Positron

Trådstartare
Jag har i perioder haft återkommande ryggskott och vet att det hänger ihop med en svag muskulatur i ländryggen och att det bästa är att träna förebyggande.
Efter månader med sjukdomar och förkylningar som har löst av varandra så har det blivit lite si och så med den där träningen och det räckte med att sova en natt i vår gamla säng (som jag vet inte är bra för min rygg:meh:) så har jag fått ett rejält ryggskott igen. Musklerna krampar och det är en pina att ens existera.

Så vad har ni för tips som man själv kan ta till så här i det akuta stadiet?

2 x 25mg diklofenak (entero) + 2x500mg paracetamol säger jag. Och gå gå gå gå gå gå gå gå. Och gå lite till.
Och byt säng asap.

1 ipren + 2 alvedon och så mycket rörlighet som möjligt utan att det gör för ont.
Jo det är ju det vanliga rådet. Av erfarenhet vet jag att rörelsen gör det värre för mig i det akuta stadiet och ger ett utdraget förlopp. Musklerna krampar även när jag ligger i så avlastande position som möjligt.
Det som kan hjälpa är att skritta 20-30 minuter men det känns avlägset med tanke på bilresan till stallet och det arbete som krävs innan jag kommer upp på hästen.

2 x 25mg diklofenak (entero) + 2x500mg paracetamol säger jag. Och gå gå gå gå gå gå gå gå. Och gå lite till.
Och byt säng asap.
Tack, ska prova den kombinationen.
Att gå gör det värre just nu.

Det var en engångsföreteelse för att få sova ut en hel natt (sjuka småbarn) men det kommer inte att upprepas. Kunde inte ens tänka mig att det skulle vara så förödande!

Smyglånar.

@honung skulle du säga att 2 naproxen + 3 alvedon är en ok kombo? Det dök upp i en migrängrupp och jag har saker framför mig som jag inte vill missa pga migrän.

Tack, ska prova den kombinationen.
Att gå gör det värre just nu.

Det var en engångsföreteelse för att få sova ut en hel natt (sjuka småbarn) men det kommer inte att upprepas. Kunde inte ens tänka mig att det skulle vara så förödande!
Stackare, jag vet alldeles för väl hur det känns. Men du måste ta dig ur smärtbubblan och använda förnuftet, rör på dig även om det tar emot. Det finns nog inget som är så illa som att vara stilla.

Mvh
3 diskbråck

Smyglånar.

@honung skulle du säga att 2 naproxen + 3 alvedon är en ok kombo? Det dök upp i en migrängrupp och jag har saker framför mig som jag inte vill missa pga migrän.
3 alvedon? Överskrid inte dygnsdosen, det är nog det enda jag kan säga.

(Min migränkompis tog häromdagen 2 paraflex + 2 naproxen + 2 alvedon och sen ringde hon till mig och jag vet inte vilket språk hon pratade på för hon var typ hög, men hon sa två dagar senare att hon aldrig mer skulle ta samma trio för hon fick en 'baksmälla som var värre än migränen.)

Stackare, jag vet alldeles för väl hur det känns. Men du måste ta dig ur smärtbubblan och använda förnuftet, rör på dig även om det tar emot. Det finns nog inget som är så illa som att vara stilla.

Mvh
3 diskbråck
Ja att röra sig är ett måste men min erfarenhet är att promenader just i det urakuta stadiet (de första 24-48 h) ger mig inget mer än mer smärtor och ett längre förlopp. Då är det för mig bättre med små rörelser som kan ske i något större avslappning.

3 alvedon? Överskrid inte dygnsdosen, det är nog det enda jag kan säga.

(Min migränkompis tog häromdagen 2 paraflex + 2 naproxen + 2 alvedon och sen ringde hon till mig och jag vet inte vilket språk hon pratade på för hon var typ hög, men hon sa två dagar senare att hon aldrig mer skulle ta samma trio för hon fick en 'baksmälla som var värre än migränen.)
Tack! Jag tyckte också att det lät ... häftigt.

Ja att röra sig är ett måste men min erfarenhet är att promenader just i det urakuta stadiet (de första 24-48 h) ger mig inget mer än mer smärtor och ett längre förlopp. Då är det för mig bättre med små rörelser som kan ske i något större avslappning.
Sök på Youtube "Ryggskott och vad du kan göra själv". Där finns några klipp från sjukgymnaster/kiropraktor/osteopat med övningar du kan göra själv för att lösa upp spänningarna. Klippet som ligger högst upp brukar jag använda, men töj inte mer än du klarar av. När man kommer in på sista rundan, så brukar jag klara av att göra större rörelser.

Två alvedon och en ipren är det bästa receptfria som man får kombinera. Alvedon upp till 8 och ipren 3st per dag. Dock om man har diskar eller nerver i kläm så hjälper inte dessa tabletter och inte får man annat heller :-( (Jag är i den sitsen och har plågats i 2mån dygnet runt nu) Lycka till med ditt ryggskott som är nog så jobbigt. Rör dig med försiktighet och när det känns bra.

Jag har i perioder haft återkommande ryggskott och vet att det hänger ihop med en svag muskulatur i ländryggen och att det bästa är att träna förebyggande.
Efter månader med sjukdomar och förkylningar som har löst av varandra så har det blivit lite si och så med den där träningen och det räckte med att sova en natt i vår gamla säng (som jag vet inte är bra för min rygg:meh:) så har jag fått ett rejält ryggskott igen. Musklerna krampar och det är en pina att ens existera.

Om det är ryggskott ska en bra kiro kunna hjälpa dig.

Iom att sambon är kiro har vi haft ett gäng som kommit akut hem till oss i dubbelvikt skick körda av någon annan. De brukar kunna gå raklånga ut sen.

Så sök efter en bra kiro är mitt tips för att förkorta den här tiden av smärta.
Kanske kan någon köra dig eller du ta taxi dit?

Två alvedon och en ipren är det bästa receptfria som man får kombinera. Alvedon upp till 8 och ipren 3st per dag. Dock om man har diskar eller nerver i kläm så hjälper inte dessa tabletter och inte får man annat heller :-( (Jag är i den sitsen och har plågats i 2mån dygnet runt nu) Lycka till med ditt ryggskott som är nog så jobbigt. Rör dig med försiktighet och när det känns bra.
Nej det hjälper inte så bra mot de här smärtorna:(
Mitt tillstånd eskalerade snabbt och det är nu precis likt när jag i somras hade en buktande disk så det är väl ren nervsmärta.

Hoppas du snart blir bra från dina problem!

Om det är ryggskott ska en bra kiro kunna hjälpa dig.

Iom att sambon är kiro har vi haft ett gäng som kommit akut hem till oss i dubbelvikt skick körda av någon annan. De brukar kunna gå raklånga ut sen.

Så sök efter en bra kiro är mitt tips för att förkorta den här tiden av smärta.
Kanske kan någon köra dig eller du ta taxi dit?
Nu har mitt tillstånd förvärrats och det yttrar sig på samma sätt som när jag hade en buktande disk. Just då kunde kiropraktorn jag går till inte ens komma åt att göra någonting pga alla krampande muskler men jag har en tid bokad tills imorgon och hoppas att det lugnat sig något så att jag kan få hjälp.

Smyglånar.

Beror på styrkan av Naproxen. En 500 mg Naproxen kan du ta med 2 Alvedon 500 mg. Tre Alvedon ger inte bättre effekt. Du kan ta totalt två Naproxen 500 mg per dygn (eller fyra 250 mg) och åtta Alvedon 500 mg. Två Alvedon åt gången, tillsammans med Naproxen (250 mg varje gång eller 500 mg varannan gång).

Beror på styrkan av Naproxen. En 500 mg Naproxen kan du ta med 2 Alvedon 500 mg. Tre Alvedon ger inte bättre effekt. Du kan ta totalt två Naproxen 500 mg per dygn (eller fyra 250 mg) och åtta Alvedon 500 mg. Två Alvedon åt gången, tillsammans med Naproxen (250 mg varje gång eller 500 mg varannan gång).
Men tack! Jag har 250 mg Naproxen och 500 mg paracetamol, ser jag.

Jag blir hjälpt av kyla, så jag har en sån där gelégrej i frysen att ta fram vid behov.
Jag har även haft en suverän kiropraktor men det är ju svårare att rekommendera. Jag gick till en annan en gång och han gjorde det bara värre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV