Sv: Ryktning

Rumpnissen skrev:
Det finns en mycket känd dressyrryttare i Svergie som jag har jobbat hos, det enda han gjorde förutom att rida var att rykta sina två älsklingar. Han ryktade dem båda MINST en timma om dagen. Han kunde helt enkelt strunta i att rida två -tre hästar för han var tvungen att rykta dom, det dög inte vi hästskötare till. :D Men han är härlig ändå. :rofl:

Naaaw va gulligt :love:

När jag ryktar ordentligt brukar jag först rugga upp allt stöv till ytan med skrapan, då är det lättare att borsta bort det. Sen ryktar jag 5 eller 10 tag på varje tag. Blir 4 tag för att täcka halsen, 4 för bogen, 6 för ryggen, och 6 för rumpan. Å så gånger 5 lr 10 då så blir alltså ca 100-200 tag per sida. Så alltså 200-400 tag per gång. Sen blir det ju mer när man drar över benen å ansikte å så, så brukar jag alltid ta extra på rumpan för där e han ofta dammig..

Brukar göra d här minst 2-3 ggr i veckan å har jag bråttom blir det istället vanlig avborstning å kanske en snabb rykt.

Ryktar jag för att verkligen få honom blank borstar jag efter ridpasset (förutsatt att han inte blivit svettig) Då är porerna öppna och det är lättare att komma åt stövet.

Brukar se till att jag alltid har den blankaste hästen i stallet =) Men det är inte så svårt eftersom han är väldigt lätt att få blank. Han lyser även om han är smutsig...

Bild223.jpg

lizzie skrev:
Om man inte har tid att rykta hästen både före och efter ridning, så ska man åtminstone prioritera att rykta hästen EFTER arbetet. Det är bra för hästens blodcirkulationen att bli ryktad, men dessutom så hjälper rykten till att transportera bort slaggprodukter ur musklerna. Slaggprodukter som bildas under arbete. Rykten är också masserande och därför ska man inte strunta i rykten efter arbetet. Eftersom hästen är ett socialt djur, så uppskattar de flesta hästar att bli ryktade.

/Lizzie

borde man inte få samma effekt med massage isåfall?? mina hästa uppskattar det mer än rykt iaf

Majjijann skrev:
vad innebär detta?? bowen :confused:

bowenteraputen stimmulerar olika punkter på kroppen (kan tänkas att det liknar akupunktur/akupressur?)

antingen gör man ett stopp, för att då behandla en del i taget, sedan "öppnar" man upp "kanaler" i hästen så att det är "fri pasage" så att säga. stoppen löser upp sig själv efter någar minuter.

Hästen ska altså bli fri från spänningar och "skit" i kroppen

nu är ju detta ingen riktig förklaring, eftersom jag inte är någon bowenteraput, men det rä ungefär det de går ut på

om man då ryktar häsetn eler ger den nån form av massage stoppar man de här "flödena" i kroppen.

Russinet skrev:
borde man inte få samma effekt med massage isåfall?? mina hästa uppskattar det mer än rykt iaf

Du borde få samma resultat med massage vad gäller blodcirkulation och endorfiner m.m, jag är för dåligt insatt i vad massage gör för slaggprodukterna som kan finnas i musklerna efter en ridtur.

Min pålla gillar också massage, så jag brukar massera med en liten "rullmoj" och sedan så ryktar jag efteråt.

/Lizzie

verkar lite lagom knepigt så jag knappt förstår :p

tack för förklaringen :)

Masse skrev:
Ni som inte hinner har väl helt klart för många hästar för den tid ni kan avsätta för dom.
Man behöver inte gå så långt som till den gamla klassiska hästhållningen från försvaret. Det räcker med att titta på den lite moderna NH-hanteringen om vad hästen tycker om beröring och hur hästarna beter sig själva mot varandra.
Så det finns inga undanflykter fär att slippa rykten för hästens välbefinnande.

hästens välbefinnande sa du?
jajaja men inse att hästen mår bättre av att få komma ut och bli riden/körd/whatever än att stå och glo medan den blir ryktad i 2 timmar istället. :smirk:

men visst, har man 5 timmar på sig och bara en häst, visst hinner man rykta den i 2 timmar. själv har jag dom dagar jag jobbar ca 4 timmar att dela på 2 hästar, då lägger jag knappast dom timmarna på att rykta dom :rofl:

he he jag gjorde det när min häst var skadad och inte ridbar. Nu gör man en snabb rykt efter ridning och en längre om jag inte ska rida utan låter dem vila. Fast inte tar det mig en timme då.

Jag ryktar alltid min häst när jag ska ut och rida el. köra. Övriga dagar borstar jag bort ev. smuts. Har alltid fått inpräntat att man ska rykta, så för mig är det en självklarhet. Första året jag hade egen häst ryktade jag alltid en timme innan vi stack ut, idag är den tiden nere på 30- 40 min för att vi ska hinna ut.
Det ger ju samtidigt en massage så jag tkr man förenar nytta med nöje.

Jag ryktar min sommarhäst ca 20min före ridtur och 30min efter ridtur, men det är mest bara för att det är varmt och pållen orkar inte stå en timme.

innan jag började på högstadiet(börjar 1an på gymnasiet i höst) kunde jag utan problem stå i timmar o rykta. Hade ofta rykttävlingar emd kompisarna på ridskolan. vem kunde få ihop mest skrap märken på golvet xD
Men sen började allvaret då blöev det mkt mera skolarbeten och rykten fick minskas ner. Men ryktar i alla fall lite varje dag.

Har också hör att man ska rykta minst en timme. Det är bra för blodcirklationen, gemenskapen mellan häst och människa och samtidigt kan man visitera hästen om ev skador.

jag brukar göra som så att om jag är stressad borstar jag noga där det är kontakt med sadel, träns och ev skydd. Efter ritt ta en lång rykt då hästen är lugn.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mackan
·
Gnägg Flytta gärna tråden om jag lagt den fel Hej! Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 997
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka