Rymmer ur hagen

Bluefish

Trådstartare
Nu börjar jag bli trött på riktigt. Mitt 2åriga sto har vid 5 tillfällen nu gått ur hagen. Första gången berodde det på att det inte var el i tråden. Samma sak gång nr 2. 3e gången fastnade hon med täcket i tråden och drog iväg med den. 4e och 5e hoppade hon helt sonika över.

Vad i hela friden ska jag ta mig till? Nu måste jag flytta henne akut eftersom stallägaren helt enkelt inte har tid att laga efter henne, hon förstör ju hagen för sina hagkompisar också.

När hon har täcke skiter hon i strömmen, så hur blir det nu i vinter? Funderar på elband i grimman, eller är det väl drastiskt? Det verkar mest vara bogen hon känner efter med. Vi flyttar henne nu i helgen, men om hon fortsätter rymma? Hagen i nya stallet är större, men inte högre.

Hjälp en ledsen Bulefis :(

Sv: Rymmer ur hagen

Svårt det där och jag har inget konkret att komma med alls. Jag har haft en rymmare själv och det slutade med att grindarna och stalldörren fick stå på vid gavel och så fick hon gå som hon ville eftersom hon aldrig gick hemifrån ensam.

Nya hagen ligger intill en väg som det körs en del på, dessutom vill jag INTE ha henne hos grannarna. Hon har ju iof inte dragit iväg någonstans, utan stannar omkring hagen.

Jag hade sett till att hon fick sig några riktiga stötar så hon blir rädd för tråden men det gäller att det är kraftig ström påkopplad. Om det sedan behövs hade jag satt tråd på täcket också.

Jag bodde i ett litet torp en bra bit från stora landsvägen och det var bara postis som ibland kom med paket till mig och äpple till hästen, gissa om postis var populär hos hästen. :D Det är skitsvårt att stävja rymning, sista hästen jag hade hoppade ur hagen efter nån vecka om hon fick hagsällskap (gillade inte andra hästar "på heltid") men själv i hagen så behövdes bara balsnöre i knähöjd istället för elrep. Hon var en uthoppare som hoppade högt.

Jag har en antenn på min häst som sitter i grimman efterson hon kryper ut ur hagen...nu går hon inte ens nära elen längre. Dock har jag aldrig haft problemet med att hon hoppar ut eftersom hon är en shettis....:rofl:

Hahaha ja jag har hört om den metoden. Skulle skratta ner byxan varje gång jag hämtade henne. Tyvärr kan jag inte applicera antennen på henne eftersom hon båda hoppar och lutar sig igenom. ;)

Vi har pratat om ett sätta ståltråd innanför tråden, det ska ge redigt fräs. Det känns lite elakt, men hellre att hon får en smäll än hamnar under en bil. Men det hjälper ju inte om hon tänker fortsätta hoppa.

Det där är knasigt med min. Hon har aldrig rymt under den tid hon stått själv i ett par månader. Utan jag misstänker att en valack jagar henne, men hagen är tillräckligt stor för att hon ska kunna komma undan.

Får hon bara riktig respekt för tråden så är det inte säkert att hon vågar försöka hoppa över den heller. Jag har iofs bara erfarenhet av tråd och inte rep, men det kan vara värt ett försök. Det kan kännas lite sadistiskt att se till att de får riktiga stötar men roligare kan man ha det än att jaga hästar som rymt och laga stängsel de sprungit ned, då är det faktiskt ganska kul att se hur de går fram och känner på tråden och får sig en duktig smäll.

Jag hoppas det. Nu har hon provsmakat tråden och fick sig en kyss, blev rädd och drog som en rem. Förhoppningsvis blir det inget mer smitande nu. Att det inte varit ström på så många gånger tidigare kanske är hela boven?

Det kan det absolut vara. Hästarna behöver ibland bli påminda då och då om att tråden är aja baja att röra. Min häst blev påmind så sent som ikväll. Matade lite med äpplen på kvällskanten och han lutade sig lite väl nära och fick en kyss som inte direkt blev mindre av att han var regnblöt i pälsen :p

Min häst börja hoppa över staket för ett tag sedan, men jag satte distansisolatorer uppepå stolparna så det blev 150cm högt och fyra trådar, då slutade han som tur var.
Jag lockade också honom mot staketet en gång så han fick en rejäl stöt, nu går han *peppar peppar* inte ens över en tunn tråd i knähöjd:devil:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 415
Hästhantering Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd i kategorier, men jag hoppas hästhantering var rätt annars får moderatorn flytta :)...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: Cornelia
·
Anläggning Vad har ni med inackorderingsstall för material i era vinterhagar? Jag står inhyrd i ett större stall där man har elband till alla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2