Rymmande shettis?

J

Jumper

Någon här som har ett bra tips på HUR man stänger in en shettis :confused:

Känns som att vi provat allt nu... han går i en hage med 5 st trådar med ordentlig el i, men de hjälper inte, han trycker sig igenom ändå... :mad:
hagen har går i finns det MYCKET mat och snälla hästkompisar, men nejdå han ska inte stanna där inne...

Så TIPS mottages tacksamt, känns inte som att jag vill ha honom bunden hela sommaren :(

Kanske funkar om man bygger ett riktigt trästaket som han inte kan tänja på.

Har en mini som är expert på att rymma.
Provade med ström, fler trådar, fårnät, sällskap, mat, ALLT!
Nu har vi byggt en stabil trähage som han inte tar sig ur. Både snyggt och praktiskt, dock inte speciellt billigt....

Skickat ett PM till dig :)

Men jag vet hur du har det, INTE kul... som sagt trästaket funkar säkert, men vet att du inte har möjlighet att sätta det där du har hästarna nu, hoppas något av mina tips kanske kan hjälpa till att hålla ponny- :devil: inne :D

Har du provat att sätta antenner på pållen? Det tycker jag brukar funka. Raka/klipp hudnära där nackstycket på grimman liggen bakom öronen, linda ståltråd runt nackstycket och låt ändarna på tråden vara ca 2 dm för långa. De yttersta ändarna brukar jag vika in så ingen annan häst kan sticka sig på tråden.
Vinkla sedan antennerna uppåt så tar de i eltråden när pållen går emot tråden. Nu är det ingen tjock päls som tar emot och skyddar mot strömmen längre. Funkade bra på min fd rymmare. :)

vad sägs om en BUNKER haha ner grävd bunker kanske h*n inte kommer ut ur. ex en gammal swimingpool hahahaha skoja bara!

:love: :D ;) :rofl: :) :D :rofl: :banana: :angel: :bump: hahahahaha

Lycka till nu!

Har också använt mig av antenner på minishettisen som rymde och det funkar! Gjorde precis som du att jag snurrade på ståltråden överst så det inte skulle vara vasst.
Ponnyn såg ut som ett UFO men det funkade som sagt var mycket bra.

Efter ia_s o Poohs anvisningar går nu ponny-skrället utrustad med antenner, dottern vek sig av skratt när hon fick syn på honom :D

Så nu håller vi tummarna att han är smart nog att fatta vilken sida tråden man ska vara :mad:

Hur går det?

Vi hade en mini shettis som hela tiden rymmde förut, men han löste vårt problem själv, genom att bita i tråden, hon som såg det höll på att garva ihjäl sig, :rofl:

Min kompis har gett upp och satt shettisen i hundgården och släppt ut hundarna i hagen tillsammans med får, fårstängsel och el.
Ingen rymmande shettis längre.
Och hundarna stannar bakom stängslet, trots att det är två schäfrar.

Hade samma problem med min :mad: :( Det värsta var att han tog sönder trådarna in till de andra hästarna också så de kom ut! Aldrig har jag hatat en häst så som jag hatade den lilla snorvalpen :mad: när han rakt framför ögonen på en bara sprang sönder staketet, och fortsatte upp i backen hoppande och trumfierande över sin seger. Hela vintern har varit ett helvete tills jag en regnig dag :devil: :devil: tog på mig gummihandskar och gummistövlar (för att dämpa mina stötar) och tvingade shettisen att gång på gång få en stöt av staketet. Jag fick hålla på i ca tre dagar varje gång jag släppte in honom. Men nu har han fattat och har inte rymt på två månader.

Lycka till

Antennerna lät ju jättebra.. ska ha det i tanken om min får för sig att rymma...

Annars en sak som faktiskt är rätt vanlig, givetvis finns det en massa undantag, men shettisar som arbetar rymmer inte så ofta, kanske just för att de har haft fullt upp att tänka under träning så de inte behöver gå att hitta på hyss...
Men när de väl kommit på rymningstekniken är det ju svårt... väntar med spänning på hur försöket med antennerna fortlöper!

Håller med om det med arbetande shettisar.
Min mini och hennes högre hagkompis var riktiga rymmare under en period när de hade en massa tid och energi att lägga ner på att just rymma. :smirk:
När de blev mer aktiva rymmde de inte alls lika ofta. :)
Och idag vill jag gärna tro att hon inte rymmer alls. :p

:D
kan inte låta bli att flina. Vi köpte oss en liten rymmare för några år sedan. Han smet till och med mellan trådarna i ett hemgjort "nät" av eltrådar!!! Det var HELL och jag tänkte flera gånger att "Nä, nu lämnar vi tillbaka honom". Jag testade "plågerimetoden" att sätta en böjd ståltråd i grimman uppe på huvudet; denna skulle då ta emot mot linan och ge honom en elstöt mellan öronen. Men... inte funkade det! Han slutade efter ett tag; det blev väl roligare att gå med kompisen bara...
Så; tyvärr jag har inga tips som funkade på vår kille. Nu har det väl hänt att han smiter ibland, men inte ofta.

*peppar peppar*
Så har ponny skrället hållt sig inne nu, fick "utveckla" antenidén lite men sedan verkade han fatta, nu håller han sig inne i hagen iaf!

Min rymde också förut visserligen bara 1 gång,men man blir ju så rädd..men vi släppte honom då i en hage av trä staket + el tråd,och nu så stannar han kvar *peppar peppar* :rofl:
men har sett att han tar ut huvudet genom de två plankorna och betar på andra sidan,trots att han har bete på insidan,så jag funderar på att sätta en el tråd även där i emellan.."åh dessa shettisar" *skrattar*
:rofl:

Blöt ner hästen och ge den en stöt, en låååång en. :devil:
Och om det inte blev bättre efter det, som det nu borde ha blivit så skulle jag sätta på en antenn. :)

Har oxå haft en rymmarkung.
Visserligen av strl 170 i mkh och nästan 700 kg!
Antennerna funkade jättebra!! :D
Att rekommendera!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar