Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Ojoj, det verkar ju vara en hel vetenskap :o Men tack så mycket för förklaringen, jag ska "träna" hemma...

Det är inte min starka sida att koordinera flera saker samtidigt. Brukar ofta hoppa över armarna i aerobics tex. Men det är väl bara att hålla tungan rätt i mun. :d

Sv: Ryttare och ryggproblematik.

När jag bodde i Karlstad och spelade innebandy hade jag en jätteduktig sjukgymnast men jag hr ju flyttat och bor nu i Ängelholm så man får ju leta upp allt på nytt.

har ryggproblem + ridning.

Hej, jag är precis registrerad här, vet inte hur jag hitta hit egentligen.
Sökte bara på något. Jag lider utav ryggproblem, och har varit hos läkaren, de rekommenderade att ridning var bra för ryggen, då man kan träna upp sin hållning bra. Haha men jag undrar, hur går man tillväga om man ska börja rida eller så? har absolut ingen koll på sånt här, så det skulle vara trevligt om ni kunde guida mig lite på vägen.

Tack på förhand / Richie

Sv: har ryggproblem + ridning.

Härligt, välkommen till hästvärlden! Jag har också problem med ryggen, och blir mycket bättre av att rida.
Enklast, om du är helt och hållet nybörjare, är nog att söka upp en ridskola du tycker verkar bra. Stort lycka till!!! :)

Hej och välkommen! :rofl:

Jag har också ryggproblem p g a en ridolycka för drygt 10 år sedan. Jag tycker att ridningen för det mesta bara gör gott för ryggen. Man blir uppmjukad och får använda muskler som man kanske annars inte hade tränat.

Det jag däremot har lite jobbigt med är mockning - det tycker inte ryggen om. Men ska du rida på ridskola så slipper du ju den biten.

Jag tycker absolut du ska börja rida! :)

Hänger på de andra och välkomnar dig:D...Jag har en ryggskada sedan 1994 och jag måste rida, helst varje dag, för att inte få ont. Innan jag kunde ta upp ridningen gick jag hos naprapat och stod på balansbräda...före olyckan red jag varje dag...det tog ca 6 månader innan jag kunde sätta mig i sadeln igen. Har egna hästar och rider minst 5 dagar i veckan.

Hör efter med en ridskola i närheten. Lycka till!!!

Om man har ett diskbråck i bröstryggen (mellan sju å åtta)då... Hur i helskotta ska man bete sig då? :crazy:
Har haft det i över fem år och det är inte förräns NU som de kommit på att det är just ett diskbråck. Och jag vet inte HUR många speciallister jag har varit hos...
Gissa om man mått dåligt psykiskt av att tro att man gått å inbillat sig?

KAN ett diskbråck läka? Även efter fem år?
Kan träning avhjälpa det?

Hjälp? *ynk*

Ryggproblem?

När jag kör häst så brukar det hugga till i ryggen så jag knappt kan andas( händer på skumpig väg).
I vissa perioder så har jag ont i ryggen spec. vid skulderbladen och länden neråt rumpan.
När jag går så vrider jag mitt ena ben så ibland så blir min sko vikt inåt eller hur jag ska förklara det. Har nu hört av en tjej att det kan ha att göra med ryggproblem?

Vad tror ni?

Sv: Ryggproblem?

Kolla upp det men låter som klassisk travrygg.
Hade själv stora problem när jag jobbade heltid och satt i vagn hela dagarna. Har du testat använda ryggbälte?. Det hade jag på slutet och funkade bra så länge det inte var 30 grader varmt ute.
Ryggen har en förmåga att ställa till med mer än man tror så det skulle inte förvåna mig om benet beror på det. Efter läkare kollat upp så kan jag rekomendera att gå till en kiropraktor.

Okej tack för tipset! Var får man tag på ett ryggbälte då? På vilket sätt hjälper det??

Låter ungefär som samma sak som jag kände för ca 1 år sedan. Gick till en mycket duktig massör, som konstaterade att jag hade Skolios, sne ryggrad. Detta berodde mest på att jag var ojämt musklad. Ex så har jag kortare lårmuskel på höger sida. Jag gick regelbundet hos henne ett tag, samt strechade regelbundet. Nu är musklerna ungefär lika långa tack vare att jag strechade ut dem. Om jag hade varit så duktig att jag fortsatt att strechade regelbundet hade det nog varit ännu bättre i dag, men så duktig är jag inte:angel:
Men ett tips är att gå till en massör eller likn. och be denne kolla ryggen!
MVH Anna:cool:

lie skrev:
Okej tack för tipset! Var får man tag på ett ryggbälte då? På vilket sätt hjälper det??

Finns bla hos sjukgymnaster och i sportbutiker. Back on track är bra men dyra. Ryggbältet ger stöd åt ryggen och bla back on track värmer oxå.

Även om ryggbälte och allt de där med kiropraktor och sjukgymanst är kanon så vet jag av egen erfarenhet och genom en utbilning som heter ryttarens träning att många av våra skador uppklommer eftersom vi är väldigt duktiga på att träna båra hästar men rätt värdelösa på att träna oss själva. även om man rider 7 dagar i veckan eller va man nu gör så behöver man styrketräna sin kropp för att den ska orka med hästlivet.

MVH / Eliza

Har missat din fråga! :crazy: Hur går det? Hur mår du?

Det är lite som det är. Har varit värre nu på sistonde och jag måste verkligen komma i gång med träningen. Men det är svårt när allt kostar.

Förutom diskbråcket (om det nu ÄR det :crazy: )så har jag problem med ländryggen/bäckenet också. Känns rätt hopplöst faktiskt. :(

Men men.

:bow:
Jag har också rejäla ryggproblem, jag vet inte om du kommer ihåg mig (du har behandlat mina hästar) om jag säger Nathalie & Sigge & Candy utanför Halmstad..kommer du ihåg denna tjej med supersnea rygg då? :o :angel:

Corax skrev:
Om man har ett diskbråck i bröstryggen (mellan sju å åtta)då... Hur i helskotta ska man bete sig då? :crazy:
Har haft det i över fem år och det är inte förräns NU som de kommit på att det är just ett diskbråck. Och jag vet inte HUR många speciallister jag har varit hos...
Gissa om man mått dåligt psykiskt av att tro att man gått å inbillat sig?

KAN ett diskbråck läka? Även efter fem år?
Kan träning avhjälpa det?

Hjälp? *ynk*

Vad säger läkaren som ställt diagnosen? Är diskbråcket 5 år gamalt? Jag har för mig att ca. 50% av alla människor över 40 har minst ett diskbråck, men att de flesta aldrig har symtom från dem. Är ni säkra på att smärtan härstammar från diskbråcket? Diskbråck är skumma saker... *ler* (tycker jag som inte jobbar med ryggar).

Med korrekt träning och/eller behandling kan smärtan från diskbråcket reduceras. Om det inte hjälper så kan operation vara till hjälp. Rådgör med din ryggläkare och gå till en sjukgymnast ryggläkaren kan rekomendera.

Lycka till!

50% av de som är över 40 säger du. Ja det känns ju tryggt med tanke på att jag inte ens är fyllda 30. ;) :D

För fem år sen fick jag mig en redig flygtur (från häst, vad annars?)men då syntes inget på magnetröntgen.
Enligt min läkare -som numera är fd med tanke på att han inte anser sig kunna hjälpa mig *suck* Som så många andra...- så har jag inte ett "rent" diskbråck utan bara så nära man kan komma. (:confused: )Det syns inte på MR tydligen. Fråga mig inte hur han säkert kan säga att jag har det.
Operation (om inget annat skulle hjälpa)är jag inte så jättepigg på (just nu)eftersom det tydligen är en hjärtkirurgisk operation där dom måste gå in genom bröstbenet och flytta på hjärtat mm. :crazy:

Jag har provat ungefär allt med min rygg. Kiropraktor, naprapat, sjukgymnastik, akupunktur, träning mm mm. Oj, jag glömde psykolog. :smirk:
Det är fan inte konstigt att man mår som ett as när man inte ens har en riktig diagnos (har allt från smärtrundgång (?), myalgi, diskbråck och nått till)och försäkringskassan tror man är lat och dum.
Själv vill jag helst av allt bara bli bra. Eller åtminstonde bättre.

Jag har nervtrådar i kläm mellan några ryggkotor. Skulle jag sträcka ut hela min rygg på morgonen skulle den garanterat vara nära på att gå av. :eek: Det skulle i alla fall kännas så. :smirk:

Fast det kanske är bra? Jag måste prova i morgon bitti, det kanske fungerar! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka