligt tycker jag med kungahuset. Varför skulle dom prioriteras? Dom kan väl åka till Norge för egen maskin.Aldrig. Vi ska inte frivilligt ge upp en millimeter av vårt land. Sedan är jag medveten om att vi inte har en chans att hålla Gotland eller resten av landet. Men det ska kosta dem att invadera oss. Jag har absolut inga som helst problem med att försvara landet med vapen. Jag dör hellre än ger upp (som är färgat av att jag inte har några barn eller nära släktingar i livet).
Har vi tur kan vi hålla ut tills regeringen och kungahuset är förda i säkerhet. Sedan är det bara att vänta på NATO (som förhoppningsvis kommer).
Så nu ska jag oroa mig över krig med .
Herregud….jag klarar inte av att hantera den ångesten med
Det finns länder vars medborgare har närmare till hands för att stå upp för sitt land vid behov och så finns det länder vars medborgare...tja, gör inget. Vilken tillhör Sverige enligt dig? Vad skiljer länder åt när man väljer att stå upp för sitt land och när man väljer att inte göra det? Förutom naivitet och dumhet?Vill förtydliga att mitt svar på din fråga är inte att svenskar är dumma, utan att människan i grunden har lättare att välja det som ger än upplevd stabilitet hellre än det man vet ger en instabilitet. För att vi är människor.
De som är medelålders och yngre idag är generationer som inte har någon egenupplevd erfarenhet av krig. De flesta har förväntan att livet i Sverige ska bli bättre och bättre. Det tror jag spelar roll. Få vill ens tänka tanken på en vardag som inte längre består av fredagsmys och skogslek och babysim och fotbollscup med barnen. Många har nog med att tänka på att hoppas att inte räntorna och elpriset stiger, att prioritera vilka TV-abonnemang man ska välja och att planera en semester som gör alla i familjen nöjda. Få vill ens tänka tanken på hur livet skulle se ut om Sverige befinner sig i krig, och vilka val och prioriteringar man då behöver göra.
Vill bara inflika att det ändå är ganska många unga och medelålders i Sverige som har erfarenhet av krig, direkt eller indirekt. Ännu fler som har erfarenhet av att få sina mänskliga rättigheter och friheter inskränkta. Det tråkiga är väl att våra erfarenheter, och därmed vår vilja att kämpa, inte tas med i makthavarnas analyser och världsbild (och därmed inte heller i din, verkar det som).Vill förtydliga att mitt svar på din fråga är inte att svenskar är dumma, utan att människan i grunden har lättare att välja det som ger än upplevd stabilitet hellre än det man vet ger en instabilitet. För att vi är människor.
De som är medelålders och yngre idag är generationer som inte har någon egenupplevd erfarenhet av krig. De flesta har förväntan att livet i Sverige ska bli bättre och bättre. Det tror jag spelar roll. Få vill ens tänka tanken på en vardag som inte längre består av fredagsmys och skogslek och babysim och fotbollscup med barnen. Många har nog med att tänka på att hoppas att inte räntorna och elpriset stiger, att prioritera vilka TV-abonnemang man ska välja och att planera en semester som gör alla i familjen nöjda. Få vill ens tänka tanken på hur livet skulle se ut om Sverige befinner sig i krig, och vilka val och prioriteringar man då behöver göra.
Lite gulligt tycker jag med kungahuset. Varför skulle dom prioriteras? Dom kan väl åka till Norge för egen maskin.
Lite gulligt tycker jag med kungahuset. Varför skulle dom prioriteras? Dom kan väl åka till Norge för egen maskin.
Vill bara inflika att det ändå är ganska många unga och medelålders i Sverige som har erfarenhet av krig, direkt eller indirekt. Ännu fler som har erfarenhet av att få sina mänskliga rättigheter och friheter inskränkta. Det tråkiga är väl att våra erfarenheter, och därmed vår vilja att kämpa, inte tas med i makthavarnas analyser och världsbild (och därmed inte heller i din, verkar det som).
Kanske blir det så; högernationalisterna, invandrarna, och de queera står hand i hand mot Ryssland medan medelklassen blundar? Det hade varit något
Jag har inte ångest av tanken på krig utan att skiljas från sonen och han dör utan att jag vet det,…Tyvärr är det en potentiell utveckling. Men jag tänker att det är därför vi ska prata om det, så att vi kan lära oss ett förhållningssätt till det. Jag känner mig också skräckslagen inför den tanken, men kriget är inte här och det kanske aldrig kommer. Men OM det kommer, så är det bästa vi kan göra att förbereda oss mentalt och i viss mån praktiskt så att det inte behöver vara så ångestfyllt, särskilt inte i vardagen. Och även om det skulle bli krig i Sverige eller i vår omvärld så utspelar sig det på väldigt olika sätt på olika platser, så jag tänker att man nog inte ska måla upp det värsta skräckscenariot även om ordet krig känns läskigt.
Själv tror jag att Ryssland inte har några som helst avsikter att invadera Gotland, utan det handlar om att spänna musklerna och visa att man är en stormakt. Det är en signal till lilla Sverige om att Ryssland kan svälja Sverige till morgonkaffet i bara förbifarten.
sant, och om Ukraina får hjälp av Nato i en asymmetrisk strategi så blir det en låsning i ukraina som bara kostar personal och martial. oftas i en 3:1 urval i fördel för försvarareVi får hoppas på det. I dagens läge håller jag med, om det nu brakar loss i Ukraina så har de inte råd med ett tvåfrontskrig (historien har visat hur bra det går...).
Det finns länder vars medborgare har närmare till hands för att stå upp för sitt land vid behov och så finns det länder vars medborgare...tja, gör inget. Vilken tillhör Sverige enligt dig? Vad skiljer länder åt när man väljer att stå upp för sitt land och när man väljer att inte göra det? Förutom naivitet och dumhet?
Jag tycker, att om man tror att Ryssland nöjer sig med en liten landremsa av Sverige för att inte döda någon svensk, så är man inte bara naiv utan också jävligt dum och vet inte ett endaste dugg om hur ryssarna fungerar. Samarbete är inte deras starkaste sida. Demokrati är inte ett ord de tror på. Avtal fungerar lite sisådär.
Vill bara inflika att det ändå är ganska många unga och medelålders i Sverige som har erfarenhet av krig, direkt eller indirekt. Ännu fler som har erfarenhet av att få sina mänskliga rättigheter och friheter inskränkta. Det tråkiga är väl att våra erfarenheter, och därmed vår vilja att kämpa, inte tas med i makthavarnas analyser och världsbild (och därmed inte heller i din, verkar det som).
Kanske blir det så; högernationalisterna, invandrarna, och de queera står hand i hand mot Ryssland medan medelklassen blundar? Det hade varit något