Sv: Ryktning

Hållit i 25 år!! Då har du ryktat slarvigt! Min käraste ryktborste har snart inga borst kvar, och den har jag nog haft i ca 22 år, men den måste snart bytas ut, snyft! Slänga den ska jag dock inte, den får sitta på väggen när den har arbetat färdigt...

Nej det är inte sant. I så fall hade min häst varit död nu då hon nog aldrig blivit ryktad. (Jo, nån enstaka gång inför någon uppvisning eller likande)

Jag hade försökt göra något åt att hästen "producerar" 20 skrapor stöv om dan, tycker inte det låter hälsosamt alls. :crazy:
Det enda som borstas ut ur min hästs päls är det hon har rullat sig i för dagen och även om hon är skitig från topp till tå så glänser pälsen som nyputsad silver. Ingen matt, stövig "ridskolehästpäls" här inte. ;)

Russinet skrev:
borstar man inte bort hästens naturliga fettlager eller nåt sånt då? jag fick höra att man inet fick borsta för mycket på hästar, för att de då frös när de gick ute...

Jag har hört samma sak. Jag ryktar sällan mina hästar, men däremot borstar jag dom med mjuk borste. Och jag slarvar inte med borstningen för det. Just för att inte få bort deras naturliga fettlager som dom behöver för att hålla värmen. Men så går dom utan täcke också, föurtom vid oväder. (Utom 18-åringen och araben som inte sätter så mycket päls, dom har täcke när det börjar bli några minusgrader ute)

Det klart att det finns fördelar med att rykta, blodcirkulationen som tidigare nämts.

Om du ryktar ofta så kommer du att märka att stövet ljusnar när du slår av skrapan. Jag har som mål att få vitt stöv, då blir det liksom en sport av det hela plus en väldigt ren häst.

Det är absolut bäst om man kan göra det, både för häst och människa. Sätter igång blodcirkulationen på hästen, frigör en massa välgörande och lugnande hormon, hjälper kroppen att avlägsna slaggprodukter fortare etc.
På ryttaren har det en bra effekt på ens egna hälsa. Speciellt om man följer gamla tiders råd att alltid ha ryktborsten i handen närmast hästens huvud. Att rykta en häst innebär att man rör armarna på ett sätt som man sällan/aldrig gör annars och man kommer åt den där stela bröstryggraden som vi nog dras med lite till mans. Man blir varm och uppmjukad innan det är dags att bestiga pållen.

Jag försöker rykta länge åtminstone en gång i veckan men jag fuskar tyvärr gärna. Det är ju så jobbigt.Försöker ersätta det på andra sätt. Istället för att snabbborsta så snabbgnuggar jag med en skrapa för jag tror att det ger mer. Jag bryr mig inte om att hästen är dammig, det går bort när vi dushar efteråt.

Min häst stövar relativt lite, men nog kan jag gneta ur 20 skrapor utan större bekymmer. Stövet är oftast inte vitt skall jag erkänna, jag är otroligt slarvig med att rykta, men han är också av typen "självblank häst" som blänker som tusan trots en slarvig matte som inte ryktar mer än inför träning... :o

Trodde alla hästar stövade vid rykt, har aldrig stött på någon som inte gör det faktiskt? :confused:

Jag tycker mig märka att ju aktivare häst, alltså desto mer svett och värme den producerar desto mer stöv blir det.

Djurjouren skrev:
Jag tycker mig märka att ju aktivare häst, alltså desto mer svett och värme den producerar desto mer stöv blir det.

jaså, det var intressant, det har jag aldrig hört förut.

men om man nu skulle rykta hästen 1 timme innan ridning, hur hinner man då med att rida? okej om man har bara en häst och tillgång till ridhus eler upplyst paddock.

Mne vi som har flera hästar och måset ut innan det blir mörkt ( pratar vinterhalvår nu då) och inet har upplyst padock och måste ut, speciellt som jag kör min häst

Då kan man väl rykta efter man ridit.

Stövet ökar ju mer man ryktar.

precis, men jag ryktar inte så noga efter heller, är noggranare med typ stretchning, massage och sånt, borde inte det ge liknande effekt

som jag skrev tidigare bowenbehandlas våra hästar och det ger ju en helt annan effekt än massage, men samma resultat typ

Om man inte har tid att rykta hästen både före och efter ridning, så ska man åtminstone prioritera att rykta hästen EFTER arbetet. Det är bra för hästens blodcirkulationen att bli ryktad, men dessutom så hjälper rykten till att transportera bort slaggprodukter ur musklerna. Slaggprodukter som bildas under arbete. Rykten är också masserande och därför ska man inte strunta i rykten efter arbetet. Eftersom hästen är ett socialt djur, så uppskattar de flesta hästar att bli ryktade.

Dessutom är det myt att man ryktar bort hästens skyddande fett. Det är precis tvärtom.

När man ryktar hästen så hjälper man till att fetta in alla hårstrån ordentligt. Det är bl a därför hästen blir blank efter ryktning. Det finns en källa för detta, hittar dock inte boken för tillfället.

Det är säkert någon "lat" person som kommit på att man inte ska rykta hästen för att man tar bort fettet, ett sätt att ursäkta sig inför för att slippa rykta :angel:

/Lizzie

jag ryktar max 10 min.
hur skulle jag hinna rida och sköta om båda två om jag ryktade båda i 4 timmar.. :rofl:
dom blänker ändå.

Ni som inte hinner har väl helt klart för många hästar för den tid ni kan avsätta för dom.
Man behöver inte gå så långt som till den gamla klassiska hästhållningen från försvaret. Det räcker med att titta på den lite moderna NH-hanteringen om vad hästen tycker om beröring och hur hästarna beter sig själva mot varandra.
Så det finns inga undanflykter fär att slippa rykten för hästens välbefinnande.

Lånar knapp*

Jag ryktar min ponny 30 minuter på varje sida innan jag ska rida och så ryktas det efter med, men kanske inte lika länge. Sen har ponnyn en supergullig skötare som gärna ryktar länge och väl säkert 30 minuter per sida. SÅ hon ryktas i 1-2 h per dag :p

Masse skrev:
Ni som inte hinner har väl helt klart för många hästar för den tid ni kan avsätta för dom.
Man behöver inte gå så långt som till den gamla klassiska hästhållningen från försvaret. Det räcker med att titta på den lite moderna NH-hanteringen om vad hästen tycker om beröring och hur hästarna beter sig själva mot varandra.
Så det finns inga undanflykter fär att slippa rykten för hästens välbefinnande.

Kan du inet uveckla det här lite, jag förstod inte riktigt var du menar. menar du att hästarna gillar eller inte gillar nh-hantering??

och vad menas med "gammal, klassisk" hästhållning?

ingen kritik mot det du skrev på något sätt, men tyckte det lät intresant och vill gärna höra "hela verisionen"

Den som jag kallade klassiskt är den gamla som någon skrev om här innan som gällde bl a inom armen. Att hästarna skulle ryktas minst en timme och att stöve skulle vara vitt. En hästskötare fick slå av skrapan utan för spiltan/boxen för att visa att det var gjort. Jag kommer inte ihåg exakt antal skrapor som skulle tas på var sida men de skulle vara fulla för att räknas.
I NH så talas om att hästar är väldigt känsliga för beröring och rör varandra mycket när det kommer åt. Vissa punkter är mer "använda" än andra. Ett sto och föl har mycket beröring mellan var andra för att skapa kontakt. När man sedan omvandlar det till NH så är just beröringen av hästen som man använder sig av i stor utsträckning. Man använder ju också lätta tryck både med händre och grimma för att visa hästen vad det är man vill. Att tämja en häst görs mycket genom att man rör hästen och få den att acceptera att man rör den över hela kroppen. Man kan få väldigt fin kontakt med en ohanterad häst fort just genom att den får "känna" en. Så rykten är ju ett sätt att röra hela hästen dagligen och skaffa en bra kontakt med sin häst.

Inte för att jag på ngt vis tror det är skadligt att rykta så länge, men jag är bergsäker på att det inte gör mer nytta än att rykta en häst runt halvtimmen!

Skulle jag rykta så länge på min jättekittliga häst som avskyr rykt, då skulle han nog få en psykos! :D

Lånar knpp.

Visst är det bra för blodcirkulationen etc. Men jag som heltidsarbetar och har två hästar har definitivt inte tid att stå och rykta i hel timme, definitivt inte två timmar.

Hur klarade sig hästarna innan de hade en människa som borstade på dem en timme om dagen?
Jag borstar bort skiten och riktigt supernoga är jag bara vid sadelstaden, om jag inte har mycket tid som tex lediga dagar.
Använder en gummimassageborste ibland vilket är uppskattat.

Sen kan man ju fråga sig hur många av dem som ryktar och putsar en timme om dagen som har lagt sig vinn om att tex ha hästen så naturligt som möjligt vad gäller hagar, utevistelse och mat. Sköter om hovarna ordentligt, tränar allsidigt, stretchar etc. man kan liksom lägga energi på olika saker, jag föredrar att göra det på väsentligheter.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mackan
·
Gnägg Flytta gärna tråden om jag lagt den fel Hej! Jag jobbar heltid, och är i stallet på kvällarna. Tar ca 4 timmar, ibland något mer, men...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 997
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur