Ja jag hoppas ju på att det inte blir krig men i nuläget är det svårt att se vad som skulle kunna hindra det. Vilket är väldigt skrämmandeDet är min känsla också vad gäller militärt. Hoppas såklart ha helt fel i detta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag hoppas ju på att det inte blir krig men i nuläget är det svårt att se vad som skulle kunna hindra det. Vilket är väldigt skrämmandeDet är min känsla också vad gäller militärt. Hoppas såklart ha helt fel i detta.
58 miljarder euro köper mer kapacitet än 39 miljarder kronor, det är ganska självklart att Ryssland har en större militär kapacitet.Ja jag hoppas ju på att det inte blir krig men i nuläget är det svårt att se vad som skulle kunna hindra det. Vilket är väldigt skrämmande
Så är det. De är ju som sagt ett större land och har därmed både fler soldater och fler flygplan än vad vi har. Vad Försvarsmakten gör är att skapa en militär förmåga som är så vass att det blir oerhört dyrt att ge sig på oss. Det ska helt enkelt inte vara värt det. Och om vi kan vara en tillräckligt hög tröskel så hinner vi få hjälp.Kan hända men känns ändå som att ryssarna har mycket mer att komma med än vad vi har
Även Ryssland håller väl på att plocka hem sina medborgare från ambassaden som jag förstod det när jag titta i morse på Nyhetsmorgon. Amerikanerna har sagt åt sina medborgare att lämna landet inom två dygn. Så ja Putin har något i gärningen sen vad det utmynnar i det får vi se.Nu avråds resor från Ukraina, UD vill man ska lämna landet. Något rör på sig.
2 Häckar att hoppa över.Så är det. De är ju som sagt ett större land och har därmed både fler soldater och fler flygplan än vad vi har. Vad Försvarsmakten gör är att skapa en militär förmåga som är så vass att det blir oerhört dyrt att ge sig på oss. Det ska helt enkelt inte vara värt det. Och om vi kan vara en tillräckligt hög tröskel så hinner vi få hjälp.
Även Sverige uppmanar sina medborgare att åka hem nu.Även Ryssland håller väl på att plocka hem sina medborgare från ambassaden som jag förstod det när jag titta i morse på Nyhetsmorgon. Amerikanerna har sagt åt sina medborgare att lämna landet inom två dygn. Så ja Putin har något i gärningen sen vad det utmynnar i det får vi se.
Försvarsmakten kan så klart behöva både ytterligare personal och materiel. Men det saknas inte idag. Det vi har kan bita ifrån sig rejält.2 Häckar att hoppa över.
Den första är vi saknar soldater och materiel.
Den andra är det Jens Stoltenberg sa "antingen är man inne eller ute" (Medlem eller inte medlem) Hur det går för de som är ute visar sig väl så småningom i Ukraina.
Artikel 5 gäller bara NATO medlemmar.
här är en nattens uppdatering på ovanstående tråd:Mycket bra sammanfattning och summering på hur det storpolitiska läget är just nu, och möjlig utveckling framåt.
Och det gör också det tydligt hur liten Sveriges roll är i det stora hela, och hur viktigt det vi faktiskt gör är i samklang med andra likasinnade:
https://threadreaderapp.com/thread/1483445979181428744.html
Jag är inte heller orolig för Sverige i närtid. Inte heller på lång sikt, om vi inte pratar Gotland.Jag är inte jätteorolig, kanske för att jag stoppar huvudet i sanden. Men sambon preppar för fullt här hemma med vattendunkar, mat, ved, olika ”kök” att laga maten på, dunkar med bränsle osv.
Här har t.ex ryssarna igår byggt en pontonbro över Pripyat nära den vitryska/ukrainska gränsen - inte direkt en nedtrappning;Däremot, om min blågula flagga varit annorlunda mönstrad så hade jag varit mycket mer hektisk än din sambo.
Alltså Tjernobyl-Pripyat? Heter den Pripyat River som går där igenom?Här har t.ex ryssarna igår byggt en pontonbro över Pripyat nära den vitryska/ukrainska gränsen - inte direkt en nedtrappning;
Yes.Alltså Tjernobyl-Pripyat? Heter den Pripyat River som går där igenom?