Ryggont...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vakanjaheta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 998
V

Vakanjaheta

Min häst (21 år) har lite ont i ryggen på "höger sida" men bara när man trycker... vad ska man säga... ganska hårt... men tror ni det är någon fara? När jag rider så bryr han sig inte alls om det utan pinnar på som vanligt :D behöver jag oroa mej? Asså, det blir inte värre och värre och han ser inte ut att ha direkt "ont" utan han bara reagerar när jag trycker där. Han kanske bara är kittlig. Vill höra vad ni säger :D

Sv: Ryggont...?

Min häst (21 år) har lite ont i ryggen på "höger sida" men bara när man trycker... vad ska man säga... ganska hårt... men tror ni det är någon fara? När jag rider så bryr han sig inte alls om det utan pinnar på som vanligt :D behöver jag oroa mej? Asså, det blir inte värre och värre och han ser inte ut att ha direkt "ont" utan han bara reagerar när jag trycker där. Han kanske bara är kittlig. Vill höra vad ni säger :D

Skulle inte rida om jag trodde min häst hade ont i ryggen, även om det är lite. Om han inte reagerat förr där men gör det nu så e d antagligen nåt fel.
Många hästar "pinnar på som vanligt" trots smärta.
Skulle skippa ridning helt ett tag å bara promenera för hand och massera, använda liniment mm å se om det blir bättre.

Kan det var så att det är av att när du hoppar upp i sadlen från vänster sida? så hugger sadeln i på höger sida och skapat ontet?

Eller sätter han päls just nu för då kan de var extra påverkade...

Sitt upp ifrån pall ett tag så kanske det försvinner.

Låter som din häst har fått en låsning på höger sida.
En låsning är när en kota i ryggraden har vridit sig lite,är ganska vanligt.
Jag råder dig till att boka tid hos en equiterapeft för att kolla upp hästen.

Jag smörjer in med liniment varje dag och nu ska jag åka bort i 2 veckor så han ska i stort sett få lite vila :D min kompis ska ta ut honom på promenader när hon promenerar med sin egen hund så får vi se hur det ser ut i ryggen på honom! Kan säga att han reagerade inte lika mycket idag som för några dagar sen så lite skillnad är det! Just nu fäller han jättemycket hår, då kanske han som sagt kan vara lite överkänslig! Min lillasyster fick rida lite lätt idag så jag fick se hur han rörde sej och det ser precis likadant ut som det brukar!!!

Liniment på ryggen är ju inte bra alls! Det blir "för starkt". Massage däremot är bra! Och eller vila. Kolla upp hästen innan du förtsätter att rida den. Det kan ju bli sämre!

Han hade inte ont i ryggen :D "träningsverk" efter nyligen igångsatt enligt veterinären! Tyvärr är han nu avlivad =( *tårögd* pg a andra fysiska och psykiska fel...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 905
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka