Ryggmuskler?

M

Malino

Jag har tagit emot en ponny över sommaren som var väldigt fin när jag fick honom, han hade då i början av juni, betat fem timmar per dag. Han hade mycket muskler fram men inget överdrivet. Nu så har han gått upp lite, av betet såklart, och det känns som om han har tappat endel ryggmuskler, jag vet att klättring och så är bra men ge mig gärna tips om övningar och så. det behövs alltid. ;) jag vill bli fullproppad på info! :D
 
Sv: Ryggmuskler?

:idea:En sak som kan vara bra är att göra halt i nerförsbacke, och stå stilla en stund. /Matilda
 
Sv: Ryggmuskler?

jodå, han är väldigt stel i trots hans bara åtta år. Men vi tränar på det! :)
 
Sv: Ryggmuskler?

passa bara så att det inte blir för jobbigt!! det är en mer krävande övning än det värkar, och skall utföras korekt.

men den är såklart efektiv och bra, jag använder den själv.
 
Sv: Ryggmuskler?

jag vet inte men vad det verkar har dom som haft honom tidigare knappst tänk så långt att rida dressyr. jag tror dom mest bara red runt.. men i hans ålder är det knappast för sent! att få honom i rätt form är inte lätt, men när jag väl lyckas så går han jättebra :)
 
Sv: Ryggmuskler?

Bra tråd :idea: hehe. Min häst har fått mycket ryggmuskler av att gå i rätt form & klättrat men att rygga i uppförsbacakr & det har jag aldrig hört.. Smart :)
 
Sv: Ryggmuskler?

Jag gillar att longera med chambon... det får dom att slappna av, sänka huvudet och höja ryggen! Har hjälpt mitt fullblod mycket att förbättra ryggmuskulaturen.. :)
 
Sv: Ryggmuskler?

okajs! jo, det är sant, :) men har egentligen ingen bra utrustning för longering just nu.
 
Sv: Ryggmuskler?

Tömkörning, rida över bommar och ut i skog och mark där hästen får lyfta på benen över stock och sten. Glöm inte bort att lämna ryggen fri så den kan använda ryggen när den jobbar.
 
Sv: Ryggmuskler?

Martina_m skrev:
varför inte neråt??
när hästen backar uppför så måste den sättan bakbenen mer under sig och vinkla om sitt bäcken och jobbar då med ryggen mera.

Men för att få bra ryggmuskler krävs det även bra magmuskler.
Många glömmer det och tänker bara på att muskla ryggen men hästen måste använda magen också.

Cavalleti och studsserier är bra övningar också
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp