rygg problematik

O

Opalyx

Hej, jag har ett problem och inte så litet heller. Många ryttare har ju problem med själva bäcken positionen, att det ofta tippar bakåt och svank uppstår. För mig verkar det vara tvärtom, att bäckenet tippar framåt på nåt sätt. jag tycker att min svank är nästan obefintlig. Jag har problem med rörligheten, jag kan inte böja mig ner i höften lika lätt på vänster sida som på höger sida, om jag till exempel ska göra benböj. när jag gör någon typ av övning, säg benböj, ja då är det ju meningen att det ska kännas i sätesmuskeln och benen, men nej det känns i ryggen på vänster sida på ett inte så behagligt sätt.
Det här är även ett problem när jag rider, jag känner mig sned och ojämn. Jag vet inte inte vad jag ska göra, vilka muskler är det jag måste träna upp, vilka är svaga? ska jag stretcha? vilka muskler då?
Det måste ju vara någon obalans nånstans...:angel:
det som är mest obehagligt och verkar vara grunden till det obehagliga är att spänner och drar åt, liksom muskler som "krampar" i.. muskeln på baksidan; hamstring tror jag att den heter, sätesmuskeln, där gör det ont. Vilka muskler ska jag stärka och stretcha för att motverka problemet?

Sv: rygg problematik

Gå till en kiropraktor eller massör eller liknande. De vet hur kroppen är uppbyggd och kan säkert säga vad det kan vara.

Hej du låter som mig gå till kiropraktor för du har problem med nedre del av rygg och det finns låsningar i den delen som behöver väck. Mycket effektivt och man är som ny där efter. Var beredd på detta problem brukar återkomma och man behöver nya behandlingar min rekommenderar 1 gång i halv år. Ibörjan fick jag gå dit 2 gånger med 1 månad i mellan sen så tog det 3 nu är jag där 1 gång i halvår

Jag har gått hos Naprapat några gånger och tränar nu Pilates.
Tycker personligen att en Naprapat är bättre eftersom de jobbar både med de hårda och mjuka delarna i kroppen. Kiropraktorn tar bara de hårda.

Något av det bästa jag gjort är att ha köpt back on track ryggbälte. Skyddet finns att få med låg eller hög midja fram, låg är t ex bättre om det framförallt används sittande t ex vid ridning. Det har hjälpt mej massvis och dessutom får man väldigt bra sits. Jag har problem med att jag är sned i ryggen och vissa dagar har varit väldigt jobbiga efter träning men nu mera använder jag ryggbältet så fort jag får känningar. Det är värt pengarna och det syns inte speciellt mycket under tröjan, om man är känslig för det estetiska.

Såg att du fått tips om naprapat och kiropraktor. Ger de tipsen jag med MEN vill även tillägga personlig tränare. Har flertalet kunder som haft problem i många år, gått hos läkare osv. Så har vi gemensamt testat oss fram och lagt upp ett program som de fått följa och de har i väldigt många fall blivit en klar förbättring hos dem. Det gäller givetvis att hitta ngn som man får förtroende för och som man fungerar med för att våga testa och känna att det är roligt. Så om du har möjlighet så skulle jag råda dig att gå och prata med en pt, känns den inte rätt så prata med ngn annan osv. Det kan låta dyrt att gå hos en pt, men har man problem eller kör fast så är det värt det. Det är i alla fall mitt tips :) Lycka till!

.
Många ryttare har ju problem med själva bäcken positionen, att det ofta tippar bakåt och svank uppstår.

Bara en fråga. Du menar tvärtom va? Att svanken blir större när bäckenet tippas för mycket framåt. Tippas det bakåt försvinner nästan svanken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar