rygg skada?

V

vide

jag måste få fråga.. jag har lånat hem en häst var sadel inte är riktigt bra.. dock har jag bara ridit med den 3 ggr å minst 5 dar emellan varje gång 2 första gångerna märktes ingenting 3:e gången hoppade han upp iluften efter 60 meter å vill inte ha mig på ryggen(det skulle han annars göra) sen när jag tryckte längst ryggraden så sjönk han 5-7 cm.. hedde på liniment å låtit han ha täcke på sig.. han är lite känslig me ryggen när det regnar mkt å blåser samtidigt å han är utan täcke men nådant sådant väder har det inte varit.

Han sjunker mindre nu i ryggen(sen i måndags) tror ni att det beror på sadeln? kan han sjunka när man trycker honom på ryggen utan att ha en skada i ryggen?

hjärtligt tacksam för kloka svar

jag är ingen expert men jag tror att han blivit öm i ryggen. så den sadeln kasnke inte passar honom så bra....

okej jo det är min ide med så ska ta hem en ny i morgon å prova den å passar inte den så ska jag ta med honom på sadelprovning.

Min erfarenhet säger mig att det inte "måste" vara fel på ryggen eller sadeln.

Först och främst kanske du borde tala med dom som äger hästen och fråga om den reagerat likadant tidigare.

Min ena har s.k. "kall rygg". Detta kan innebära att de reagerar när man lägger på sadeln, sjunker i ryggen när man sitter upp och kan rentav sätta av i rodeo när man sitter upp. Det är ungefär att likna med att en häst som har sadeltvång, den har ju inte heller ont men det är obehagligt.

Han kunde också reagera när man tog längs ryggraden och jag blev nervös och trodde att han var kaputt i ryggen. Åkte och gjorde en nogrann genomgång av hästen på Skara-kliniken och det fanns ingenting (han t.o.m. slängde av mig i värsta rodeon när vet. skulle se honom under ryttare) men icke sa nicke, inget fel på den hästen.

Detta är 1,5 år sedan ungefär som vi gjorde denna undersökning och han kan iblan fortfarande reagera på olika sätt lite då och då. Visar sig mer på vintern och mindre på sommaren men han går som en klocka.

Ett tips om du är osäker är att ta honom till klinik och kolla upp det hela. Då har du ett svar svart på vitt med undersökningar, röntgen å allt det må vara!

Lycka till! :bump:

En islandshäst ja känner har haft fel sadel och hans rygg är tryckt neråt,,han ha måst bygga upp ryggmusklerna under ett år innan han fick ridas.
Nu mår han bättre och jag rider han ibland,,men du kanske ska prova att ta dit en sadelmakare!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 687
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 843
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V