Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryttare och ryggproblematik.

hej!

Ville bara säja att du glömde sjukgymnasten, som kan fixa många problem och också lära de flesta patienter tips om hur de ska ta hand om kroppen så problemet inte återkommer och inte behöver gå till kiropraktor m. fl. flera gångar/år.. För många problem löser sej om man lär sej röra sej rätt och sen tränar (ja, jag vet, jättejobbigt!!!) så problem inte kommer tillbaka../ lavinia.. lite partisk efter att klarat sej själv i över ett år nu och när det börjar kännas tränar lite så går det över...

Åhå :idea:

Tänkte starta en tråd om snedhet och hittade till detta forumet (aldrig besökt det innan). Och sen hittade jag den här tråden!

Carola, att du hade många talanger visste jag men inte att du var expert på ryggar (inte människors iaf :o ).

Hur som helst....jag red igår för första gången på snart ett år. Det gick väl hyfsat, men det tog inte lång stund innan ridläraren påminde mig om ett problem som jag är väl medveten om - jag sitter snett :crazy:

Det spelar ingen roll hur mycket ridlärarna gormar, jag tror att jag ÄR sned helt enkelt. Inte mycket, men när jag rider har jag en tendens att skjuta ut höften åt höger (tror jag), luta överkroppen lite åt vänster och sänka höger axel. Eller så var det tvärtom? :p

Jag märker det ibland när jag står rätt uppochner också, att jag hänger lite åt vänster med all vikt på vänster fot. Aldrig tvärtom!

Har du några braiga tips på hur jag skall bli av med problemet :confused: Det ser ut som jag ska börja rida regelbundet igen, jättekul iofs, men jag vill kunna sitta raaaaakt :cry:

Jätemegatacksam om du har några idéer

==> rakryggad :banana:

En ryggexpert! :bow: :)

Hur gör man om man inte har någon svank alls? Min ryggrad går rakt, inte framåt i svanken som alla normala ryggar.
Har ryggmuskler som två limpor, de är så stora att ryggen ser ut att t.o.m. gå ut lite där andra har en svank...:smirk:
Magmusklerna är fina de med...:D

Mitt problem är att jag inte kan svikta naturligt med svanken i traven. Det är nog för att kunna "följa med" som musklerna på båda sidor blivit så starka.
Jag har lite lätt att komma i framvikt, då jag får fel vinkel i bäckenet om jag sitter lodrätt, eller så får jag spänna ryggfiléerna och "skapa" en svank. :crazy:
Rörligheten är det heller inget fel på, kan få tårna i pannan utan problem om jag böjer ryggen bakåt.

Kan man få problem senare om man är skapt såhär?

Lisa och Lickerty:

:o :o Expert är jag långtifrån, bara oehört intresserad och passionerad terapeut ;) ;)

Jag träffar många ryttare med diverse konstruktioner, antingen är de svankiga, kutiga eller raka. Det som är viktigt är att hitta sin balans mellan det som är bra och dåligt med ens kropp.

Vilken sport utövar man? Vilket jobb har man? Vad gör man på sin fritid?

Hur mkt ska min kropp klara av?

Vilka rörelser ska/bör den klara av?

Hur lägger jag upp träningen för att på bästa sätt hjälpa mig själv att kunnna bli stark och smidig i det jag ska göra?

Vilken form av förebyggande friskvård bedriver jag? Hälsokontroller/ Massör/ Röntgen vid behov/ Blodprov/ etc/etc

Vilken form av vård bedriver jag under tiden? Sjukgymnast? Personlig tränare?

Det viktiga är inte alltid formen på kroppen utan vad vi vill göra med den, vad den orkar och inom vilken ram vi ska hålla oss för att inte överarbeta/arbeta fel.

Själva kan det vara svårt att bena upp alla frågor men med hjälp av läkare och sjukgymnaster, personliga tränare och massörer/Osteopater/Naprapater o whatever så får vi svar. Samt såklart lyssna på er kropp! Vad säger den?

Inbilla er inte att ni har begränsningar bara för att ni inte har det eller det, de kropparna, de fördelarna, det räcker med att titta på tex: handikappidrottare, vart tog deras begränsningar vägen? ;)

Det mesta sitter i huvudet samt i omgivningens åsikter, men fråga dig själv vad DU vill, orkar och kan.

Om man har för lätt för vissa rörelser tex: överrörlighet, ska man undvika de rörelserna, om man har svårt för vissa rörelser är det de man ska jobba med, försiktigt, med en långsiktig plan.
Då blir det balans på sikt.

"Ont i ryggen" är ett otroligt stort begrepp och det onda behöver inte ens sitta i ryggen!

Ge er själva den chansen att gå iväg för att kontrollera er status innan ni sätter igång med projektet att bli en bättre ryttare, för att kunna bli det måste ni veta vad ni ska jobba med och det finns folk som kan berätta det, lägga upp en träningsplan och bit för bit följa er i utvecklingen.

Ridning ska vara trevligt, inte något man ska få problem av, att lära känna sin kropp är aldrig försent, och en mkt god investering hur gammal man än är.

Många sitter och rider med turtle neck, detta ger stora problem senare i livet, många svankar, vrider benen på olika håll etc, detta ger problem! ÄR problem! Men man kan jobba med det, både utan och med sin häst.

Och, såklart, det bästa, ju stadigare och mer balanserad du är, desto mer balanserad och frisk häst har du.

;)

Gardrut skrev:
Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...

Sök på Osteopater i ditt område, om jag inte missminner mig finns det i alla fall en som jobbar både med häst och människa, eller pm:a Sita här på Buke, hon har säkert svar till dig! Sita jobbar som Osteopat.

:)

:bow:

CarolaLind skrev:
Vilken sport utövar man? Vilket jobb har man? Vad gör man på sin fritid?

Sport - Ridning... klassisk/vanlig dressyr är väl det jag hoppas kunna bli duktigare på.
Jobb - just nu uppsatsskrivande (mycket hängande över böcker alt. sittandes framför datorn). Senare förmodligen ett kontorsjobb...
Fritid - Tja...sitter vid buke eller halvligger i soffan? :angel:

CarolaLind skrev:
Hur lägger jag upp träningen för att på bästa sätt hjälpa mig själv att kunnna bli stark och smidig i det jag ska göra?

Ja, det är ju just det jag vill ha reda på! Jag gillar att träna och vill komma igång mer med det. Tränar aerobic och step men funderar på att börja med mer core (rygg- och magträning). Tror du att det är bra eller kan det vara dåligt om man har ett inbyggt fel, så att säga...? :o

Om jag skall gå iväg till nån, är det en sjukgymnast i första hand då?
Jag tycker det är så svårt att veta vem man skall kontakta om man inte har något konkret fel, utan mer diffust "jag sitter snett på hästen" :crazy:

Ryggen..

Jag hade för ca 5år sedan problem med ryggen, ländryggen. I vissa lägen "högg" det till. Hur länge smärtan varade varierade och ibland kunde jag inte räta ut mig på ett tag.
Gick till kiropraktor och efter 3ggr kändes allt bra.

Ända till nu. Igår borrade jag hål till pimpelfiske (ca 10st) och jag tänkte på att böja benen men antagligen vred jag mig istället.

I morse hade jag lite värk i axlar och övre rygg (inte jätteont), och när jag sedan satte mig på hästryggen kände jag av det även i ländryggen. Det är samma smärta som sist, böjer jag mig i ett visst läge känns det som att det kommer hugga till, dock har det inte gjort det än.

Så, hur gör man nu? Jag vill inte gå till kiropraktor direkt, det kostar ju ganska mycket, utan tänkte avvakta. Jag ska på hoppträning imorrn och dressyr på fredag, vad tror ni om det? Jag red hela mitt pass idag, och det var ok.

Tacksam för råd!
/Emma

Sv: Ryggen..

Va rädd om dig själv. Du måste strunta i pengarna gå till kiropraktorn omgående. Har själv haft problem med ryggen div åkommor. Ju mer kiropraktorn rättade till så uppkom följdfel, nu efter ett tiotal behandlingar är jag frisk förklarad. Jag sökte från början för nacke axlar, när det var fixat fick jag problem med ländrygg osv. Till slut kom det verkliga problemet fram vilket var ett snett bäcken. Nu är allt fixat. Det tog tid men gud så skönt att känna sig frisk. Kroppen anpassar sig och smärttröskeln höjs går man för länge så tar det längre tid att korrigera. Du har bara en kropp och den skall hänga med hela livet, tänk på det och lycka till, i slutändan är det värt pengarna jag lovar.:smirk:

Sv: Ont i ryggen

weeanna skrev:
men hur hinner man det? hästen skall ju motioneras och mockas och fodras och allt varje dag, har nu en vilodag i veckan och då orkar man ju verkligen inte träna något annat.. kroppen behöver ju vila också..

Jag förstår inte heller hur ni som har egen häst hinner träna på gym flera gånger i veckan :o

Jag har ingen häst och jobbar inte ens just nu, men tar mig ändå inte iväg mer än max 2 ggr/vecka :rofl:

Sv: Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

En fråga till er träningsexperter:

På "mitt" gym finns det både core, pilates och bodybalance. Vad är det för skillnad? Vad tränar vad?

Jag tränar mest aerobics och step men har nu provat core 2 ggr och tänkte forsätta med det, men fattar inte riktigt allt dom pratar om med corehold, andning osv. Instruktören tjatar och tjatar om att man måste andas, men inte hur och när :confused:

Vill någon vänlig själ förklara lite för mig?

Det finns ju mer eller mindre engagerade.
Jag hade för många år sedan en sjukgymnast som följde med ut i stallet och tittade på när vi red, han fick även prova på och rida.
Förstår om inte alla är så engagerade, men han jobbade mest med idrottsskador och ville utöka sitt kunnande.
Även om det ofta är väntetid till idrottsläkarna så går jag hellre dit för de ha bättre förståelse för att kroppen måste fungera och vara i balans när man utövar sin sport

Mkt intressant läsning för en med ryggont :bow:

Har själv jättedålig tid för hinna "extra träna" heltidsjobb och gård o hästar...hinner inte åka till gym precis :angel: nja....

Jag har köpt en TENS apparat... plattor som man fäster med gel och ger elektriska impulser på ryggen.. känns som massage..plus att kroppen frigöra "smärtstilande" av sig själv av impulserna...jätteskönt!
www.cefar.se som har dessa apparater... istället för äta massa värktabletter.

Om du har ont i ryggen och ont om tid så gå till en sjukgymnast och få ett bra ryggträningsprogram. Det har jag gjort och det är ett trestegsprogram, jag är på steg tre. Nästan alla övningar har jag gjort hemma på ett liggunderlag och det har tagit 15-20 minuter att utföra programmet vad gäller steg 1 och steg 2. Nu har jag fått steg 3 och det kräver hantlar till några övningar men det kan man ju alltid köpa för en billig penning i en sportaffär eller liknande.

Har varit ihärdig och tränat nästan varje dag, 20 minuter kan man ju oftast klämmma in någonstans. Jag upplever en fantastiskt förbättring i ryggen nu och det är härligt att slippa ha ont. Ridningen går också mycket bättre eftersom programmet har varit inriktat på att dels avlasta ryggen och dels stärka upp övriga muskler. Att kunna göra dessa programmen är ju förstås under förutsättning att man inte har någon skada och självklart undersökte sjukgymnasten min rygg första gången jag var där för att se så det bara var ont jag hade och ingen skada. Jag har fått bättre hållning på köpet och det hjälper ju också till att avlasta ryggen eftersom jag orkar sitta mycket bättre framför datorn, jobbar på kontor.

Jag tränar Core, det är asjobbigt och skönt men jag kände skillnad efter 2 veckor.

Core och Pilates påminner mycket om varandra. Samma muskler som skall stärkas, dvs "kärnan" eller bålen, korsetten, skärpet eller vad man vill kalla det,snarare musklerna och ligamenten runt ryggraden samt bukstyrka. De små djupa musklerna som du inte kan komma åt genom sedvanlig styrketräning.

Tror bara det är övningarna som skiljer sig. Har inte prövat Pilates.
Men det är just andning och den åtdragna korsetten, dvs spänningen i mage och rygg som gör att övningarna är lättare att utföra. Hänger inte andning med, då blir det asjobbigt. Är inte mage och rygg spända, ja då tar andra muskelgrupper över och då tröttnar du omedelbart. Så det krävs teknik, men helt plötsligt funkar allt och balasen sitter perfekt.

Sen tränar jag Cirkel träning 2 ggr i veckan med sedvanlig styrketräning och kondition. varav den ena är följt av Core, men då är man så slut i kroppen och har svårt att fokusera på andning och balansen i övningarna.

Jag tränar 3ggr i veckan då plus att jag rider egen häst, har eget stall, samt jobbar på ett galoppstall.

Vill man så kan man!:)

Apropå ryggont så har jag lidit av ichias 3 ggr två gånger på vänster sida och en gång på höger.

Sen jag började träna så har all ryggvärk försvunnit. Jag hade känningar minst en gång i veckan, mest för att jag var trött i ryggen, men dels pga av en ryggskada sen an avbockning vid 12 års ålder som gör sig påmind ibland.

Att stretcha stora sätesmuskeln kan förebygga eller lindra ryggvärken.
Då den är sammankopplad med ryggen på nåt sätt.

Enklast är att ligga ner på rygg, dra upp ena knät mot bröstet och lägg det andra benet över, håll om det övre benet och pressa benet mot dig, då ska det kraftigt dra i skinka och lite länd. Håll några sekunder och glömt inte att andas. Lätta och ta ett djupt andetag och blås ut samtidigt som du pressar igen.
Detta är inte skadligt och har hjälp min ryggvärk mycket.

En annan bra Mage rygg övning är PLANKAN! Du arbetar statiskt med musklerna rygg/mage och det är väldigt stärkande. En sitsförbättrare helt enkelt.;)

Ligg på mage, res dig på armbågarna men händerna framåt. Lyft krppen från golvet och bli ståendes på tå.
Endast tå och underarnar skall ndda golvet. Höj upp rumpan lite så du inte svankar. Stå så där 30 sek och vila i 10 och sen 30 sek till, Garanterat Tröttsamt.

Måste prövas! have fun!

Tack för svaret :bow:

Har även läst på nu att bodybalance är en blandning av yoga och pilates, det låter väl bra? Jag har aldrig tränat yoga eller likande förut, har tyckt det verkar lite för flummigt :p men är det mer styrkeövningar inblandade låter det ju kanon.

Du får jättegärna förklara lite mer om andningen om du kan. Jag vet ATT man skall andas, men HUR? När skall man andas in/ut, skall man ta små eller djupa andetag, osv osv. Jag har ingen koll på sånt där :o

Jenka skrev:
Har sen 5 år problem med ryggen, ibland mår den bättre och ibland sämre.
Har numera stundtals svårt att rida ordentligt för att det gör ont, någon som har tips på bra övningar som stärker ryggen?

Anledningen till att jag har ont är att jag efter en (eller flera egentligen) skador felbelastar ryggen. Har några olika övningar att göra men de är tråkiga och jag har ingen motivation...

Hej! Har själv haft problem som kommer och går. får tidvis gå med korsett. Har börjat på nybörjar Yoga. Satyananda yoga. Man lär sig att aktivt lära kroppen att slappna av och när jag går därifrån så har värken släppt. Det finns Cd-skivor som man kan använda hemma. Men först måste man givetvis lära sig via en kurs. Efteråt är man först lite frunse och trött och sedan blir man full av energi. Coolt

Jo andningen är lite krångligt. Du ska ju spänna magen"korsetten" och samtidigt ta djupa andetag utan att släppa på spänningen i mage/rygg. Du måste fokusera, öva närhelst du vill.

Sen ska ju du göra coreövningar på det, då måste man verkligen ha alla sinnen igång för att inte tappa just spänningen, eller andningen eller balansen..

Tränaren ska säga till hur du ska andas under övningen.

Ett ytligt exempel är att när du gör ex en övning med ett ben, så skall du andas in när benet tas upp och andas in när det tas ner.. bara ett exempel, det varierar orehört mellan övningarna.

Men in och utandning hänger ofta ihop med en rörelses intensitet.

Du kan ju träna med andningen genom att . Spänna mage/rygg, träna på att andas och sedan kontrollera andningen genom att bara andas ut när du sträcker ut armen och andas in när du tar in armen. Låt andetaget vara ca 2-3 sek. Sen lägg till ben i rörelsen så måste hjärnan tänka till extra. Då brukar man glömma "korsetten"..

Pröva, så kanske du förstår bättre.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka