Ryggövning för unghäst någon?

Allevo

Trådstartare
Hejsan!

Jag är medryttare på ett 4½ årigt sto, som är helcool och okomplicerad
på alla sätt i ridning och hantering. men jag skulle behöva lite tips på träning
för ryggmuskulaturerna. Nu så rider jag och ägaren henne 4-5 dagar i veckan.
Det är en del markövningar med travbommar, cavaletti och galoppbommar. Hon har förbättrat balansen avsevärt och byggt lite rumpmuskler. :)

Ägaren hoppar henne 1 gång varannan vecka ungefär för jag har inte vågat än, då jag vill hoppa med henne första gången inför utbildad tränare.

Vi longerar 1-2ggr i veckan med inspänningstyglar. Rider ut i skogen mycket bland stock och sten eller bara tar en lång skrittpromenad. Klättring med såklart. Men det har inte hänt någon större ändring på ryggen på sistone, visserligen har hon en stor manke, men jag vill se fetare "fileér" utan att skynda på henne..

Så.. några riktigt bra tips? :idea:

PS. Vill gjärna har lite tips på andra övningar med såklart! ;)

Lite bilder på hur jag rider henne i nuvarande form:

43392_1254769970.jpg

26515_1254770398.jpg

I värsta fall ser det ut såhär men inte ofta :o
50455_1254769810.jpg

Sv: Ryggövning för unghäst någon?

Sluta longera så mycket och ut och rid i skogen istället eller tömkör. Klättra och gör tempoväxlingar, halvhalter så att hästen sätter sig mer på bakbenen. Blir den stark i bakkärran kommer ryggen och formen komma den också.

Cavaletti är också bra:)

Jo det är klart vi tömkör med. Men longering borde ju vara bra träning då hon kan jobba i form utan våra vikter på ryggen? Att det blir enklare? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vi rider ut mycket men vi har inga superbra klättermarker då vi bor på Vikbolandet som är som en stor enorm slätt med lite skogsplättar. Och hur mycket bör jag klättra henne utan att hon skadas? Alltså i intervaller eller 20min åt gången? För nu klättrar jag i intervaller på 2min, vila 2min, klättra 2 min och sen hem.. är det för lite?

Jag tycker att longering sliter mer på benen än vad det ger muskelmässigt. Tömkör du på banan så kan du byta varv oftare och balansera upp på yttertömmen. Jag brukar klättra tills jag tycker att hästen börjar kännas lite trött och om det är två minuter eller mer beror ju på hästen. Sen är det ju svårare att få hästen balanserad i nedförsbacke än uppför så därför måste du känna efter om hästen orkar hålla sig rak nedför. Jag tycker även att offroad ridning ger otroligt mycket på unga hästar.

Sen att börja rida skänkelvikningar över vägen när du rider ute både gymnastiserar och stärker hästen. Att börja rida skolor som (öppna/sluta tex) är även det bra övnigar som man kan börja med om hästen går att rida rak.

Du får förlåta mig men jag är obotligt dålig på att formulera mig men jag hoppas att du får en tanke om hur jag tänker:)

Jag tycker det ser ut som att hästen springer på bogarna istället för att trampa under sig med bakbenen.
Nu är jag inte vän av att rida så pass unga hästar på böjda spår alltför mycket. Men ett tips till dig är att rida serpentiner där du enbart med hjälp av vikthjälper och skänklar svänger och böjer hästen. Yttertygeln har du ett tydligt och bra stöd i och låter innertygeln vara nästan lös.
Var noga med att inner bakben i svängarna trampar under ordentligt, om inte så ger du hästen en extra skänkelhjälp med innerskänkeln i samma ögonblick som hästen ska till att lyfta inner bakben så att den sätter ner hoven lite längre fram och riktigt sträcker ut inner bakben i varje steg. Detta är styrketräning som tar ordentligt och som ger en häst som sätter sig mer på bakbenen än frambenen, idealiskt för hopphästar dessutom.
Det handlar även om hållbarheten då hästar som springer på bogarna lättare sliter ut sina framben och skador kommer som ett brev på posten.
Försök att inte trassla med tyglar så mycket, det bjuder oftast in till en falsk form som inte ger någonting alls varken rygg eller bakben. Det är bakdelen som är hästens motor och det är därifrån allt måste komma.
Lycka till! :)

Jo det är klart vi tömkör med. Men longering borde ju vara bra träning då hon kan jobba i form utan våra vikter på ryggen? Att det blir enklare? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vi rider ut mycket men vi har inga superbra klättermarker då vi bor på Vikbolandet som är som en stor enorm slätt med lite skogsplättar. Och hur mycket bör jag klättra henne utan att hon skadas? Alltså i intervaller eller 20min åt gången? För nu klättrar jag i intervaller på 2min, vila 2min, klättra 2 min och sen hem.. är det för lite?

Ha ha, jag är uppvuxen på Vikbolandet och vi hade en hel skog med berg där man kunde klättra sig riktigt trött... Du får rida lite längre bort bara... ;)

Jo skolor har jag börjat med lite smått på vägarna.
Men hon är inte så "stadig" i tömkörningen än. Tömkör mycket ute för att få lite frambjudning men det kommer mer och mer och jag förstår dig precis. :D

JMen ett tips till dig är att rida serpentiner där du enbart med hjälp av vikthjälper och skänklar svänger och böjer hästen. Yttertygeln har du ett tydligt och bra stöd i och låter innertygeln vara nästan lös.

Jo det där jobbar vi faktiskt på! :p Men vi tycker båda att det är svårt.. men det kommer väl gå med tiden. :grin:

Vem är hästen efter förresten? Quite Easy?

Hon är efter Ragazzo 998 och undan ett fullblodssto. :bow:

Ha ha, jag är uppvuxen på Vikbolandet och vi hade en hel skog med berg där man kunde klättra sig riktigt trött... Du får rida lite längre bort bara...

Hon står på ravnäs gård. ca. 1 km från bråviken, man ser vattnet från gården. Jag lovar, plattare landskap kan det inte bli. ;) Vi har små kullar i en park men det är inga riktiga backar. Får leta upp lite backar och transportera henne dit ist. :p

Jag vet inte riktigt om det här med att diskutera tränare men har ni någon erfarenhet av Kerst*n Bind*kr*ns? Funderar på att ringa henne om träning.

Har inte tränat för henne men har för mig att hon hjälpte till med en av våra unghästar för jättelängesedan.
Har iallafall lång erfarenhet och är säkert duktig.

Ravnäs, aha då fattar jag vad du menar med platt landskap... ;)

Är du med i VRF också? :)

Tömkörning i skog och mark är toppen! Speciellt sega uppförsbackar i trav och lite brantare i skritt. Så får du motion på köpet också.

M-oaa

Nä det är ju klart. Du får vara stödmedlem sålänge då... :)

Men de har (hade iallafall på min tid) en bra avelssektion som ordnar löshoppningar och sådant då och då. Bra att öva ridhus, hinder och publik. ;)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 669
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 680
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 543
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar