Rymmande katt..långt

Lindon

Trådstartare
Har ett problem med min 4-åriga kastrerade hankatt. Har flyttat från min gamla pojkvän, vi hade två katter ihop. Den första tiden stannade de hos honom,men i mars tog jag hem båda. Jag hade då tagit en ny katt,en hane. Ibörjan blev det mycket slagsmål,men nu kommer alla tre bra överens.

Problemet är att hankatten går tillbaka till den förra lägenheten. Det är ca. 2 km fågelvägen mellan min nya lägenhet och den gamla. Jag har nu sedan mars hämtat honom 19 ggr!:crazy: För en månad sen trodde jag att han gett upp,men nu förra veckan fick jag hämta honom 3 ggr. På det gamla stället blir han inte insläppt hos någon (vad jag vet) - har pratat med grannarna som vet om problemet och brukar ringa då de ser honom. Han har halsband så folk borde förstå att inte mata honom!

Då han rymmer brukar jag fara dit direkt och söka efter honom. Då sitter han oftast på en åker eller på den gamla gården och jamar då jag ropar på honom. Då är han jätte kelsjuk och kommer gärna hem. Väl hemma äter han, sover, går ut. Ibland stannar han då hemma nåt dygn - å så försvinner han igen!:devil:

VAD ska jag göra? Ibörjan vägrade jag släppa ut honom på nätterna eftersom han oftast sticker då. Men det resulterar i att både jag och min sambo inte sover eftersom han krafsar på fönsten å ska ut. (Vi bor tyvärr i en etta).

Jag har köpt feliway då det var mycket slagsmål i början. Ska jag använda det igen?

Har pratat med några som bor på området om de vill ha en katt,men ingen vill ha tyvärr... vill inte gärna ta bort honom heller, och överge honom är absolut inget alternativ! nu går det bra, men hur blir det i vinter??

Några förslag någon? Jag brukar inte ge upp i första taget,men...'

Hans jämnåriga syster är det inga problem med, hon har inte rymt en enda gång. Ska tillägga att på det nya stället finns ganska många katter,men tycker att reviret borde vara stort nog åt alla. Finns mycket åkrar och skog...

Sv: Rymmande katt..långt

Typiskt katt ! Tyvärr.

Han BOR på det gamla stället och tycker antaligen att du är otroligt trög som inte fattar...:-)

Jag vet inte alls vad man kan göra åt saken, kanske hålla honom inne lite mer.

ok tack! Nu är han på rymmen igen, stack i söndags. Har inte hämtat honom ännu, tänkte att jag väntar tills imorgon torsdag. Är ledig på fredag å hela häljen...katten har nämligen skillnad också på vem som lockar in honom! kommer oftast inte när sambon ropar!:smirk:

Köpte en ny dos feliway igår som förhoppningsvis hjälper..kanske vi har för många katter på för liten yta (37kvadrat). Men vi kan ju precis inte flytta heller då kattf*n vägrar låta sig flyttas.

Varför fortsätter du släppa ut katten om han rymmer hela tiden? Håll honom inne åtminstone några månader så han förstår var han hör hemma.
Får han fortsätta "gå hem" (som katten ser det) flera gånger i veckan så kommer du aldrig få bukt med problemet. Katten ser det knappast som ett straff eller ett problem för den att matte kommer och hämtar honom.

För att det är OMÖJLIGT att få en minuts sömn om han ska vara inne. Vi bor ju in en etta och då sitter han på fönsterbrädet och krafsar och är helt tokig och vill ut. Jag klarar mig,men min stackars sambo blir tokig på katten om han inte får sova.

Tycker han borde vara van med miljön, bott här i 4,5 månader nu. Hade dom inne några veckor innan dom alls fick gå ut..sen var dom ut lite i taget, ända tills dom kunde vara ute några timmar i sträck. Honan går aldrig men han är envisare.
En månad var han duktig och hölls sig hemma, trodde att han gett upp. Men han blev bort skrämd av en okastrerad frass, vilket gjorde att han stack igen. :mad:

Har köpt feliway, skämmer bort min katt med mycket kärlek, förhoppningsvis ger han sig och accepterar flytten, annars måste jag sätta upp en lapp om någon i det området vill ha en katt. Det är synd, för han är ändå världens sötaste:love:

För att det är OMÖJLIGT att få en minuts sömn om han ska vara inne. Vi bor ju in en etta och då sitter han på fönsterbrädet och krafsar och är helt tokig och vill ut. Jag klarar mig,men min stackars sambo blir tokig på katten om han inte får sova.

Dylika kommentarer förvånas jag ofta av. Det är ett djur, ingen prydnadssak. Skaffar man sig djur får man räkna med att dom låter, även på nätterna. Det är ingen ursäkt alls för att släppa ut katten trots att den rymmer.

/Jen som har en kastratsångare som sjunger halva nätterna från februari-juli.

Tror du jag skaffar katt som prydnad eller? ganska onödig kommentar..

Vi ska låta honom vara inne from denna natt, för inget annat verkar funka.

Hoppas de löser sig för dig e ju så jobbigt me sånna katter :cry:

Jo jag vet..Min mamma hade en likadan, men hon gick tillbaka några gånger och så var det bra sen...Min är inte lika lätt övertalad!

Igår hämtade jag hem honom och han har nu utegångsförbud.:angel: Det fattar han inte alls eftersom han älskar att vara ute, speciellt på nätterna. Men nu får han försöka va inne en tid för att se om det går bättre. Oftast får han panik mitt i natten och SKA ut men vi får försöka sova med öronproppar.

Jaa dessa katter... De är så olika, vissa verkar följa sin ägare och bo där ägaren bor medans andra bor på sin plats och struntar i vem som är ägaren på den platsen.

Till mina föräldrar flyttade en äldre kastrerad frass för en par år sen, han är inne på sitt FJÄRDE hem nu och alla tidigare hem har varit och hämtat hem honom och fjäskat för honom när han flyttat men har han bestämt sig så har han tydligen (och nu fjäskar pappa hur mycket som helst för att han skall stanna hos dem och inte flytta vidare efter en par år som han gjort tidigare i livet).

Min frass kastrerade bror flyttade hemifrån och min egen arma kastrerade frass som jag alltid trott älskat oss har jag fått hämta hem två ggr den här sommaren från samma ställe. Jag håller tummarna för att han skall stanna hemma och inte envisas med att gå tillbaks till det ställe han utsett åt sig. Min katthona och tidigare katter har varit helt totalt annorlunda och inte alls flyttbenägna av sig, men de här "flyttarna" jag känner är annorlunda så det märks.

Vad det gäller att hålla din katt inne blir det säkert tufft den här årstiden, lättare i smällkalla vintern. Sysselsätt honom och lek med honom ordentligt på kvällarna så han förhoppningsvis orkar sova om nätterna och flyger runt med all sin överskottsenergi när han lessnat på att jama och krafsa på fönstrena.

Visst vet de flesta om (!) att en katt jamar, kraffsar och lever om, det är en sak.
Men jag vill iallafall inte ha en jättestressad katt som bara vill ut hela tiden, som försöker spränga sig ut genom små fönsterspringor för att få komma ut, hur snällt är det mot en katt?
Jag vet hur det är att ha en katt som bara vill ut, som står och skriker dagarna i ända för att han hålls inne (vilket gör skriken mer outhärdliga än om de är för att han har vårkänslor).
Det är inte kul för det känns som att man plågar katten, och dessutom blir man galen om man inte får sova.

Jag står för att jag skriver och tycker att det finns gränser för vad man ska leva med som djurägare, att det kostar, att dom ska ha skötsel, tidiga hundpromenader, göra rent kattlådor och leda igång en halt häst (etc.) är en del av det man får leva med och som man står ut med för att man :love: sitt djur oavsett om det är en häst, katt eller en liten tvestjärt i en burk.
Det jag däremot inte kan med oavsett hur mycket man gillar ett djur är om ens liv blir såpass begränsat (du kan tex. inte bjuda hem folk, soffan är nedkissad av din katt...) att du blir hindrad att ha ett normalt liv dag efter dag.

Håller med dig..vissa nätter har han varit som tokig! ingen sömn alls. Men efter att jag har köpt feliway har han hållit sig hittills (två nätter). Han har istället varit sällskapssjuk och trampat och spunnit som ett tok. Men det gillar jag bättre :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 897
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 991
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar