Rycka manen

Whirlie

Trådstartare
Ryckte manen i höstas för första gången på sju år... Jag tror jag var lite ringrostig. Ryckte på tills det blev en handsbredd lång, men OJ var tunn den blev! :o Pållan var förut klippt + trimmkniv eller ngt, så manen var JÄTTETJOCK innan... Ägaren tyckte inte det var så snyggt, jag tjatade till mig att få rycka eftersom jag (normalt) tycker det är snyggare. Nu är manen snart för lång, men fortfarande tunn. Hur ska jag göra vid nästa friseringstillfälle? Tips tack! Och varför blev den så tunn? Jag har aldrig haft det problemet förut...

Sv: Rycka manen

Har själv helt slutat att rycka manen dels för att jag tycker att hästarna (många iaf.) upplever det som obehagligt samt att som du säger att den blir tunn. Att du upplevde den som tunn kan ju bero på att hästen hade klippt förut och skillnaden blev STOR s.a.s.Jag skulle om jag vore du klippa den (nu när den blivit för lång) med sax eller trimkniv för att "återställa" manen igen.

Jo, den blir ju tunnare när man rycker, men jag tycke ändå att det "brukar" bli tjockare än vad det blev nu... Funderar lite på om den blev så tunn för att alla hårstrån var i ungefär samma längd? För om man kontinueligt rycker så tar man ju de längsta, och då blir det mera kvar för att de är av olika längd? Nu var alla längst...

Till saken hör att pållan är jättegosig och älskar att bli kliad. När jag ryckte manen så stog hon och njööööt! Inte ett dugg håröm!

Jag lutar lite åt att ta trimkniven vid nästa tillfälle och "vänta ut" den lite. Har någon fler/andra tips?

Jag har ett tvärt om problem. Trots att jag kämpar och rycker manen så växer den sig tjock och busig på bara ett par veckor. Jag har förmodligen ingen bra teknik. Kanske "Whirlie" kan beskriva hur man gör? :confused:

Jag har fuskat och använt sax och trimkniv med resultatet att manen på mitt halvblod blev TJOCK och inte alls fin. Bestämde mig för att nu ska jag vara envis och rycka ett tag och INTE ge upp i fösta taget, så kanske den tunnas ut till slut.
Jag höll ut i 1,5 ÅR med att rycka!!! :)
Men inte blev den tunnare eller finare för det! Så mycket slit för ingenting.
Gav upp och tog fram saxen.
Har nog inte heller rätt teknik.... :confused:

Tror du har rätt med att det blir bättre desto fler gånger du rycker den. Tycker man att manen är för tjock rycker man dom undre manstråna också, annars rycker man bara dom längsta.

Mvh

Camilla

Det finns trimknivar för hund. Det är ett handtag med 8 böjda blad som man kan göra det mesta med. De tycker jag är bättre än trimknivar för häst. Detta för att man kan helt och hållet välja hur och vart man vill trimma. Jag drar igenom mankammen för att få en tunnare man på vissa ställen utan att jag behöver rycka. :)

Sedan kan jag använda den för att ta bort vinterpäls, tunna ut svansen eller bara ta topparna på manen... Eftersom de är böjda så är risken att råka sticka hästen minimal. :D

Om jag det visste... Vi kanske ska rycka varandras hästar en period?? :D Jag bara röck och röck och röck och röck... Ta en handsbredds mandel + lite till, vik bort resterande man och sätt fast det närmaste med en gummisnodd så det blir en toffs. Ryck sedan den lilla manbiten bredvid toffsen så mycket du bara orkar. Håll på länge så ska du se att manen försvinner... ;)

Om den innan var klippt så är det ju som du säger - alla hår är lika långa. Om man då rycker bort de som är för långa så blir ju inte mkt kvar...

Jag brukar rycka (de längsta håren) tills manen är jämntjock och så tunn som jag vill ha den. Sedan kapar jag av den på längden med trimkniv. Eventuellt gör jag sista finputsen på topparna med sax. Jag tycker att det är svårt att rycka så att den blir både jämntjock och jämn längd, men på detta sätt brukar det bli riktigt bra.

Jag röstar alltså på att du vid nästa frisering enbart kapar den med trimkniv.

(Men just nu är jag i en period då jag tycker det är fint med lång man, så egentligen tycker jag att du inte ska frisera alls)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 903
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 928
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 434
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka