Ryggont - tips?

Asa_S

Trådstartare
Har ofta ont i ländryggen och undrar ifall det är någon som har några bra tips på saker man kan göra själv för att underlätta? Det handlar främst om positioner där jag ska böja mig framåt, exempelvis ta på skor och strumpor. Har identifierat en punkt mellan höftben och revben strax vid sidan av ryggraden där det strålar ut smärta ner till höftbenet på samma sida när jag trycker, och det är samma ställe som det gör ont när jag böjer mig. Smärtan är som att få en yxa i ryggen och det är omöjligt att hålla position när den kommer för smärtreflexerna slår till. Min ryggrad är ganska s-formad med stor svank och tendens till "puckelrygg" och när jag var till sjukgymnast var hennes främsta reflektion att jag skulle sluta sträcka på mig så väldigt då hon tyckte jag var för bakåtlutad med överlivet, men jag fick också stretchövningar för bröstryggen då hon höll med om att jag är väldigt stel där. För övrigt var jag rak och stark och hon tyckte inte jag skulle behöva ha ont i ryggen.

Stretchövningarna har nog hjälpt för låsningar i övre delen av ryggen för det har slutat knaka när jag gör dem men tyvärr har jag precis lika ont i nedre delen. Gissar att jag inte är ensam om problematiken så kanske har någon något tips att dela med sig av?
 
Sv: Ryggont - tips?

Som jag har lärt mig är det viktigt att ha stark muskulatur i magen också. Men du, är det någon läkare som har tittat på dig? Så att det inte är diskbråck t ex.
 
Sv: Ryggont - tips?

Jag har nog ganska stark magmuskulatur, åtminstone de yttre magmusklerna. De inre kan det finnas svagheter i men de är inte lika lätta att hitta igen :o. Det kan förstås vara diskbråck men isåfall har jag alltid haft det mer eller mindre hela livet och det verkar lite konstigt (har haft ryggont sedan 12-årsåldern) och hur som helst verkar träning vara rådet då också, åtminstone när man googlar. Sjukgymnasten föreslog dans för att mjuka upp ryggen och jag har upptäckt att jag är tämligen ensidig i höftpartiet så där försöker jag nu hitta igen musklerna för vänster höft. Förhoppningsvis hjälper det också men eftersom ryggen gått från ganska ont lite då och då till att bara bli nästan bra plus rejäla "ryggskott" flera gånger om året så vore det ju trevligt ifall jag kunde göra något åt det.
 
Sv: Ryggont - tips?

Vet du vad som faktiskt är fel? Det brukar sällan vara "bara ont".
Annars tänker jag spontant Yoga/Bodybalance.
Bodybalance tränar balans, smidighet, styrka, avslappning, stabilitet o.s.v. med kroppen (+ matta) som enda redskapet.

Hjälper mig oerhört mycket med min värk!
Gick ett tag på Afrodance - helt underbart! Stora mjuka rörelser med lite tempo och som verkligen aktiverade hela kroppen på ett mjukt sätt.
Men så kunde de inte fortsätta med det på gymmet, dock hjälper som sagt Bodybalance en hel del.
 
Sv: Ryggont - tips?

Sjukgymnasten hittade inga fel men min tanke med besöket var att utreda om jag hade någon snedhet som orsakar rygg-ontet eftersom jag oftast har ont på en sida. Senaste ryggskottet var dock liksidigt och hon hittade ju inga snedheter men jag hade väldiga problem med foglossningar under mina graviditeter men den här typen av ont har jag alltså haft långt innan jag fick barn. Den enda kommentar jag fått om min rygg är att med så mycket svank som jag har så får man lätt ryggproblem, men sjukgymnasten tyckte inte att det var något större problem med min svank, så jag vet inte. När jag rider och sitter ner skjuter jag bak svanken och får då problem med att jag lyfter upp knäna. Sjukgymnasten tittade och konstaterade att det inte går att få det på något annat sätt och hennes lösning var att jag skulle komma fram mer med överlivet istället. Jag förstår hur hon menar och ibland får jag till det men kan aldrig upprepa det med vilje, det bara händer, liksom.

Nu rider jag ju inte särskilt ofta längre och ev hänger det ihop med att jag oftare har ont i ryggen men jag kan ju inte köpa ytterligare en häst för att ha någon som är stor nog att rida regelbundet, så jag hoppas på billigare träning :).
 
Sv: Ryggont - tips?

Ja, då är det nog inte diskbråck jag har och det är ju bra. Tusen tack för länken, testade lite snabbt i stående och precis som jag redan upptäckt kan jag inte lyfta vänster höft lika högt som höger, vad nu det kan tänkas bero på. Men jag ska definitivt lägga övningarna till min repertoar, egenträning är värt varenda minut!
 
Sv: Ryggont - tips?

Det går ju inte att ge mer än generella tips men det här är mina två spontana tankar när någon har ont i ländryggen:

1. Träna upp styrka i bålen. Jag har inte mycket svank men har haft problem med svaga magmuskler samt varit överviktig vilket gav problem med ryggen. Ett exempel på en övning som verkligen avslöjade mig var benlyft. Ligg på rygg, lyft upp benen till 90 grader. Känn efter hur ryggen ligger an mot golvet när benen är i 90 grader. Sänk benen och behåll ryggen i samma läge som när benen var rakt upp. Sticker svanken iväg så måste den jobbas ner igen med hjälp av magmusklerna. När jag började med den övningen kunde jag fan knappt sänka benen alls, nu kan jag jobba nästan hela vägen upp och ner.

2. Stretcha höftböjarna. Korta höftböjare kan göra en svankig rygg ännu svankigare och hur bra magmuskler man än har så kommer höftböjarna motverka att man får till en mer - för den egna kroppen - naturlig svank.
 
Sv: Ryggont - tips?

Förresten, har du någon uppfattning om huruvida man ska trycka ner svanken mot golvet medan man gör övningarna i länken, eller om det räcker med det läge som uppstår av sig själv för att man har benen så?
 
Sv: Ryggont - tips?

Du behöver inte trycka ner svanken i golvet, gör det inte krångligare än nödvändigt.
 
Sv: Ryggont - tips?

Tack, speciellt den första övningen tog på precis där jag brukar få ont!
 
Sv: Ryggont - tips?

Höftböjarna har jag också funderat på och benövningen har jag testat men då fått instruktionen att svanken ska vara i golvet, vilket inte händer för mig förrän jag drar in knäna mot bröstet med armarna, så den har jag gett upp. Får testa igen!
 
Sv: Ryggont - tips?

Utifrån vad jag lärt mig behöver svanken inte vara i golvet (vissa är ju inte byggda så att det ens är möjligt), men den ska vara i samma position när du sänker benen som när du har benen rakt upp.
 
Sv: Ryggont - tips?

Med tanke på det du beskriver om att det gör ont att böja sig framåt skulle jag vara lite försiktig med ffa den övningen där du ligger och drar upp knäna mot magen. Kanske du skulle uppsöka en annan sjukgymnast som kan hjälpa dig att hitta bra övningar? Jag föreslår någon med mcKenzie kompetens eftersom det låter som att du har en riktning so alltid gör ont vilket brukar svara bra på McKenzie.
 
Sv: Ryggont - tips?

Har sett tips om McKenzie tidigare, får kolla upp det. Beträffande den övningen, så är det ofta (inte i alldeles akut läge dock) den enda där det känns som om ländryggen avlastas, så ibland gör jag det bara för att det är skönt. Så jag tror inte det är någon fara. Min känsla är snarare att ryggen själv strävar efter ännu större svank och att det är åt det hållet det är risk för ryggskott vilket i sig eventuellt kan ligga bakom en del av min kutryggighet - jag försöker räta ut svanken bakåt och skjuter då axlarna framåt vilket jag försökt kompensera genom att räta ut bröstryggen men jag har då snarare blivit bakåtlutad istället... kanske. Så jag funderar på om rygglyft (?, tänker på det där man ligger på mage och lyfter bröst och ben från golvet, vet inte vad det heter) kan hjälpa, så att ryggmusklerna tar över lite av bärarbetet i svanken istället för att jag ska trycka ut ryggraden bakåt.

Ska börja med CillaWs länk och lägga till mer vartefter jag får mindre ont, tror jag. Jag lär väl märka om något inte är bra!
 
Sv: Ryggont - tips?

Jag kan tipsa om att köpa ett back on track-ryggskydd. Jag hade inte klarat mig utan mitt. Det är verkligen guld värt. Min ländrygg är så mycket bättre efter att jag köpte stödet.
 
Sv: Ryggont - tips?

Jag har också ett back-ontrack ryggskydd och det är ett superbra hjälpmedel under den mest akuta fasen!
 
Sv: Ryggont - tips?

En övning som min mamma fått för ryggskott av sjukgymnast är sälen, dvs att ligga på mage och böja upp framsidan ( tydligen kan ryggont bero på korts muskler på insidan av ryggraden). Har sett samma rekommendation i träningstidningen fighter magazine. Haken är kanske att mamma snarare har rak rygg än svankig så samma tips kanske inte gäller dig. ( hon är jättestel och kan knappt göra Sälen alls)

En annan mjuk sträcka ut rygg som jag gillar är att bara ligga på golvet på rygg med böjda knän i runt 20 minuter. Det får mina höfter att ramla på plats ofta. Kallas Alexandervila tror jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 812
Senast: LuckyMe
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 828
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp