Ryggmuskler

L

Lemonade

Hejsan allihopa!

Ny på forumet så ha överseende...;)

Har ett problem som jag hoppas att någon vänlig själ kan ge tips om.

Har ett sex årigt welsh cob sto, körd sedan hon var tre och riden ordentligt sedan hon var fem och ett halvt, innan riden i skogen på långa tyglar.

Har alltid varit noga med att hon när hon sätts i arbete skall jobba i en form som aktiverar hennes bakben och rygg. Har även haft instruktörer från början.

Sammanfattningsvis kan man säga att hon aldrig jobbat på ett felaktigt sätt (under en längre period...;))

Jag tränar nu för tränare i hoppning, dressyr och körning. Både dressyr, precision och maraton. Ridning en dag i veckan (antingen hoppning eller dressyr) och körning ung. varannan vecka. De andra dagarna i veckan läggs upp lite olika men jag försöker träna så blandat som möjligt. Kör och rider i ca 60-120 min i olika terräng och på olika underlag. Det enda jag inte kan erbjuda är klätterbackar...

Varje vecka har hon minst en vilodag, oftast efter träning och även minst en skritt dag, antingen i vagn eller under ryttare.

Foderstaten är uträknad med analyserat hö och hon är kollad ang. parasiter.

Sadeln är utprovad av en som skall kunna.

Till problemet...

Hon sätter dåligt med ryggmuskler! :(
Hon har jättefina halsmuskler, rejäl rumpa och baklår.
Hon utvecklas hela tiden vilket märks både på träning och tävling. Hon är pigg och glad alltid positiv till träning och tävling.

Men varför sätter hon inga ryggmuskler? :(

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: Ryggmuskler

Oj oj oj ;) Känns som du gör allt vad du kan :confused:

Vem tycker att hon sätter dåligt med ryggmuskler? Ger det henne något problem? Använder hon sin rygg tex när hon hoppar? Jag menar det räcker ju inte med att de hoppar utan de måste ju använda sin kropp på rätt sätt.

Kan bara berätta om vårt halvblod som är född här hos oss och vid 7 års ålder hoppade lätt 1.10 på tävling och högre under träning och körd i tom MSV klass. Men något gnagde i mig för jag upplevde att han hade ont i bland och visade det genom att han tog något kortare steg med det ena bakbenet. Efter en föreläsning av Håkan Lundmark (tror jag han hette) så förstod jag att det var SI-ledsproblem han hade. Tog ut equiterapeft som gick igenom honom och lade tillbaka SI leden på rätt ställe. Efter 2 veckors vila satte vi igång honom igen och vilken skillnad :bump: Vi kunde aldrig ha gissat att han kunde röra sig så bra som han gjorde och trots brist på träning så ändrades musklerna på honom så när tränarna fick se honom igen så undrade de vad vi hade gjort med honom. Det blev verkligen skillnad, hela hästen blev som ett muskelpaket! Jag tror att SI leden hoppade ur led en gång när han var 3 år och hade ryttare på sig de första gångerna och råkade snubbla. Efter det så trodde jag han fick ont i ryggen men vetrinären sade att han inte hade ont. Hade jag redan då tagit ut equiterapeft och fått hjälp så hade han nog kunnat sätta musklerna rätt från början.
Vet inte om denna historia kan hjälpa dig men om du hittar en seriös equiterapeft så kan du ju låta dem känna igenom din häst och se om de hittar något problem. Alla tyckte att jag var galen när jag sade att han hade ont i ryggen eftersom han fungerade bra. Fast nu ser alla att jag hade rätt :D

Tack för svaret!

Har faktiskt precis skaffat fram nummret till en duktig equiterapeft. Skall kolla igenom henne tänkte jag mest för säkerthets skull.

Angående hoppningen har hon väldigt god hoppteknik, hoppar mig ur sadeln ibland... Rör sig lätt och ledigt, mjuk och fin i båda varv och jättefin i munnen.

Har funderat om det kan vara så att alla hästars ryggmuskler inte ser likadana ut? Någon med erfarenhet?

Glömde svara på frågan ang. vem som tycker hon har dåliga muskler :)

Det är nog mest jag själv... tycker hon är tunn över ryggen. Har liksom inga "filér"

Min gissning är för litet protein, trots uträknad foderstat. Jag har haft häst som haft större behov än vad foderstaten angav. Först när jag fattade detta blev han perfekt.

Tack för svar!

Har faktiskt precis ändrat om i foderstaten, bytt ut proteinkällor och lagt på mer protein. Då kanske det är det som hjälper! :)

Hur ser ryggen ut?
Normalt sett brukar ju dessa ponnier vara ganska runda över ryggen, men en del har ju också en mer spetsig rygg där ryggraden är lite högre, då ligger ryggmusklerna djupare och man kan uppleva att de är "tunna".

Sådana hästar bör man isåfall se upp med när det gäller sadel, för de som man tycker ligger still, kan i många fall knipa åt om ryggraden som en klädnypa och trycker, och då finns ingen plats att ge för musklerna som byggs upp under träning. Har varit med om det, och när vi bytte till en vidare sadel, som jag fick lägga en rejäl fårskinnspadd och en gelplatta för att sadeln inte skulle glida, så växte hästen till sig rejält.. :grin:

Har haft tre olika auktoriserade sadelutprovare ute, och alla tyckte olika :mad:

Tack för svar! :)

Hon är precis som du beskriver spetsig i ryggen.

Har bantat henne rätt rejält sedan förra året och pga av det ser man ju nu ryggen på ett helt annat sätt. På gott och ont...

Har ändå problem med att sadeln glider. Bättre nu än tidigare dock, gled mer när hon var som en tunna. :)

Det kan ju vara sadeln, men eftersom hon också jobbas med körning, så borde inte vara så markant, tycker jag. Såklart skadar det ju inte att kolla sadel ordentligt.

Vi som har haft fjordingar har haft olika sådana. Den som hade manke saknade också filéer medan de utan manke har haft ordentliga filéer. De har dessutom varit födda med dem.

Det betyder dock inte alltid att en häst har svag rygg eller går fel. Hon utan ryggfiléer var starkare överlag än de andra två och hade aldrig problem med ryggen någonsin. Hon jobbade i rätt form och var balanserad och jämnsidig.

Det behöver inte betyda något fel utan bara att det kanske inte finns förutsättningar eller också att de inte syns på samma sätt. Det är nog högst individuellt.

Tack för svar. :)

Har också funderat i dom tankarna. Hon har liksom inga problem alls! Upplevs som starkare varje dag och utvecklas hela tiden.

Ahh där ser man... jag tror inte du behöver vara det minsta orolig, det verkar som om din häst mår prima :) som sagt en spetsigare rygg brukar medfölja muskler djupare ner, som inte upplevs som så starka men är säkert hur bra som helst :D
Och vad det gäller sadlar, som sagt det är som det är... man får knepa och knåpa, men hellre lite glid än för trång på en spetsig rygg.;)

1 Det tar 48 h för muskler att bildas så jobbar hon mycket varje dag med rygg musklerna så kan du ta på musklerna i stället för att bilda de.
I bland behöver de vila 2 dagar och i bland ridas varanna dag... Låt hästen stå. Många stora travtränare tränar upp sina hästar så..
Det där med att de måste skrittas för att inte få träningsvärk är fel.
Inte om du har träningsvärk tvingar någon ut dej och gå. Träningsvärk betyder vila... Här kommer det in att de behöver vila 2 dagar i bland. När man tränar upp de. 1 dags vila för en så ung häst hade jag aldrig vågat och att hon då får gå då också..
Vet många hästar som blivit förstörda på det och folk fattar inget....
En i mitt gammla stall var sån. Hon red varje dag och hästen var trög, den var 5 år och hade gått för mycket. Några dagars vila och den var på hugget. Hon varva ner hästen och lät den ta det lugnt. Tur det för vet sa att hon var nära på att förstöra benen på hästen..

2. snabb eller långsam energi. Havre är snabb men gör inte att hon bildar muskler. Betfor är snabb energi. Havre fri musli är ett bra alternativ till muskel bildning... Även fri tillgång till hö. Vi räkna foderstater på hästlinjen. MEN många va de hästarna behövde mer foder eller mindre.
Ger du ex betfor + havre = socker och snabb energi. Men inget man långsiktigt bildar muskler på.
Havre tillsätter man ex om hästen har lite energi. OBS: inte att de är uttröttade utan behöver lite extra energi.
Rör hästen sej så mycket är fri tillgång på hö ett bra alternativ. DÅ äter den det den behöver och inte mer, det tar ca 2-3 månader. Sen är de i perfekt hull och bildar perfekta muskler...

Man ska aldrig rida eller köra en häst i hög form om de inte har musklerna för det, för då tar man på musklerna.

Folk är så duktiga och hoppar bara upp och käver hög form... Oj vad mycket man kan förstöra sin häst. Muskler tar lång tid att få...

Så lägg upp träningen som på dej själv. Man börjar ex träna varannan dag, man äter nyttig mat med mycket långsam energi.. Ska du upp till elit. Så tränar man tills man kan träna nästan varje dag. Men även elit idrotts män tar ledigt i bland.
Men det kräver år av träning och inte något som en ung människa ska göra och inte en häst på 6 år.... Som är riden ca 1 år...
Jo om man vill att de håller tills de är 10 år eller nåt. Låter mycket med maraton mm mm för en 6 åring och att gå varje dag... Okej en 10 årig häst som tävlar och tränar högt..

Tack så mycket för ditt svar :)

Många intressanta infalls vinklar!

Kanske ska tillägga att jag inte tävlar alls i ridning, utan i körning. Tävlar just nu lätt klass men har som mål för säsongen att debutera i MSV.

Foderstaten är faktiskt uppbyggd på bara hö och lusern (lite vitaminer och mineraler). Hade gärna gett bara hö men partiet vi fick tag i har för dåligt protein innehåll.

Kanske hade varit en bra idé med längre vila, jag brukar lägga in perioder ca varannan månad då hon vilar lite mer, men det hade kanske varit bra med mer vila oftare? Kan ju vara kul med lite ledig tid. :)

Appråpå formen så går hon endast i en hög form när jag tränar för min körtränare i dressyr, vilket är ung. en gång i månaden. Resten av tiden går hon i en vad man kallar "unghästform".

Tack en en gång för svaret. Tycker det är jätte bra med konkreta råd och tips.

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV