Sv: Ang. sneda ryggar
Hej Blue moon!
Vet inte om jag har svar på dina frågor. Men jag kan säga att jag kände igen mig väldigt mycket i din berättelse! På mellanstadiet kollade skolsköterskan på min ryggrad, tyckte den såg sne ut. Så när skoldoktorn var på skolan nästan gång tog även han en titt. Sedan blev det inget mera. Den var väl lite sné, men inget onormalt tyckte dem? När jag började 7an började mina problem på riktigt. Fick inflammationer i mina båda axlar. Började hos sjukgymnast, fick ett träningsprogram som jag inte hade motivation att göra så länge. Slutade hos sjukgymnasten. Kommer ihåg att när jag läste till konfirmationen i 8an hade jag sådana smärtor att jag åt alvedon ganska ofta. Det var även då min dagliga huvudvärk började. Jag hade häst sedan några år, och det började även bli problem för mig med att mocka. Började hos sjukgymnast igen när jag gick 1a året på gymnasiet. Fick ganska snabbt ett träningsprogram i handen som jag skulle göra hemma. Och jag gjorde det, men märkte ingen skillnad... så jag var helt omotiverad att fortsätta. Ingen förstod ju!? Kunde ingen hjälpa mig?! Jag hade kanske inte tålamod nog?
Nu, har jag genom min ridtränare fått tips om kotknackare. Gått hos honom varannan vecka sedan i höstas. Börjar känna skillnad. Men det har varit/ÄR FORTFARANDE riktigt tufft. Jobbigare med mockningen och ridningen än någonsin, men jag har börjat bygga muskler på rätt sätt nu, använder muskler jag inte använt tidigare. Så har jag inte så mycket kraft i mina armar, men det kommer med tiden. Innan kotknackar´n rörde mig ville han ha röntgenbilder, min rygg var inte jätte sne, men den var sne och såg ut som ett S. Mina skuldror hade olika höjd (har fortfarande). Han har sagt att mina problem bottnar sig i ryggraden, och detta gör att jag förstår varför träningsprogrammen inte hjälpte så mycket. Man behandlade bara symptomen, inte källan till problemen! Problemen kom inte heller från axlarna, utan från skuldrorna.
Min kiropraktor säger att jag ska bli helt återställd, men att det tar tid.
Han knackar mig i nacken, bröstryggen och ländryggen, och jag har ett träningsprogram att göra varje dag (vilken jag har motivation att göra i och med att det hjälper!
Men usch vad jag lidit säger jag (får tycka synd om mig själv
)
Tränar regelbundet med min häst, och det är bitvis så tufft att man seriöst funderar på att lägga ner det med hästar. Haft så ont när jag rider och vissa dagar har jag inte ens kunnat rida (jobbigt när man ska hålla hästen i tävlingskondition) Mocka får mamma och pojkvännen hjälpa mig med rätt ofta.
Har känt att jag först blivit sämre, och nu börjat bli bättre sen jag började hos kotis, men jag tror det är ganska naturligt att man först bli sämre...
Skolios är när man har sned ryggrad, no matter what. Jag har skolios, men om ett tag är det borta. Skolios är ingen sjukdom i sig, det är en benämning på en sne ryggrad. Min bästa kompis är född med skolios, det är en annan femma. Ryggraden växer snett och skruvar sig, Hon genomgår operationer m.m Min ryggrad har blivit sne av en smäll, eller att jag ramlat av hästen!?
Se till att komma till en riktigt duktig kotknackare, och lycka till!
Jag lovar att det går att bota dig också. PM:a om du undrar nåt.
kram/X