Allevo
Trådstartare
Hejsan!
Jag är medryttare på ett 4½ årigt sto, som är helcool och okomplicerad
på alla sätt i ridning och hantering. men jag skulle behöva lite tips på träning
för ryggmuskulaturerna. Nu så rider jag och ägaren henne 4-5 dagar i veckan.
Det är en del markövningar med travbommar, cavaletti och galoppbommar. Hon har förbättrat balansen avsevärt och byggt lite rumpmuskler.
Ägaren hoppar henne 1 gång varannan vecka ungefär för jag har inte vågat än, då jag vill hoppa med henne första gången inför utbildad tränare.
Vi longerar 1-2ggr i veckan med inspänningstyglar. Rider ut i skogen mycket bland stock och sten eller bara tar en lång skrittpromenad. Klättring med såklart. Men det har inte hänt någon större ändring på ryggen på sistone, visserligen har hon en stor manke, men jag vill se fetare "fileér" utan att skynda på henne..
Så.. några riktigt bra tips?
PS. Vill gjärna har lite tips på andra övningar med såklart!
Lite bilder på hur jag rider henne i nuvarande form:
I värsta fall ser det ut såhär men inte ofta
Jag är medryttare på ett 4½ årigt sto, som är helcool och okomplicerad
på alla sätt i ridning och hantering. men jag skulle behöva lite tips på träning
för ryggmuskulaturerna. Nu så rider jag och ägaren henne 4-5 dagar i veckan.
Det är en del markövningar med travbommar, cavaletti och galoppbommar. Hon har förbättrat balansen avsevärt och byggt lite rumpmuskler.
Ägaren hoppar henne 1 gång varannan vecka ungefär för jag har inte vågat än, då jag vill hoppa med henne första gången inför utbildad tränare.
Vi longerar 1-2ggr i veckan med inspänningstyglar. Rider ut i skogen mycket bland stock och sten eller bara tar en lång skrittpromenad. Klättring med såklart. Men det har inte hänt någon större ändring på ryggen på sistone, visserligen har hon en stor manke, men jag vill se fetare "fileér" utan att skynda på henne..
Så.. några riktigt bra tips?
PS. Vill gjärna har lite tips på andra övningar med såklart!
Lite bilder på hur jag rider henne i nuvarande form:
I värsta fall ser det ut såhär men inte ofta