Ryggverksamhet

keramin

Trådstartare
Jar tar en rövare och lägger min fråga här och antar Ingela H:s utmaning om ämnen utöver tyttare och betsling.
Vad är ryggverksamhet? Frågan kan tyckas enkel men hur ser den egentligen ut och hur känns den när man sitter på. Jag både hör och läser självsäkra uttalanden om hur hästens rygg arbetar si och så och undrar ibland om vi alla är så klara över vad det egentligen handlar om. Är detta något som "lärs ut" i vanlig mening eller har vi bara hört att det är något bra och viktigt som vi tror oss känna igen när vi ser eller känner det. Jag har själv aldrig fått någon riktigt bra förklaring och undrar hur ni andra känner.

Sv: Ryggverksamhet

Ryggverksamhet är enkelt uttryckt när hästen har med ryggen i rörelsen. Rörelsen börjar i bakbenet och fortplantas upp över ryggen och framåt.
Hur känner man ryggverksamhet? Man kan säga att man ska känna hur hästen liksom bär upp ryttaren på ryggen, hästryggen fyller ut ryttarens sits och ryggen rör sig rytmiskt.
Hur ser man det? Tittar man på ryttaren så ser man hur ryttaren följer med i rörelserna från hästryggen istället för att skumpa i otakt eller sitta helt stilla, vilket innebär en låst rygg utan ryggverksamhet.

Ska hästen kunna arbeta med ryggverksamhet måste den arbeta med bakbenen under kroppen, inte bakom sig, och vara lösgjord i hela ksoppen.

Senast ändrad av en moderator:

Om man tömkör eller longerar hästen på volt så kan man lättast se att ryggmusklerna sträcks och kortas på varannan sida beroende på om benet är i marken eller lyft. Hästen ska skjuta ifrån ordentligt och kröka in bakbenet ordentligt under sig innan det sätter i det samt vila i varje steg, då syns det tydligt. Denna ryggverksamhet vill jag ha med mig i ridningen, vilket då innebär att ryttarens höfter måste sänkas växelvis för att "matcha" ryggverksamheten. När man vet hur det ska se ut kan man kolla på ryggen bakom sadeln, där ser man samma sak fast på en väldigt mycket kortare bit, naturligtvis. Om hästen inte kliver på ordentligt, eller inte orkar vila i steget blir det inte detta tydliga växelvis arbete.

Håller på att sätta igång gammnordisen nu efter lång vila, och han har "inga" ryggmuskler alls och är svår att muskla i någon annan gångart än gallopp, så jag tänkte ta detta genomtänkt nu. För tillfället rider jag honom i skritt på lång tygel i avlastningssits/tvåpunktssits för att inte hindra honom på minsta vis att använda sina ryggmuskler, och har då lyckats åstadkomma en sänkning av nedre delen av hals/mankam som jag inte kommit åt tidigare på samma sätt. "Tyvärr" fungerar det att rida ihop honom, då går han i en mer samlad form men som jag tycker att han inte i dagsläget har tillräckligt starka muskler/fästen för, därför gör jag nu så här. Han har i grunden ett rörelsemönster som gör att han släpar sina baktår och är dessutom körd på travet och vet hur man gör för att använda bakbenen för att trycka bettet framåt... Men hittills verkar detta fungera bättre än så som jag ridit honom tidigare, vi får väl se. Nu blev det långt, men, men.

Vill bara tillägga i Bobos utmärkta inlägg att det som oftast menas när folk säger ryggverksamhet, är de facto magverksamhet. Många pratar om ryggmuskler, medan det är magmusklerna (olika) som ger höjd rygg.

det stod en bra artikel om det där i Ridsport för ca en månad sen!

Visst är det intressant att många ryttare inte ens vet vad som händer i hästens kropp vid bra arbete? :crazy:

Precis, det är något människor ofta inte vet, att det faktiskt är magmusklerna hästen främst arbetar med. :)

Carmenzita skrev:
Vill bara tillägga i Bobos utmärkta inlägg att det som oftast menas när folk säger ryggverksamhet, är de facto magverksamhet. Många pratar om ryggmuskler, medan det är magmusklerna (olika) som ger höjd rygg.

Mjae, det stämmer inte. Bukmuskultauren har som huvuduppgift att hålla hästens maginnehåll på plats (sagt av veterinär på föreläsning, kan ej ge källa på det). De bukmuskulturen som påverkar ryggkotpelaren är obliquus externus abdominis, som fixerar ryggkotpelaren (dvs. hindrar ryggrörelser) och verkar framåtförande på bäckenet, det är den muskeln som syns som många tar som tecken på att hästen arbetar, vilket iofs inte helt fel, och Rectus abdominis som böjer lumbo-sacralleden. Källa: SLU, instutionen för anatomi och histologi, kompendium: Speciell muskellära.

Åter till ursprungsfrågan, ryggverksamhet borde ha olika definition för varje gångart, då hästen i skritt som är den gångart där hästen använder minimalt med muskler men ryggen rör sig som mest, i traven så är ryggverksamheten minimal men muskelverksamheten som stört. Galoppen är den gångart där både ryggrörelser och muskelverksamhet kombineras mest.

Intressant detta du säger om gångarternas olika rörelse respektive arbete i ryggen. Om man tar t ex skritten så ska ju hästen röra sin rygg, ryttaren känner verkligen gunget. Detta gäller ju även i trav och galopp fast på annat vis. Kan ryggverksamheten alltså samtidigt vara en avslappning i muskulaturen.
Som ryttare tycker jag man kan uppleva det som att man plötsligt trycker på en knapp och så har man en annan häst. En från början stötig och omöjlig trav kan bli bekväm som en fåtölj i ett enda slag. När man väl har upplevt detta kan man kanske ana hur ryggverksamheten ska kännas :idea: .
En sak som jag dock inte förstår/har känt är att ryggen kommer upp. Kanske är det just det den gör fast jag inte fattar det ;)

Oftast kommer den stötiga känslan från att hästen inte vinklar sina bakben ordentligt, den skyfflar bara in dom rakt under sig, det är väldigt skumpigt och tråkigt att försöka sitta ner i :)

Hur ryggverksamheten ändras under ryttare och i olika former vet man ju inte riktigt, det är ju väldigt svårt att göra undersökningar under ryttare. Det som finns vetenskapligt underökt är just ryggkotpelarens/muskulaturens rörelse utan ryttare, samt under tömkörning. Dock så har man kommit fram till att det är SVÅRT, mycket svårt, att höja hästens rygg under bla. tömkörning. Anders Eriksson har ju fått tömköra hästar på rullband och så har man mätt ryggaktivitet och så, och det tog lång tid innan hästen höjde ryggen, och det var ändå knappt nämnvärt.

Men jag tycker att det är krångligt det här med hur man ska definiera ryggverksamhet, då det inte är samma sak för olika gångarter. Traven har inte mycket ryggrörelse, vilket gör den mycket beroende av muskler och därmed en instabil gångart. Hästar i det vilda använder sig ju inte så mkt av trav.
På en föreläsning som jag var på så ansåg en mkt känd och meriterad veterinär att bästa sättet att få en häst vältränad och fina rygg/bålmuskulatur var att låta den få galoppera i ganska friskt tempo med ganska fri huvudplasering. Han ansåg att det främjade både ryggverksamhet och muskulaturen.

Vid ryggverksamhet är väldigt många muskler inblandade, de du räknar upp är långt ifrån alla. Revbenskorgen påverkas, bäckenet påverkas (det är magmuskler som gör detta huvudsakligen), iliopsoaspaketet är inblandat.

Ja, det är självklart, men jag räknade bara upp de mag/bukmuskler som påverkar, och ingen av bukmusklerna har som uppgift att höja ryggen.

Ryggen ska inte höjas när hästen arbetar. Den hålls på plats av musklerna i motsats till att sänkas (svanka) när den får en tyngd på sig och inte har muskler som orkar hålla den på plats. Det skulle vara ytterst jobbigt för en häst att arbeta med höjd rygg (som i kutrygg) och en ryttare på den höjda ryggen.

Jo, jag vet, men många pratar gärna om höjd rygg. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så höjs ryggen inte markant, men ryggen höjs faktiskt under arbete, även om det bara är marginellt.

Jag reagerar mest på att många verkar tro att det är magen som gör hela jobbet, och visst, alla muskler ingår i ett system, men att säga att det är främst magmusklerna som arbetar vid jobb, tycker jag är fel, då deras primära uppgift är att hålla kvar hästens maginnehåll.

Just därför att många verkar tro att hästen verkligen ska höja ryggen tyckte jag det var nödvändigt att skriva att den inte höjer ryggen.

Visst, hästen kan inte hålla ryggen på plats med bara magmusklerna, det är hela muskelringen runt bålen som gör jobbet.

Eftersom de muskler som finns på ovansidan av ryggen har som uppgift att sträcka ryggkotpelaren, är det de som håller emot ryttarens tyngd som trycker ryggraden nedåt i varje steg när ekipaget tar mark efter svävningsmomentet. När hästens bakben skjuter ifrån skapas energi uppåt, ryggmusklerna får ett ögonblicks vila och när häst och ryttare tar mark igen verkar tyngdkraften nedåt igen och ryggmusklerna måste hålla emot.

Så ryggmusklerna spänns för att hindra svank, och när trycket minskar på ryggen blir effekten att ryggraden fjädrar uppåt i varje steg.

Den arbetande ryggen känner man lätt igen genom att svansen bärs lätt lyft och överlinjen är just spänstig och fjädrande. Ryggen kan inte arbeta i ett vacuum utan fram och bakdel ska hänga ihop i ett fungerande system, precis som lill-flesky och bobo säger.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Hundhälsa För att inte kapa tråden om Leela så startar jag en egen. Det händer rätt frekvent att man hör om hundar som rymmer och sen inte går...
Svar
17
· Visningar
3 064
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 598
Senast: Saeta
·
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur