Sv: Ryttare och ryggproblematik.
Lisa och Lickerty:
Expert är jag långtifrån, bara oehört intresserad och passionerad terapeut
Jag träffar många ryttare med diverse konstruktioner, antingen är de svankiga, kutiga eller raka. Det som är viktigt är att hitta sin balans mellan det som är bra och dåligt med ens kropp.
Vilken sport utövar man? Vilket jobb har man? Vad gör man på sin fritid?
Hur mkt ska min kropp klara av?
Vilka rörelser ska/bör den klara av?
Hur lägger jag upp träningen för att på bästa sätt hjälpa mig själv att kunnna bli stark och smidig i det jag ska göra?
Vilken form av förebyggande friskvård bedriver jag? Hälsokontroller/ Massör/ Röntgen vid behov/ Blodprov/ etc/etc
Vilken form av vård bedriver jag under tiden? Sjukgymnast? Personlig tränare?
Det viktiga är inte alltid formen på kroppen utan vad vi vill göra med den, vad den orkar och inom vilken ram vi ska hålla oss för att inte överarbeta/arbeta fel.
Själva kan det vara svårt att bena upp alla frågor men med hjälp av läkare och sjukgymnaster, personliga tränare och massörer/Osteopater/Naprapater o whatever så får vi svar. Samt såklart lyssna på er kropp! Vad säger den?
Inbilla er inte att ni har begränsningar bara för att ni inte har det eller det, de kropparna, de fördelarna, det räcker med att titta på tex: handikappidrottare, vart tog deras begränsningar vägen?
Det mesta sitter i huvudet samt i omgivningens åsikter, men fråga dig själv vad DU vill, orkar och kan.
Om man har för lätt för vissa rörelser tex: överrörlighet, ska man undvika de rörelserna, om man har svårt för vissa rörelser är det de man ska jobba med, försiktigt, med en långsiktig plan.
Då blir det balans på sikt.
"Ont i ryggen" är ett otroligt stort begrepp och det onda behöver inte ens sitta i ryggen!
Ge er själva den chansen att gå iväg för att kontrollera er status innan ni sätter igång med projektet att bli en bättre ryttare, för att kunna bli det måste ni veta vad ni ska jobba med och det finns folk som kan berätta det, lägga upp en träningsplan och bit för bit följa er i utvecklingen.
Ridning ska vara trevligt, inte något man ska få problem av, att lära känna sin kropp är aldrig försent, och en mkt god investering hur gammal man än är.
Många sitter och rider med turtle neck, detta ger stora problem senare i livet, många svankar, vrider benen på olika håll etc, detta ger problem! ÄR problem! Men man kan jobba med det, både utan och med sin häst.
Och, såklart, det bästa, ju stadigare och mer balanserad du är, desto mer balanserad och frisk häst har du.