Russinet

Trådstartare
Var inne på en hästsida idag där det var någon som påstod att man skulle rykta en häst 1 timme per sida :eek: och dessutom hade nåon annan svarat att jaa, an halv till en timme sida var lagom...detta blir altså 1-2 timmar om dagen i bara rykt???

Är detta verkligen sant :confused:

När hinner isåfall dessa människor mocka, fodra och framförallt rida/köra hästen?

Jag ryktar så att hästen är ren, är särskilt noga där utrustningen ligger givetvis, kratsar hovarna och kanske borstar ut svansen lite extra...inte tar detta 1-2 timmar...och sen ska man rykta när amn kommer hem oxå....

Sv: Ryktning

Jag har också hört det, men då var det för att få igång blodcirkulationen osv. Att det skulle vara bra på något vis av den anledningen. Sen har man väl en glänsande häst också :D

det är säker bra för blodcirkulationen men jag vet då ingen häst som hade orkat stå och bli borstad så länge...

Jag har också hört det, att det ska vara bra för blodcirkulationen och så, men ja, inte hinner jag stå och rykta så länge :/ Borstar oftast bara av, o sen om man har tid över eller så, så ryktar jag på riktigt, men jag vet ingen som verkligen ryktar varje dag, inte så länge iaf!

Jag ryktar nog ca 1 timme per dag, men å andra sidan går ju hästen inte att rida på och så är han en riktig skitgris :D

coscos skrev:
det är säker bra för blodcirkulationen men jag vet då ingen häst som hade orkat stå och bli borstad så länge...

...människa som orkar/hinner rykta så länge...

men ärligt talat, jag prioriterar ju vissa saker mer än rykten (nu låter det ju som om jag aldrig ryktar, men det gör jag förstås)

Jag ryktade så länge innan :D

Det som behövs är en väldigt tålmodig ponny, en snacke sjuk kompis och mycket tid
Vi kunde lätt stå 2 timmar varje dag och rykta :D

Det ÄR jättebra med ryktning, men jag måste erkänna att jag fuskar med den :o. När jag kommer hem från skolan så finns det inte tid till det, utan man måste ut så fort som möjligt för att hinna med annat. Jag prioriterar att göra iordning mat istället. Ser till att leda fram/skritta fram hästen ordentligt istället. När jag var yngre ryktade jag varje gång, och det var väldigt skönt när shettisen fick sån vinterpäls att det inte gick ;).

Jag har oxå lärt mig att man ska rykta hästen 2 timmar/dag. (bl.a. för blodcirkulationen). Det funkade superbra på ridskolan med lilla sköthästen Grevinnan, där kunde jag stå och dra minst 200 rykttag (japps, jag brukade räkna) per ben :crazy:
Men nuförtiden när man står med en "egen" (foder)häst så blir det ju lååångt ifrån lika mycket, eftersom det är så mycket annat runtomkring att ta hand om...

Min far red i det militära, då ryktades det haltimme på varje sida, MINST och det var en dödssynd att ta ut en häst med strö i man eller svans.
Själv har jag blivit lärd att rykta så sen barnsben, och visst tar det tid, men det finns vinster, ex blodcirkulationen.

vilse skrev:
Jag ryktade så länge innan :D

Det som behövs är en väldigt tålmodig ponny, en snacke sjuk kompis och mycket tid
Vi kunde lätt stå 2 timmar varje dag och rykta :D

jo det är klart, står man så kan man hålla på länge... :p kommer ihåg en gång nmär vi skulle smörja läder (lite offtopic, men ändå) det tog nog tre gånger längre tid än det behövdes för att vi satt och pratade... :angel: och så välte vi ut en helt nu flaska läderolja också :D

Men ni som ryktar ¨så länge gör ni det varje dag då eller?? hur hinner ni med allt annat som ska göras?? på helgerna är ju en sak, du brukar iallafall jag ta lite extartid till sånt, men vanliga vardagar??

Oj, ska man rykta SÅ länge? det har jag aldrig hört...

Men vad ska man ha för borste då man rycktar så länge. Rycktborste och rycktskrapa? Rotvisk? Piggborste?

Jag önskar jag hade så lång tid till att borsta hästarna. tror ärligt talat att ingen har tid till det varje dag. Dessutom skulle nog min häst bli ganska så uttråkad av att stå stille så länge. Om man ser det så, är det bra för hästen att stå stilla i 2 timmar i stallgången? Det borde hämma blodcirkulationen?
har jag helt fel?

men det rä väl stor skillnad på hästarna, min ena häst tycker inte jättemycket om rykt utan vill hellre ut och springa, medans den andra lätt skulle kunan tänka sig rykt i två timmar (fast hon skulle nog somna efter havla tiden) :D

Tror att min medryttarhäst skulle uppskatta att bli ryktad så mycket, men när tusan ska man göra det?

Om man åker ut på morgonen är hon ju lite stirrig för att hon inte är ute i hagen så då är hon inte still en sekund. Då blir det bara snabborts innan och efter ridning. Om man ska rida på kvällen så vill man ju skynda sig eftersom det är fodring. Mitt på dagen passar utmärkt, men hur jädra ofta får jag in henne från hagen den tiden..?

Det var annat när man var skötare på ridskolehästarna när man var liten, då kunde man ju stå och rykta en hel eftermiddag. Det var nästan lite tävling om vem som kunde rykta längst och mest.

det kan ju inte vara en häst som ska gå ute särskilt mycket. om så med täcke hela tiden. man måste slita bort allt som är värt att ha i pälsen vad gäller fett o sånt. nä inte rykta varje dag inte...

Under sommaren får min häst vara en skitgris med ingrodd smuts. :D Då är det bara lite avborstning under sadeln som gäller.

Däremot under vintern när hon är täckt för det mesta kan jag rykta ungefär 1/2h per sida. Brukar räkna 100 tag på hals och framdel, 100 tag på rygg/mage, 100 tag på bakdel och sen 100 tag över hela sidan. *puh* 800 tag totalt alltså. :D

Bra för blodcirkulationen, hårremmen och gemenskapen. :)

Senast ändrad:

Det finns en mycket känd dressyrryttare i Svergie som jag har jobbat hos, det enda han gjorde förutom att rida var att rykta sina två älsklingar. Han ryktade dem båda MINST en timma om dagen. Han kunde helt enkelt strunta i att rida två -tre hästar för han var tvungen att rykta dom, det dög inte vi hästskötare till. :D Men han är härlig ändå. :rofl:

Jag borstar av med piggborste samt en rotviska.. och så har jag en mjukare borste som jag borstar riktigt noga där sadeln skall ligga.

Står jag och borstar min raggsocka längre så försvinner det naturliga skyddet för henne och hennes päls klarar inte av att hjälpa henne hålla värmen på samma sätt, så det är inte av bekvämlighet som jag gör det, hon går på lösdrift och jag vill helst slippa lägga på henne täcke.

Men så skall hon masseras innan och efter ridturen, strecthas (kan inte stava till det *piiiip* ordet) efter ridturen och sedan skall eksemen smörjas in, så jag står nog i 1 - 1½ timme per dag och bara pillar med henne. Och hon gillar det innan ridturen, efter ridturen får man inte riktigt hennes uppmärksamhet förrän hon fått sitt foder.. ;)

Det är sorgligt att dagens ridskoleelever inte får lära sig värdet av att rykta och ens hur man gör! En riktig ryktborste är jätteviktig, den jag har har hållit i 25 år och är helt suverän, och inte sjutton byter jag ut den eller ens lånar ut den...

Minst 10 fulla skrapor per sida, och VITT stöv!

Dessvärre blev jag allergisk när jag var runt 20 och har fått "leja bort" rykten till min stora sorg. Men ibland struntar jag i det och ryktar själv, men då får jag lida med nysningar, andnöd och kliande ögon resten av dagen, men det är det värt!

borstar man inte bort hästens naturliga fettlager eller nåt sånt då? jag fick höra att man inet fick borsta för mycket på hästar, för att de då frös när de gick ute...

När våra hästar bowenbehandlats ska amn helst inet rykta dom på nån dag...och inte rida/köra heller

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mackan
·
Gnägg Flytta gärna tråden om jag lagt den fel Hej! Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 997
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka