rygg eller ben eller hov...??

A

Annikan

Har ett bekymmer med min häst... han vill inte röra sig ur boxen på morgonen... Är stel o tar inte ut steget ordentligt med sina bakben. När han kommer till hagen står han stilla ett tag där man släpper honom o går sen sakta iväg mot de andra. Senare under dagen o vid insläpp märker man inget på honom men vid ridpasset i förrgår var han slö o ovillig men gjorde vad man bad honom om. Vanligtvis är han pigg o framåt o hoppar iväg i hagen på mornarna.

Han har bekymmer med hovarna när han av ngn anledning går barfota - blir väldigt ömfotad men nu har det inte varit något på länge då han gått med 4 skor ett bra tag.

I våras var han plötsligt dålig - vi funderade på om han gått omkull, för han hade ett sår + att han var jättestel i korset, hade svårt att gå nedför utan att "knäa" med frambenen och tog inte ut steget med bak. Det gick över på en dryg vecka o på betessläppet for han runt som vanligt o inget har märkts sedan dess.

Pälsfällning? Växtvärk? (4-årig arab).... Eller vad kan man tro mer??

Han har ridits lite då o då under sommaren men rids mer regelbundet 3-4 dgr i veckan nu.... Kanske något med ridningen att göra, fel sits av ryttaren eller nåt??

Kom jättegärna med tips o råd!!!

Jag ska ringa en ortoped som jag vet om o be honom komma ut.... + åka ut o ta temp o puls nu..... men som sagt, jättegärna tips i ideér!!

/Annika

Sv: rygg eller ben eller hov...??

Om de blir dåliga i rörelseapparaten över dagen, så kan det ju mycket väl vara så att han gått omkull, som du säger.
Då kan de slå sig rejält sneda, och i så fall behöver du en kiropraktor. Det kan vara t ex SI-leden som fått en smäll.

Fast det borde ni ha känt på ridningen. En sådan häst tar oftast inte lika långa steg med bakbenen och blir mer framtunga (för att avlasta bak).

Jag hade en häst som troligen gick omkull i hagen, och det tog två år (!) innan jag fick helt rätt på det med hjälp av en duktig kiropraktor. Det kom och gick lite, och ingen veterinär, kiropraktor (dåliga) eller equiterapeut som jag anlitade kunde se något. Ibland kändes det rätt OK, ibland helt snett.

Till slut hittade jag som sagt en duktig kiropraktor som rättade till det och vips - en ny häst!

Så en rejäl genomgång av den hästen är nog att rekommendera! OCh jag skulle ju inte rida den fullt ut innan jag visste vad det var för fel. Det låter liksom rätt så illa för häst-stackarn ..

Ja - det har ju somsagt varit problemfritt hela sommaren... o kom plötsligt i förrgår igen... men självklart ska jag titta mig om efter kiropraktor el. liknande o hoppas att man träffar rätt person men en gång. (Om ngn har tips på sådan så får ni gärna PM:a mig...)

Pratade med en väninna som är vet. o hon sa att det möjligne kan vara växtvärk också..... Så han får vila nån vecka nu så får vi se vad som händer..

Fler med liknande erfarenheter??

Det var en infektion visade det sig.... på övergående redan så inget att behandla för, dessutom visade blodproven på erlichias (stavas det så?)... Så det kunde mkt väl vara sviter från det som orsakade muskelstelheten.... :(
INget att behandla heller så här i efterhand enligt veterinär. Nu mår han dock finfint igen! Jag hoppas verkligen att inte de där otäcka fästingarna har lämnat bestående men!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 556
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp