Sv: Rycka hästen i mun
Det beror ju lite på vad man menar med "rycker".
Vissa anser ju att en rejäl förhållning är att "rycka och slita", då de anser att tygeln i stort sett ska hänga under ridningen, och att hästen är bra när den inte har ngt stöd i tygeln.
Men om du med rycka menar att ryttaren upprepade ggr rycker båda tyglarna samtidigt bakåt, så de ömsom glappar och ömsom rejält drar till hästen i munnen, så finns det ju givetvis ingen anledning att göra så.
Och att kunna ge ett korrekt svar på varför ngn dålig ryttare gör så, det går ju inte annat än om man frågar ryttaren personligen.
För givetvis är ju sådant beteende inget som lärs ut "om du upprepade ggr gör så så uppnår du --".
Ungefär som diskussionen som nyss varit i travet, varför slog kusken som blev dömd för misshandel av häst sin häst i aktuellt lopp?
Kusken själv anser ju att den inte misshandlade hästen, många andra anser det.
Kusken måste ju tyckt den uppnådde ngt med spöbehandlingen, domarna ansåg att han inte skulle uppnå ngt positivt.
Själv så vet jag inte alls vad jag tycker i det fallet, för jag har inte sett det personligen.
Fö så kan ju hästen köra huvudet rätt upp av en förhållning också.
Man förhåller, hästen lyssnar inte, man förhåller ju då lite hårdare. Hästen som för tillfället inte vill stanna, kan ju då köra upp huvudet rätt upp då vid tillfället.
Det för att hästen vill fortsätta i en högre gångart, ryttaren vill att den ska gå ner i en mindre.
Men sådant (att slå upp huvudet vid förhållning) är ju ngt man som ryttare vill jobba bort, för man vill ju att hästen lugnt ska acceptera en förhållning.