Rymlingar?

fjordtokan

Trådstartare
Jaha så har russtusset rymt IGEN. Trodde att jag hade fixat en ganska bra lösning idag som faktiskt skulle hålla. Men nej hon har överlistat mig ytterligare en gång.

VAD ska man göra för att hålla dom inne?!

Nu har jag stängslat med 15 cm mellan trådarna och 150 cm högt. Och det tar hästen lite mindre än en timme att komma ut. Denna gången kröp hon ut och töjde endast tråden, inget mer.

Tips tack?

Sv: Rymlingar?

Kollat om det är tillräckligt med ström i trådarna?
Sätt en extra tråd som går till jordningen?
Blöt hästen så elen känns mer. :devil:

Blött täcke med hals, där man sytt på eltråd kors och tvärs, fungerar ypperligt till små elak pånnis som har gömt hornen bakom de söta öronen. :devil:
Samt sätta jorden i varannan tråd när det är så tätt. :devil:

//Ett par rejäla smällar från tråden, hellre det än påkörd på vägen.

Hon har fått flera rejäla smällar men eftersom hon det går så jäkla snabbt när hon väl tänkt ut hur hon ska göra så hjälper det inte med stark el. Ska dock försöka idag igen och bara sätta elen på de lägre trådarna.

Jag har haft tur än så länge för hon rymmer ingenstans utan håller sig runt hagen i alla fall...

Mm jag har tänkt den tanken också, det blir nästa steg om detta inte funkar. Det är lite retsamt bara för de andra två är livrädda för staketet.

Gimlan Tyvärr inget alternativ.

Ah, synd, vet en rymmarshettis som slutade bums när han fick skor på tassarna. Lycka till!

Fast har du mätt styrkan i tråden då ? Att det ser ut som hästen får rejäla smällar säger ju ingenting om hur styrkan är. Hur är jordningen då ? Har du mätt den ? Vad använder du för tråd och hur högt motstånd är det i tråden ? Vad har du för aggregat ? funkar det som det ska ?

Funkar det inte att sätta antenner på henne? På min lilla krypare funkar det väldigt bra, efter ett par dagar med antenner håller hon sig innanför tråden :)

Jag tror styrkan räcker när jag svimmade när jag råkade få tråden i nacken en regnig dag.

-Catherine- Hur gör du antenner?

-Catherine- Hur gör du antenner?

Jag tvinnar eltråd till ett par antenner som är ett par dm långa (lagom för min kryparshettis men en större häst behöver kanske längre. Man får pröva sig fram). Tre stycken har min tjej i grimman (höger, vänster och mitt på). Dessa fäster jag i nosen på grimman med eltråd som jag lindar runt.

När hon sedan försöker sig på att krypa under så tar antennerna i tråden och rymlingen får sig en stöt på näsan i precis rätt tillfälle. Mkt effektivt :)

Jamen tror och tror, du måste ju mäta. Man kan ju inte bara anta bara för att du fick en rejäl smäll. Ett elstängsel är inte bara 1 komponent, det består av flera olika delar som alla måste samarbeta för att fungera. Om en länk felar då felar hela stängslet. Märkligt att så många anser de inte behöver mäta eller felsöka. Lägg hellre ned lite krut på stängslet och skaffa rätt utrustning i stället för att mixtra med höjder, antenner och gud vet allt du fått förslag på.

sätt på en antenn på grimman :devil: har det på min lilla shettis som kryper igenom vårt staket med 2 el-trådar en jord tråd och ett plank. (ca 20cm mellan trådarna) med antennen så kommer hon lätt åt el tråden när hon betar under staketet = det är otäckt att gå nära tråden ^_^.
många har frågat om antennen och är förvånade hur en ståltråd på huvudet på hästen kan hålla henne inne när staketet inte gjorde det :p.

gör min som ett upp och nedvänd U så att hon inte petar ut någons öga med den, och klipper såklart manen under grimman så ståltråden rör vid henne hela tiden.

bättre än alla stängsel i världen:love:

Som sagt det spelar ingen roll vad det är för styrka i tråden. Den är kollad och det är el runt om. Hon kan rymma precis bredvid aggregatet och det kvittar för det går så fruktansvärt fort när hon väl gör det.

Buck och Catherine Kan inte ni fota era lösningar, jag får inte riktigt till det.

Det har du inte nämnt, att ni kollat..men å andra sidan så är det inte rellevant att det går ström runt, utan hur mycket styrka som passerar. Det kan vara brott på en ledare någonstans och det betyder att just där sjunker styrkan, men visst finns där ström...men kanske inte lika kraftigt som annanstans. Det spelar heller ingen roll om hästen rymmer bredvid ett aggregat eller 1 km bort, styrkan är inte större bredvid aggregatet än 1 km bort. Den ska ju vara samma runtom.

Nej men där finns det ju garanterat ström det är det jag menar. Jag har inte kollat varje mm av tråden men det verkar vara ström i hela hagen efter vad jag har kollat. Men som sagt det spelar ingen roll. Nu verkar det dock som att hon *peppar peppar* stannar i min nuvarande lösning. Har satt fast träslanor längst ner runt om hela hagen. Hon funderade även på att hoppa men insåg att det var för högt.

Här ser ni lite hur jag har gjort:

Senast ändrad:

Jag har inga antenner på min tjej just nu, men jag ska gå ned och sno på några på en grimma iaf så får du se hur jag brukar göra. Återkommer om en stund :)

Har du virat traden runt traden istallet for att anvanda isolatorer?

Da ar det klart att strommen inte fungerar.

Har ingen el i just denna hage eftersom det inte spelar någon roll om det är el eller inte.

Tänker dock testa med antenner i vanliga hagen för att se om det hjälper.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 580
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 333
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka