K

kitty

Klämde idag på min häst strax bakom manken en liten bit nedanför ryggraden. Hon reagerade kraftigt. Kan detta ställe bero på att sadeln har varit för trång? Hur vårdar jag min ryggonda häst bäst?

Sv: Ryggont!

De symptom du beskriver är vanliga om sadeln ligger illa. Behandlingen består i att byta till en sadel som passar.

Mkt möjligt att det beror på sadeln.
Låt hästen stå ett tag, alt. jobba från marken och fixa sen en sadel som du är säker på passar.

hejsan!

så reagera min häst oxå och jag red barbacka i ca en månad sen köpte jag ny sadel och hon är helt prima nu!

så låthon/han vila ett tag från sadleln inan du köper ny råder jag iallafal.

mvh madde

Precis som övriga skrivit - det är troligtvis sadeln. En del hästar kan även bli urholkade i den muskulaturen, till följd av att de inte kan använda dessa muskler då sadeln klämmer, (Trapetsius tror jag den heter) vilket du ofta kan se med blotta ögat. Så prova ut en ny sadel snarast och undvik att anväda den gamla.

är nog sadeln som ligger dåligt, skulle ta och rida/jobba den utan sadel tills du känner att den inte ömar lämgre, skulle även masera försiktigt över manken.

Behöer jag ta ut nån massör? Ska hon täckas vid regn?

Min häst reagerar likadant när det har regnat och hennes ryggmuskulatur har blivit nerkyld.
har henne täckad under vinterhalvåret för att hon inte ska ha ont när jag rider.
Ser till att kolla hennes sadels passform ofta, då jag vet att hon har känslig rygg.
Har bytt sadel ett par gånger men äntligen hittat en som passar som handen i en handske!

En sak som också är bra, är att bygga upp hästens muskler från marken.

Jag skulle prova med tunt täcke vid regn, promenera med hästen ute i skog och mark. Longerna eller tömkör någon dag i veckan, gärna över cavalettiserier osv, så musklerna mjukas upp och hästen får trana utan ryttare. Då kommer förmodligen ryggen musklas om en del, skulle klämma igenom ryggen igen efter några veckor och se om symptomen försvunnit. Om de har det skulle ajg därefter passa ut en ny sadel.

så länge hon ömmar kan du ju täcka vid regn, skulle nog ta ut en massör om du själv inte är så van att masera.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 259
Senast: Hermelin
·
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 959
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat