Rycka hästen i mun

Sv: Rycka hästen i mun

Kombinationsbett, Pessoabett osv ger inte "mer järnskrot i munnen" på hästen.
De är bara begåvade med en effekt som gör dem mkt mer effektiva. Det med viss hävstångseffekt, tryck upp i gommen på hästen osv.
Den snällaste betslingen, 3-delat bett, där kan ju hästen lätt komma undan bettets verkan om den bestämt sig för det, med de mer "avancerade" betten så kan ju inte hästen komma undan bettets effekt.

Och häng sedan på en kindkedja, då kan ju inte hästen heller gapa för att komma undan bettets effekt.
Bra om man har en häst som rids av en duktig ryttare, men mindre bra om ngn "missbrukar" det.

Men ett bett blir inte skarpare än handen som håller i det.
Ett avancerat bett kan i rätt ryttarhänder vara mkt snällare än tex ett rakt gummibett.
Precis som ett rakt gummibett, ett 3-delat bett eller annat "snällbett" i en brutal ryttares händer är mkt obehag för en häst.

Kanske kan man jämföra det med att köra bil?
Den som kört en gammal Volvokombi med "muskelservo" som man måste stampa på pedalerna för att få ngn reaktion, samt lägga sin fulla tyngd på ratten för att svänga, kan ju inte köra en Formel 1 bil på samma sätt.
Och då passar ju Formel 1 bilen lika illa på en dammig grusväg på bondvischan som Volvon med muskelservo gör på Le Mansbanan...

det är det värsta som finns när man ser hästar bli slagna eller ryckta i munnen när de i princip inte har gjort ngt! :mad:

_--------------------------------

star quality all over my name

Gammeln skrev:
Det är ju där jag tycker att domarna borde kalla till sig ekipaget för en förklaring och beroende på det svar som dom får så skulle ev bestraffning utdelas.

Om domarna hade kallat till sej varje ryttare som gor nagot fel pa en tavling, hade det slosat sa mycket tid att tavlingarna hade blivit dubbelt sa langa som de redan ar.

Sjalv tycker jag att folk far sparka och sla sina hastar om de tycker att det ar befogat, det ror mej inte speciellt mycket, men att rycka en hast i munnen ar ren elakhet och riktigt fult gjort och nagonting jag verkligen avskyr. Tyvarr tycker jag att jag ser det mer hos tjejer an killar, av okand anledning.

Tyvarr ar det inte sa mycket man kan gora at andras riding, utan man far helt enkelt se till att man sjalv gor sa gott man kan, och dessutom alltid forsoker att forbattra sej. Det finns folk till allt och man kan inte vara nagon slags varldspolis, men det man kan gora ar att se till att ens egna hastar mar sa bra de mojligtvis kan ma.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar