Material i vinterhagar

Sv: Material i vinterhagar

Idag har jag tagit upp detta med personalen, frågade om elen var på och det var den. Jag kände ingen el när jag höll tråden i näven :meh:
Sedan hade jag inte tid att forska mera i detta då jag som de flesta fullservicebetalande hästägare måste passa mina arbetstider och därförinnan hinna rida, sköta hästen, mocka, göra iordning foder, se till att vatten finns i hagen, dagen till ära mocka hage med stenfrusen skit samt leta reda på en grind för att få dubbla trådar så häst inte kryper under igen...

Dock har jag upptäckt att under och övre tråden sitter ihop, då man bara har en jättelång tråd och sedan gjort både över- och undertråd av samma. Det kanske har viss effekt på hur stark strömmen är. Vet ej heller vad för typ av jordning man har, min hage tar ström från andra hagar och det kan ju hända saker på vägen när min är nästan längst ute på nätet så att säga...

Ska gå igenom hela hagen vid tillfälle och se vart det kan finnas brister som gör att strömmen känns obefintlig trots att den är på. Tackolov har hon inte gjort några rymningsförsök idag enligt folk som tog in henne sent. Dubbla trådarna i grinden verkar tillräckligt.
 
Sv: Material i vinterhagar

Har du en sån där liten strömläsare ? Verkligen guld i fråga om att visa exakt vilken sträcka på staketet som har problem , om man har många hagar med samma strömkälla . Rekommenderas !
 
Sv: Material i vinterhagar

Går ju även att koppla in jordtråd på stängslet, beskrivs bra som alternativ 2 i nedanstående beskrivning;)

http://www.delaval.se/-/Produkt-Information/Elstangselskolan/Vinterstangsel/

Googla jordning elstängsel vinter så hittar du fler beskrivningar.

Borde ju kunna lösas till din rymling iaf, men stallägaren är ju ansvarig för att stängslena är tillräckligt bra, och kan bli ersättningsskyldig om hästen rymmer och skadar sig/andra och stängslet är bristfälligt.
 
Sv: Material i vinterhagar

Går ju även att koppla in jordtråd på stängslet, beskrivs bra som alternativ 2 i nedanstående beskrivning;)

http://www.delaval.se/-/Produkt-Information/Elstangselskolan/Vinterstangsel/

Googla jordning elstängsel vinter så hittar du fler beskrivningar.

Borde ju kunna lösas till din rymling iaf, men stallägaren är ju ansvarig för att stängslena är tillräckligt bra, och kan bli ersättningsskyldig om hästen rymmer och skadar sig/andra och stängslet är bristfälligt.

Det tänker jag också på , och undrar hur hyresvärden vågar , eftersom det är en stor anläggning. El i elstaketen är en grundläggande sak som måste finnas !
Är ju inte ens snö ute så det finns absolut inget att "skylla på" liksom ? Står man dessutom inackorderad på en större anläggning så verkligen är det ju inte inackorderingen själv som ska hålla på och köpa eget aggregat osv eller ens felsöka staketet kan jag tycka ? Det ligger ju i stallägarens intresse att sånt fungerar och lagas . Grattis den dan ngn häst rymmer in i ngn annans hage eller ut på vägen och skada inträffar på även andras hästar i sammanhanget , och det uppdagas att ingen el funnits "på rutin" .... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Material i vinterhagar

Precis. Jag som inackorderad skulle aldrig godta såna villkor. Nu har ju jag en häst som går kvar i hagen även om hans virriga matte inte stängt grinden :angel: Men han kan ju lika gärna råka ut för att någon annan häst tar sig in i hans hage och skador kan uppstå.
 
Sv: Material i vinterhagar

Menar du en multimeter? Jag kan nog råka låna hem en sådan på jobbet :angel: Jag har en elektriker i mitt arbetslag som nog kan visa hur den fungerar också :idea: Hur ska man mäta då? Bara på tråden eller mellan trådarna? vart ska man liksom sätta pinnarna? Är urkass på sånt här... :o
 
Sv: Material i vinterhagar

Det gör jag inte heller, men vissa saker vill jag inte behöva gnälla om. Jag är nog en ganska gnällig hyresgäst överlag och jag vill gärna inte vara den folk stör sig på mer än nödvändigt :o

Just hagar tycker jag är så superviktigt att det kan vara värt att flytta för. Men eftersom jag söker jobb på annan ort vill jag inte flytta min häst i onödan så vi blir nog kvar här tills vi flyttar 100 mil direkt.
 
Sv: Material i vinterhagar

En vanlig mätare där du jordar i marken och sen sätter mätaren mot tråden och då ser vilket utslag du får i volt , om Ngn öht . Vet inte namnet exakt men den är standard och dina hyresvärdar borde ha en ? Bara en liten sladd du sticker ner i backen och den lägger du an mäthuvudet mot tråden och ser utslaget i volt direkt . Krävs ingen kurs öht lätt och enkelt .

Tillägg : det är VERKLIGEN inte gnäll att förvänta sig el i elstaketet ! Är mer fascinerad att inga andra inackar tycker det är viktigt och att stallägaren tycker likaså .
 
Senast ändrad:
Sv: Material i vinterhagar

El i hagarna är en självklarhet så länge hagarna består av just eltråd/band. Jag skulle bara acceptera elfritt om staketet bestod av trä eller rör.
 
Sv: Material i vinterhagar

Jag ska höra med dom imorgon om dom faktiskt kan mäta elen och göra ev åtgärder själva. Eller rentav skicka ett mejl till stallägaren.

Jag har min egen häst att rida och sköta samt en till att rida denna vecka och jag anser inte att jag har tid att springa runt och detektiva i hagen. Det är som ni säger, inget orimligt krav att en häst håller sig i hagen. Min häst har aldrig rymt förr så det är ingen utbrytare heller, jag tror att allt som krävs är el i repet. Dock är ju täcken ett gissel när det gäller att inte komma åt tråden, men halstäcke har hon inte så hade det varit el i tråden hade hon nog fått en kyss på halsen när hon hängde över den om inte annat...
 
Sv: Material i vinterhagar

Hade undvikt mail hade ringt om du inte kan prata med denne när ni träffas ..
 
Sv: Material i vinterhagar

Dock har jag upptäckt att under och övre tråden sitter ihop, då man bara har en jättelång tråd och sedan gjort både över- och undertråd av samma. Det kanske har viss effekt på hur stark strömmen är.
Alltså, ström följer något som kallas "minsta motståndets lag".
En stängseltråd ska, för bästa funktion, inte ha någon som helst kontakt med något som leder strömmen till jord. OM något ligger mot någon tråd, t.ex en gren eller lite friskt gräs, och denna tråd sitter ihop med sig själv på flera ställen längs staketet, så väljer strömmen att ta den allra kortaste vägen mellan aggregatet och jord = där grenen (eller vad det nu är) finns. Hela resten av staketet är då strömlöst.

När vi har gjort våra nya staket så har vi gjort så här:
Den översta tråden har dragits runt ett helt varv runt hagen, från ena grindstolpen till den andra. Väl framme vid stolpe två har tråden "flyttat ner" ett steg och gått ett helt varv runt tillbaka till stolpe ett, där tråden fått flytta ner ytterligare ett steg och ett varv tillbaka. (vi använder blank ståltråd) Strömmen kopplas in på den översta tråden och OM det skulle ligga gräs mot den nedersta (vi har minst 4 trådar) så måste strömmen ändå vandra runt hela stängslet i flera våningar innan den når jord.

Nåväl, nog besserwissrat från mig :p
Mitt bästa råd är att du tipsar stallägaren om att låta någon som är riktigt elkunnig hjälpa dem att dra om stakettrådarna, så att ni får bra kräm i staketet överallt. Det brukar handla om två saker - tillräcklig jordning och korrekt dragna trådar...
 
Sv: Material i vinterhagar

Jag har bra kontakt med stallägaren, problemet denna vecka är mina jobbtider kontra hens. Mejl är det effektivaste sättet att ha kontakt, det har aldrig varit några problem :)

Har idag känt igenom staketet barhänt. Ingen ström. Gick och tittade på ett annat staket i en annan del av anläggningen - ingen ström. Detta skall jag definitivt ta upp och fråga hur det kommer sig att det verkar strömlöst i alla hagar...
 
Sv: Material i vinterhagar

lite ot

Min bonde är också elektriker så det är en jäkla kräm i våra trådar. Känns bra.
 
Sv: Material i vinterhagar

Det är inte fullservice med allt det där jobbet ;-)

Jag har aldrig varit med om att inte ha el i staketet vintertid.
 
Sv: Material i vinterhagar

jag tycker som sagt du borde addressera det med henne direkt i högsta grad. Om du jobbar mkt så ring, allt är bättre än på mail ffa om man vill adressera seriösa saker....
och som sagt tidigare: funkar inte elen så är det inte direkt fullservice och inte ens halv eller kvartservice. Det är inget du själv ska behöva öht för en sekund varken utreda eller än mindre springa runt och själv utreda staketen.

jag har själv inackorderingar...... skulle aldrig öht ens drömma om att ha det scenariot du beskriver.
 
Sv: Material i vinterhagar

Stallägaren tackade för att jag uppmärksammat detta och ska tag tag i det ikväll eller se till att personal fixar imorgon. Jag håller tummarna.
 
Sv: Material i vinterhagar

Principen har du ju redan fått förklarat Vet dock inte vad de ligger på för pris nu, finns "riktiga" polarband (franska elbandet) och så finns det likande budgetmodeller som bygger på samma princip. Har använt båda sorterna och kan inte säga att jag märkt någon skillnad, dock bara i drygt 6-7 år. Sett till livslängd skiljer det sig kanske. Kräver dock andra typer av fästen och sånt än vad man är van vid med vanliga band.

Tycker inte att du ska behöva betala för stängsel i detta fall.
 
Sv: Material i vinterhagar

Idag är strömmen tillbaka i hagen. Inte speciellt starkt tyvärr, men dock befintlig. Det var betydligt mer kräm i hagarna som ligger närmare aggregatet, men de är små grusrutor och det finns inte på kartan att jag flyttar min häst dit :(
 
Sv: Material i vinterhagar

Skönt att ni iallafall har ström jmf med ingen . Låter dock som stallägaren seriöst skulle behöva gå igenom sina hagar och ev byta tråd och Ffa kolla och åtgärda hur trådarna är kopplade . Är det halv bra nu lär det bli problem annars direkt det kommer snö .
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 393
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 168
Hästhantering Har en unghäst som bara rymmer ur hagen. Hon har ingen som helst respekt för eltråden, har även provat med elband ifall hon inte ser...
Svar
15
· Visningar
1 772
Senast: smedsussie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp