Rycka hästen i mun

Gammeln

Trådstartare
Jag var ju för en tid sedan på en hopptävling och noterade att efter målgång, så var det en del ryttare som röck hästen i mun med hjälp av tyglarna, så där en 3-4 ggr :confused:, varvid hästen kör upp huvudet i luften lika många ggr. Vad ska det vara bra för och vad vill man ge för signaler till hästen :confused:........det var ryttare som rev hinder som stod för rycken

Sv: Rycka hästen i mun

Tyvärr tror jag att många inte inser att dom gör det, det är deras sätt att ta ut sin frustration.
Jag har en ny tjej i mitt stall som börjat som medryttare på en av mina hästar som jag håller lite lektioner för då och då. Hon har tidigare gått på ridskola i 6 år. Hon har en tendens att rycka till i tyglarna upprepade gånger så fort något inte går som hon tänkt sig, som t ex att hästen inte går ut i hörnen, inte har bra framåtbjudning, inte går i form etc. I går fick jag bli riktigt arg på henne när hon gjort samma saker flera gånger trots att jag sagt åt henne.
Jag tror att det är en ovana som man lagt till sig, och tyvärr tar det tid att bryta dessa mönster. Det behövs nog någon som kan påpeka detta för dom stup i kvarten tills dom inser vad dom håller på med.

shampiz skrev:
Jag tror att det är en ovana som man lagt till sig, och tyvärr tar det tid att bryta dessa mönster.

Men detta måste man väl ha lärt sig av andra, är väl inget man kommer på direkt själv. Så någon måste ju ha sagt åt henne att det är bra om du rycker hästen i mun om den inte gör som du vill.

Nästa grej är ju att då hästen gått i mål så vill man alltså bestraffa hästen för något som hände för länge sedan under själva hoppritten. Hästen lär väl knappast minnas var den gjorde sina fel. En ev bestraffning ska ju utdelas i samband med att felet begås. Varför rycks det då inte precis som hästen river hindret :confused: eller att man utdelar ett rapp :eek:

Skulle inte bandomarna kunna ta itu med dessa ryck i munnen, har dom inte möjlighet att stävja detta

Frågar vi vissa här på Buke så tillhör ju jag dem som sparkar o slår på hästen, rycker den i munnen och är allmänt hård.
;) :angel:

men till din fråga ang domarna: det finns de domare som säger ifrån, men tyvärr inte tillräckliggt många. har man sen dessutom "ett namn" som ryttare( dvs man är lite "känd") så är tillsägningar VÄLDIGT ovanligt, de tillåts ofta göra i stort sett vad som helst...

Det beror ju lite på vad man menar med "rycker".
Vissa anser ju att en rejäl förhållning är att "rycka och slita", då de anser att tygeln i stort sett ska hänga under ridningen, och att hästen är bra när den inte har ngt stöd i tygeln.

Men om du med rycka menar att ryttaren upprepade ggr rycker båda tyglarna samtidigt bakåt, så de ömsom glappar och ömsom rejält drar till hästen i munnen, så finns det ju givetvis ingen anledning att göra så.

Och att kunna ge ett korrekt svar på varför ngn dålig ryttare gör så, det går ju inte annat än om man frågar ryttaren personligen.
För givetvis är ju sådant beteende inget som lärs ut "om du upprepade ggr gör så så uppnår du --".

Ungefär som diskussionen som nyss varit i travet, varför slog kusken som blev dömd för misshandel av häst sin häst i aktuellt lopp?
Kusken själv anser ju att den inte misshandlade hästen, många andra anser det.
Kusken måste ju tyckt den uppnådde ngt med spöbehandlingen, domarna ansåg att han inte skulle uppnå ngt positivt.
Själv så vet jag inte alls vad jag tycker i det fallet, för jag har inte sett det personligen.

Fö så kan ju hästen köra huvudet rätt upp av en förhållning också.
Man förhåller, hästen lyssnar inte, man förhåller ju då lite hårdare. Hästen som för tillfället inte vill stanna, kan ju då köra upp huvudet rätt upp då vid tillfället.
Det för att hästen vill fortsätta i en högre gångart, ryttaren vill att den ska gå ner i en mindre.
Men sådant (att slå upp huvudet vid förhållning) är ju ngt man som ryttare vill jobba bort, för man vill ju att hästen lugnt ska acceptera en förhållning.

ia_ skrev:
Frågar vi vissa här på Buke så tillhör ju jag dem som sparkar o slår på hästen, rycker den i munnen och är allmänt hård.
;) :angel:

Men ia då, inte får du väl göra så med den fina hästen ;) ....... Det var iaf inget jag såg den dagen.

Men det där med domarna tycker jag är en olycklig utveckling att de "kända" ska få hålla på som det behagar dom. Detta ger ju ingen respekt för hur man uppträder på en bana och dessutom så ser ju många upp till dessa kändisar som man gärna frågar om råd och så får man se sånt hända utan att domarna ingriper :confused:

Ja och till råga på allt så funkar ju barn även i det fallet "de gör som man gör inte som man säger".

Var förra helgen på tävlingar på "hög regional nivå" eller hur man ska uttrycka det.
Såg en av våra landslagsryttare uppföra sig precis som man INTE ska när hästen vägrar på ett hinder. :crazy:
Man tycker ju att en ryttare på den nivån ska ha gett upp att sådant fungerar, men så var det tydligen inte alls!
Och precis som ia påpekar, inte säger domarna ngt inte...:smirk:

kopparberg skrev:
Och att kunna ge ett korrekt svar på varför ngn dålig ryttare gör så, det går ju inte annat än om man frågar ryttaren personligen.

Det är ju där jag tycker att domarna borde kalla till sig ekipaget för en förklaring och beroende på det svar som dom får så skulle ev bestraffning utdelas.

När ryttaren rycker hästen i mun, då oftast med ena tygel, och hästen kör upp huvudet i luften lika många gånger eller fler som antal ryck och dessutom lättar lite på frambenen, ja då tycker iaf jag att dett gagnar inte hästen utan då är det ett missnöje från ryttarens sida som får gå ut över hästen. Dvs det är attid hästen fel att rivningarna kommer, aldrig ryttarens :smirk:

När det gäller travet så försvarar jag inga grova spödrivningar. Det finns regler om hur mycket du får driva en häst och blir du bestraffad för otillåten drivning så kan det bli hårda straff. Här förhör man kusken innan man utdelar straff.

Tyvärr mer regel än undantag ju att "kändisar" inte får någon tillsägelse av domaren...

Finns EN domare häromkring hon är stenhård med tillsägningar ( ibland tom för hård, du får inte alls tillrättavisa hästen i vissa läge) men hon kör samma linje oavsett vad ryttaren heter :) :bow:

kopparberg skrev:
Och precis som ia påpekar, inte säger domarna ngt inte...:smirk:

Men har man då inte som tävlande möjlighet att lämna in en protest mot dessa ekipage som i sin tur behandlas av bandomaren. Så kan vi ju göra inom travet

kopparberg skrev:
För givetvis är ju sådant beteende inget som lärs ut "om du upprepade ggr gör så så uppnår du --".

Vilken bra idé... ja ska fråga min kompis varför hon alltid sågar hästrna i munnen för att få dom "på tygeln" :) :devil:
undrar vad man kan få för svar....

Gammeln skrev:
Med vad för slags bett sågar dom hästarna med då :eek:

Div hissbett, amerikanska gag, pessoa etc som används med en tygel ( helst längst ner) och utan kindkedja är väldigt "utmärkt" till detta ändamål
:angel:

(OBS ironi)

Gammeln skrev:
Får dom verkligen plats med all järnskrot i truten :eek:

jadå bara att stoppa in en massa, skulle hästen sedan springa o gapa allt för mycket så bara spänner man nosgrimman ännu lite till
:D

(OBS! jag är inte emot starkare bett vid behov om de används rätt!!!)

Hmmmmm........så det händer inte att hästarna säger ifrån genom att spräcka nosgrimman :devil:

Ja helt klart är ju det du beskriver bara ett sätt för ryttaren att ta ut sitt missnöje över hästen. Vilket ju är helt fel!

Men tyvärr är det rätt mkt "klubben för inbördes beundran" i ridsporten!
Vilket i mina ögon är tragiskt!
Det ställs ofta enormt höga krav på "gräsrötterna", men på elitnivå så ses det genom fingrarna för fullt!
Undrar varför?! :confused:

Jodå, man kan mot betalning lämna in en protest.
Godkänns protesten, så får man tillbaka pengarna. Men om man ska resonera krasst, så är det med största säkerhet helt bortkastade pengar att lämna in en protest mot en elitryttare. Såvida den inte i stort sett piskar sin häst blodig, eller med flit gör sådant som är farligt för andra hästar eller människor på tävlingsplatsen.

Men just att ställa en sådan fråga, kan få mkt bra effekt!
För en ryttare som lagt sig till med ett mkt dåligt beteende, kan ju om ngn ställer en sådan fråga, tänka till. Och då på sikt tom lägga av med ovanan.

Att börja skälla på en sådan och kalla den "dum i huvudet" och sådant är ju tämligen fruktlöst.
Men att lugnt ställa en sådan fråga som du säger, varför inte?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar