Rymmar Häst

V

V_Lyster_V

Nu behöver jag lite hjälp med min shettis.
Det är så att han rymmer hela tiden. Han är ute ca 20 min sen är han utanför hagen. OCh vi har verkligen försökt allt.

Ström har vi givetvis på men då tar han bara sats och lyfter upp tråden med luggen. Har provat att klippa av luggen men inget resultat.
Vi har haft en så kallat kogrimma på han där det är ståltråd virad runt och som sticker upp en bit så att det ska röra tråden. Men inte funkade det.
Vi har haft alla slags staket, trästaket, strömstaket, tom fårastängsel. Men inget funkar.
Han går ingenstans mer än 100 m från hagen men det är ju frustrerande för min andra pålle som blir orolig för att han är ensam.
Jag kan inte köpa en annan häst som sällskap för vi har inte boxar till det. Och sälja han kan jag inte eftersom han är min första egna häst.

Så alla tips är välkomna annars vet jag inte vad jag ska göra med han.

Sv: Rymmar Häst

Får han sysselsättning ordentligt under dagarna?
Det kan ju vara en av anledningarna annars , att han helt enkelt inte har något att göra?

usch vad jobbigt!
Min syster hade också en shettis som bara rymde och rymde...inget alls bet på henne när hon skulle ut,
hon knäckte tjocka ekstolpar längsmed marken som tändstickor:angel:

Fodra i hagen?
Hagen tillräckligt stor och varierande?
Sätta fler eltrådar och lägre och så spänt att det inte bara är till att lyfta upp dom...?

Detta har tagits upp i tidigare trådar oxå. Jag fick en gång väldigt med bannor för att jag inte hade mina shettisar inhägnade med trästaket. Jag skulle absolut inte ha shettisar om jag inte kunde (ekonomiskt) stängsla in mina 8ha mark med trästaket. Detta trots att jag vid flera tillfällen skrev att jag inte hade problem med rymmande shettisar. Har ändå 4 st lurvbollar i stallet.

Nä ärligt talat så har jag inga bra tips att komma med vad gäller rymmande shettisar, mer än kanske då stängsla med rejäla trästaket. Shettisar kan vara omöjliga att stängsla inne om de har fått för sig att de vill till andra sidan stänget.

Vi har haft ett rejält trästaket men han knäckte brädorna som ingenting. Har också haft fler trådar nertill men då tog han sats från backen och sprängde dom. Det kvittar vad vi gör han ska ut. Dom har tillång till hö så det kan inte vara mat det är fel på.

Det är sommaren som han också rymmer på och då är det ju mkt gräs i hagen och inte på grannens gräsmatta.

Det är ingen som klagar på att han rymmer utan alla har vant sig vid att han står vid kanten av grusvägen.

Men det är lite besvärligt när de kommer andra ridandes förbi. och han ska busa med dom och hälsa.
Usch vet inte alls vad jag ska göra, känns som att det inte finns mkt mer att göra. Kan ju inte ha han i stallet hela tiden.

Men ström säger ju ingenting. Ett elstaket är mer än så. Har du testat med stängselmätare ? Hur är din jord ? Vad har du för tråd och vad har du för ohm antal på den ? Hur starkt aggregat har du ? Är tråden knuten någonstans ? Elstaket är många länkar, och felar en så felar allt. Till och med isolatorerna är en viktig faktor. Många på marknaden tål inte väta speciellt bra tex griseknorrarna, villket gör att det blir strömförlust på varenda stolpe om man har trästolp.

Precis vad jag tänkte föreslå... En kompis gjorde så med sin islänning o hon har inte rymt sens dess, gjorde så på vår ponny för flera år sedan oxå. Springer han igenom hinner han kanske inte få en stöt öht...

Har hållt fast han så han fick stöt på mulen.
Han blir rädd och springer iväg. Är i hagen kanske 2 timmar och sen går han ut igen.

Hej, har du provat fyra trådar? Det funkade på en rymmare jag hade här, och om man vet ungefär var han vill igenom så kan man hänga i ståltrådar som får dingla. Min brottsling nosade nyfiket på trådarna men bara en gång. Det såg väl intressant ut antar jag och nosen är ju känslig för stötar även på en shettis. Alla andra kroppsdelar tror jag de är välisolerade på pga pälsen :D särskilt denna tiden på året.

Så mitt råd är riktigt bra kräm i tråden, fyra trådar med högst 30 cm emellan. Jag har inte vågat använda wire sedan grannens häst sprang igenom och skar upp benet och fick avlivas, men har märkt att den smala tråd bönder brukar ha funkar bra. Jag har tre rader med el-rep och en med denna tunna tråd, som leder ström mkt bra.

Fjädrande grindar funkar inte då de använder fjädringen för att hissa upp repet och krypa under. Det måste vara stumt, inte ens fjäderhandtag funkar. Och sedan kan man alltså prova ståltrådar (kanske en del tycker det är djurplågeri, men jag anser det vara viktigt att hästen respekterar staketet för olyckor kan hända lätt). Ståltrådarna kan man ju ta bort när hästen skärpt sig.

Lycka till!

Vad får han för stimulans mer än att gå i hagen?
Rids/körs?
Vilken sorts tråd har du?
Vad har du för aggregat?
Har du provat att släppa honom i en kohage med deras strömstyrka?

Min ponny hade ingen respekt för tråden ett tag, rymde i o f aldrig men stod halvvägs ut hela tiden och betade, men så blev den sjuk och blev ställd i en mindre hage, och då blev det plötsligt mycker mer ström i tråden, har inte haft problem sen dess kan jag säga!!

Gör en liten hage, med massa BRA eltrådar som leder bra ström, inte bara de där fjuttiga trådarna med några ståltrådar i, och provocera där.
Fårstängsel med ström i får man väl inte ha förståss, men annars borde det vara omöjligt att komma ur....
Och kanske rejäla plank längst ner som den inte kan krossa....
Lite förslag från mig :)

låter hemskt, men prova först att blöta honom. ( vatten leder ström) Funkar inte det sätt järntrådar i manen på shettisen. Problemet med dom där små är att de oftast inte känner elen ordentligt pga av all päls dom har. Känns inte kul att behöva jorda dom med hjälp av järntrådar i mannen men är mer humant än att dom springer ut på vägen och blir påkörda eller skadar sig på annat vis... Hade samma problem med mina shettisar, men efter att ha blött dom och de varit på staketet slutade dom att smita.
Russet var värre för han stod och lyssnade när det knäppte i staketet och räknande ut när han kunde springa under utan att få sig en pärla...

testat vira eltråd runt honom? funkade på en häst jag vet ;)

Om du haft flera hästar som rymt från samma hage så lär det ju vara något fel på ditt stängsel! Att ena hästen skulle vara så smart och räkna ut via tickandet i tråden när det är okej att krypa under låter inte helt logiskt. Hästar är inte lika smarta som människor.

Till ts

Hur har du ditt staket stängslat? Bra jordat med flera jordspett i fuktig mark? tillräckligt starkt aggregat? inga skarvar på tråden? FLERA tjocka band i låg höjd?

Det går att stänga hästar inne med rätt stängsling.

Du kan ju alltid raka huvudet och lite av halsen+lugg och man men börja med att mäta hur stark strömmen är..;)

jag har haft 3 ponnyer som gick igenom ja. Ingen av de andra hästarna gick ut och russet gjorde likandant var han än befann sig, inte bara ur min hage.

Exakt samma problem. bara det att när jag släpper in honom så sätter han full gallop och under staketet, nu blöte jag ner honom och gick med honom in med grimma och grimskaft och höll kvar honom så han fick sig en jävel jag är så trött på det och mina grannar är tyvärr inte så snälla som dina utan tycker det är jobbigt att går bort till dom lite, dom kan ju bara stänga sin grind tycker jag men nu funderar jag ärligt att låta han somna in. får se hur det går nu när allt staket blir nytt, men i nuläget är det inte jättedåligt heller minst 6000v på tråden. har haft han i fårstängsel hage men tycker det ät för farligt, usch att dom bara inte kan lyssna :crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Anläggning Min ena shetlandsponny har fått den fula ovanan att börja rymma. Jag har staket med tre trådar (40, 80 och 120 cm), och hyfsad kräm i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 021
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.