Ryggproblem

N

Nitra

För ungefär en vecka sen var jag ute i trägården och kastade boll med hunden, schäfer korsning, 5år. Jag kastade iväg bollen och Mythos rusade efter och bromsade in kraftigt för att ta bollen i farten, så som han brukar göra. Men den här gången gick något snett... plötsligt for han in i en närliggande rabatt och gnydde som bara den, när han några sekunder senare kom ut kunde han inte röra bakbenen, han hasade sig fram på rumpan. Jag lämnade hunden en kort stund och rusade in och ringde min pappa, som var på jobbet, och for sedan ut till hunden igen. Pappa kom och efter en stund kunde Mythos stå igen, ostabilt och väldigt kutryggigt men han stod åtminstone. Vi körde till veterinären. Deras dom var att vid något tidigare tillfälle hade det hänt något med två av hans ryggkotor, det hade blivit nån slags instabilitet mellan dem så att det hade växt ut, vad ska man kalla det, en liten bit extra kota på nededelarna av de två kotorna som det var instabilitet emellan. Jag vet det låter mysko men det är svårt att förklara, men det syntes på röntgen.
Detta är alltså något han har haft länge utan att vi vetat. Det går tydligen inte att göra något åt det. Han kommer kunna leva ett hyfsat normalt liv och gå promenader osv. Det vi inte får göra är att leka "vilda" lekar som att kasta boll, pinnar... Problemet är bara att detta är vad han älskar.
Är det någon som har några bra tips på hur man aktiverar en hund med samma el. liknande problem?
Vi brukar gömma en boll eller godis, både ute och inne.
Är sånt här vanligt?
Är det någon som har liknande problem?
Jag har inte hört att någon annan hund har haft samma problem.

Sv: Ryggproblem

Nu kommer jag låta elak.

Men om hunden inte kan utföra det han dagligen brukar och älskar är det kanske en tanke att låta honom vandra till det evigt gröna...

vilda jaga-boll-lekar är ändå inte något man bör göra för ofta. jag tycker att trådskaparen kan lägga lite spår och träna lite lydnad kanske. roliga aktiviteter utan tvära kast och vändningar.

Ok , jag var trött och läste inte ordentligt.

Det ber jag om ursäkt för, det jag menade med mitt inlägg var att om hunden inte kan göra det den dagligen vill så är det kanske mest skonsamt.

Dock skrev hon bara det med kastandet, my misstake ..

jajamen jag håller med Calazirya,skjut kräket..omdelebart....

nej,jag bara skojade...
det du MÅSTE gör aär att prata med veterinären igen,få reda på de medicinskal termer för hans ryggproblem och sedan läs apå om det.
Kunskap är i det hr o andra fall makt,maktatt kunan påverka.

jag förstår vaddet är han har drabbats av,och om veteriären säger attdet går bra,så lyssna pådem..jags kule dock ta en "second opinion" från en anna veterinär,kmplett med att visa röntgenbilder,diskutera uppbyggnig av stödjande vävnad,smärtnivå osv...

det jag tycker du absolut måste lär adig är att se nrä hunden har ont-OM den har ont,för den skall helt enklet inet behöva ha för ont..
och d e visar det med småsignaler,oftast ser mand et på beteendet och ögonen...

Du måste underalla omständigheter förvissa dig om att hunden kan leva ett vettigt liv med det funktionshinder den har,och hur du skal kunahjälpa den...

en idé som du kans diskutera är olika former av rörelse,fårn simning till långsam klättring kanske?Beroend epå var det sitter så kommer d att kunan stödja upp dne delen av ryggen ...

kasta boll till hundar tycker jag inet om..dels för attdet är en aktivitet so stressar,är skadebenägen,som du märkt,och mest är en ersättnig för annan vettigare aktivitet

din hund kan hitta på mycket kul..träna lydnad,träna spår,tränasök osv..allt som inetinnebär vilda hopp o kast..och skal han nödvöndigvis hoppa runt så skal hanvara uppvärmd först..mankan inet gå omkring med hjärtat i halsgropen så fort hunden lyfter tå fötter från marken...

men som sagt,prata med veterinärern,hitta andra aktiviteters om mer stimulerar mentalt,byugg upp med vetig fysisk träning,och ffa prata prognos o smärtbnivå med veterinären o ta beslut utifrån det...

Thina

Jag uppskattar inte att du använder mitt namn och får det att låta som att JAG tycker så!

Skjuta kräket ?
Först och främst varför ens skriva så?

Och vart exakt har jag skrivit så ?

Välj dina ord !

ber om ursäkt..

du skrev"Nu kommer jag låta elak.

Men om hunden inte kan utföra det han dagligen brukar och älskar är det kanske en tanke att låta honom vandra till det evigt gröna..."

i min något mer overserade värld så vandrar inga djur vidare till några evigt gröna ängar

här tar man livet av dem,oftas bultas hästar tex...

Så jag hänvisade bara till ditt inlägg,,en dte var naturligtvi s fel av mig ,jag misstog mig nog på attd u tyckte den skule avlivas först

hesmkt ledsen om jag rullat över ömma tår

Thina-med mageni vädret och vilt viftande svans erbjudandes sitt -finaste-köttben..:)

Om du läst ordentligt under så ser du att jag bett om ursäkt eftersom jag var trött och läste trådinlägget lite väl snabbt.

Men nu slutar vi älta det .. och hoppas att det löser sig för trådskaparen

Det som hänt när Mythos bromsade in var antagligen att kotorna böjdes och i och med de extra bitarna kota klämdes nerverna i ryggraden. Detta gjorde att han inte kunde stå på en stund. Sedan svullnade vävnaden runtom upp och gjorde ont. Vi fick smärtstillande och antiimflammatorisk medicin. Nu har svullnaden gått ner för längesen och hunden är pigg och glad (han tycker inte alls att han är någon konvalecent). Han har inte ont. Det som kan hända är att om han gör någon liknande rörelse igen, kan nerverna på nytt klämmas, som påföljd av det kan hunden få bestående men, ev. förlamning, skulle detta hända, eller något annat som gör att hans liv inte blir värt att leva tvekar vi inte på att låta honom gå vidare till "nästa värld".
Eftersom detta är en väldigt aktiv hund som kräver ganska mycket motion för att trivas, vore det roligt att veta mer om hur man ska aktivera honom.
Det här med spår låter intressant, han är rätt duktig på att leta upp saker man gömt. Har aldrig lagt ut spår förut men provar gärna!
Nån som kan berätta mer om spårning?

Det enklaste om du är intresserad av spår är att ta kontakt med din brukshundklubb och gå med i en spårgrupp.

Då får du lära dig allt om spår och du och din hund kan träna ensamma sedan.

Hoppas allt löser sig för er

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 415
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat