Rysk stäppsköldpaddan -Lilo

I

iloniz

Hej jag har fått en liten tjej idag.. hon är pytteliten...
Men jag behöver hjälp med detta att dvala.. vill inte ha nån länk.. har läst massa.. men tycker bara att det är krångligt.. kan ingen förklara för mej istället hur ni gör.. vill ju inte göra henne illa!
Tack på förhand ilona

Sv: Rysk stäppsköldpaddan -Lilo

Hej jag har fått en liten tjej idag.. hon är pytteliten...
Men jag behöver hjälp med detta att dvala.. vill inte ha nån länk.. har läst massa.. men tycker bara att det är krångligt.. kan ingen förklara för mej istället hur ni gör.. vill ju inte göra henne illa!
Tack på förhand ilona

Hej! du skrev till mig genom din syrra på msn va??
jag har en sumpsköldpadda och hon är aldrig dvalad! hon är nu 14 år och mår inte sämre för att man inte dvalar henne! att man dvalar en sköldpadda är för att fortplantningen skall funger som den skall! men efter som min flicka lever ensam så behöver hon inte dvalas!
men om du skall dvala så skall du börja med att sakta sänka temraturen i akvariumer(eller var du nu har den i) sen kan du efter ca en vecka lägga den i en glasslåda eller i en skokartong. du ställer den svalt tex ute(om det inte är mer än 10 minus), eller i en källare som är kall och kan oxå lägga den i frysen(men det tycker jag är lite äckligt) men jag kan tipsa dig om en sida på nätet! www.repti.net den sidan handlar bara om reptiler och där finns det kunnigt folk som kan svara på alla dina frågor!

Lycka till!
Mvh Cissi

Jag har också för mig att man oftast bara dvalar dom om de ska avlas på... Annars behövs det inte :) Men så var det länge sen jag hade min ryss också... :(

Hej! du skrev till mig genom din syrra på msn va??
jag har en sumpsköldpadda och hon är aldrig dvalad! hon är nu 14 år och mår inte sämre för att man inte dvalar henne! att man dvalar en sköldpadda är för att fortplantningen skall funger som den skall! men efter som min flicka lever ensam så behöver hon inte dvalas!
men om du skall dvala så skall du börja med att sakta sänka temraturen i akvariumer(eller var du nu har den i) sen kan du efter ca en vecka lägga den i en glasslåda eller i en skokartong. du ställer den svalt tex ute(om det inte är mer än 10 minus), eller i en källare som är kall och kan oxå lägga den i frysen(men det tycker jag är lite äckligt) men jag kan tipsa dig om en sida på nätet! www.repti.net den sidan handlar bara om reptiler och där finns det kunnigt folk som kan svara på alla dina frågor!

Lycka till!
Mvh Cissi
Åhhh tack för hjälpen... så de tar inte skada av att inte dvala dem??? säkert.. tycker de verkar blir så arga på en del som frågar i forum om man måste.. men jag vet inte...Jag ska inte heller låta min få bäbisar... min hona ska oxå leva själv. Tänkte fråga dej om maten med.. står ju så mycket olika överallt... en del ger grönsaker o frukt andra säger att de är farligt... sen så står det överallt att den ska ha nått som heter PAT eller nått sånt... jaa det är mycket o tänka på och jag vet inte vem som har rätt i vad.. tack så mycket för hjälpen! kram

Okej... hmmm... är bara rädd att jag skadar den.. men det gör jag inte då?

Åhhh tack för hjälpen... så de tar inte skada av att inte dvala dem??? säkert.. tycker de verkar blir så arga på en del som frågar i forum om man måste.. men jag vet inte...Jag ska inte heller låta min få bäbisar... min hona ska oxå leva själv. Tänkte fråga dej om maten med.. står ju så mycket olika överallt... en del ger grönsaker o frukt andra säger att de är farligt... sen så står det överallt att den ska ha nått som heter PAT eller nått sånt... jaa det är mycket o tänka på och jag vet inte vem som har rätt i vad.. tack så mycket för hjälpen! kram

jag vet faktiskt inte vad man ger landsköldpaddor om jag skall vara ärlig! min äter pellets, grönsaker(som jag hackar ner i små bitar), katt torrfoder, torkade räkor och även lite torsk ibland! kollar repi.net och prata med dem på de forumet! som jag sa så är dem på den sidan kunniga om just reptiler!
jag fick hjälp av dem på den sidan att art bestämma min sköldpadda! jag gillar den sidan och frågar alltid där om jag behöver hjälp!!
och vad jag vet då så tar inte din sköldpadda skada av att inte dvalas! men kolla på repit.net
Det var så lite så, hoppas att du fått någolunda bra svar av mig!

Mvh Cissi

Gud vad svårt! Här har man ju gått och glömt allt! :D Minns att jag gav min kille några pellets (stora!) som jag blötte upp i vatten. Plus grönsaker fick han också. Tror inte att de ska ha något kött i menyn?

Jag kan kika lite och se om jag hittar någon bra info!

Gud vad svårt! Här har man ju gått och glömt allt! :D Minns att jag gav min kille några pellets (stora!) som jag blötte upp i vatten. Plus grönsaker fick han också. Tror inte att de ska ha något kött i menyn?

Jag kan kika lite och se om jag hittar någon bra info!
jaa tack!!! Snällt... sitter o letar nu hur MYCKET den ska äta... för idag har hon ätit som en häst *asg* :)

http://www.horsfieldii.com/utfodring.html Marita vet jag var mycket duktig förut, så hon lär ju vara ännu duktigare nu! :D

Jag måste gå nu, men du hittar säkert fler sidor därifrån :) Pre Alpin Testudo var förresten den pelletsen som jag gav.

Jag tror att man kan få leta lite efter den. Men annars kan du nog höra med någon djuraffär inärheten och kolla om de kan ta hem åt dig :)

Heej!jag har funderat på att skaffa landsköldpadda och har faktiskt hittat några bra sidor.De bästa är från uppfödare men det kan också bli väldigt förvirad av dem... men här är några om du bara vill kika lite:rofl:
www.oktv.se/hemsida/hans.olsson/egyptisk.html
www.landskoldpaddor.com
med fler , men från landskold... kan man länka till många bra sidor!

Men nu till min stora fråga. Jag har letat och kollat runt men jag kan inte hitta någora svar vad kostar skölpadan att köpa in?Hoppas på svar=)
MVH Emman:love:

Mycket riktigt inget kött, eller fisk i menyn till landisar. Sumpsköldpaddor äter dock sånt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?