Sv: "RyggHästar" en undersökning...
Hur defienerar du själv uttrycket "RyggHäst"?
En häst som har ett ryggfel som tex kissning spines eller andra förändringar. Men jag räknar även in hästar som är känsliga över ryggen som tex lätt får korsförlamning, Alla hästar som man får tänka till en extra gång innan man gör nåt s.a.s
Hur många har du råkat ut för?
2 stycken av mina totalt 10 egna hästar jag haft
När uppträdde symtomen först enligt dig?
På första hästen märkte jag ingenting de första 2åren egentligen, symptomen uppkom när jag började kräva saker av henne. Hon hade inte gjort så mycket hos tidigaren ägaren, vilat mycket och mer sporadiskt riden, efter att hon blev igångsatt hos mig så utbildades hon tom msv dressyr, någonstans däromkring började hon dumma sig. Symtomen var illvilja mot arbete, kastade sig åt sidorna, stegrade sig etc.
Häst nr 2 uppkom symptomen ca 10månader efter att jag köpt henne, efter ett besök till veterinären upptäckte vi Kissing Spines och att hon troligtvis är väldigt känslig över ryggen.
Symtomen på häst nr 2 var ömhet (mycket) över ryggen, super spänd och svårt att kissa (antagligen för att hon var så enormt spänd och det i kiss-ställning sträckte ännu ner i de onda musklerna.
När/ varför sökte du hjälp?
Häst nr 1; Först 3 år efter att problemen uppkom tyvärr. Alla rådde mig ca ½år efter att problem uppstod "att betäcka för då skulle hon lugna ner sig" Tom veterinärer tyckte detta. Efter 3 föl skulle hon sättas igång och det gick bra när vi skrittade men efter 2-3 veckor högg hon efter mig när jag spände sadelgjorden då ringde jag veterinären direkt.
Häst nr 2, ringde veterinär efter 5 dagars rygg-ömhet (trodde hon blivit kall först och la på ett extra täcke)
Vad för hjälp sökte du för problemet?
Böjprov och röntgen på båda. Häst nr 1 beslutades efter böjprov och röntgen att jag skulle ringa sanslakt för avlivning direkt när jag kom hem.
Häst nr 2 fick jag butta i 10dagar mot inflammationen och skritta i lina/tömkörning/promenad i totalt 3 veckor sedan åter besök
Vilken diagnos fick du?
Kissing spines på båda. Häst nr 1 var 3 gradigt halt på båda bak= slut i bakknäna och pålagringar på 7kotor i ryggen. Häst nr 2 kar kissing spines på 4kotor men inga pålagringar, inga hältor eller benproblem
Hur gick du till väga efter diagnosen?
Häst nr 1 avlivades 5 dagar efter besöket och häst nr 1 se nästa svar...
Hur ser hästens vardag ut i dag?
Hon rids 3-4 dagar i veckan för tillfället, rids i låg form, väldigt lite trav, oftast vara i slutet, rids över bommar, klättrar, cavaletti etc för att bygga ryggmuskler. Arbetas i töm 3-4dagar. Går alltid täckad och få inga längre viloperioder. Rids med bomlös i dagsläget, ska köpa en bomsadel när hon är färdigmusklad.
Om du använt dig av vet. & denne hittade fel/ defekter -vad gav de för trolig orsak till de fel/ defekter den aktuella hästen uppvisade?
Häst nr 1 fick jag väl inget direkt orsak till men jag misstänker felaktig sadel och arbete i fel form som bidragande orsak, ingen av avkommorna har täta tornutskott.
Häst nr 2 har väldigt kort rygg = för lite mellanrum emellan kotorna, Vanligt på rasen i helhet. Att hon är så känslig är troligtvis och tack vare rasen eftersom fullblod avlas så mycket på nerv och just känslighet.
Väldigt intressant ämne så et blir spännande och se vad andra skriver/har skrivit!