Rutor och spår

Ainon

Trådstartare
Någon som kan beskriva hur man gör när man

lägger ett spår
resp
lägger en ruta

(för en hund där det är 1:a gången de gör något sådant)

Det enda vi gjort är att spåra skinka i små "rutor" på isen, på mitt eget högst påhittade sätt :o :D

DSC00285.JPG

Har anmält mig till en kurs i viltspår, men den startar inte förrän i slutet av sommaren :(

Senast ändrad:
Sv: Rutor och spår

Någon som kan beskriva hur man gör när man

lägger ett spår
resp
lägger en ruta

(för en hund där det är 1:a gången de gör något sådant)

Det enda vi gjort är att spåra skinka i små "rutor" på isen, på mitt eget högst påhittade sätt :o :D

DSC00285.JPG

Ser ju ut som ett flygfoto med en sökhund :rofl:

Fast hunden ska väl spåra i dina fotspår och inte brevid?

Söt bild föresten :D

Var ju som min totalt egen påhittade ej normala variant :p
Har ingen aning om hur det ska va :o

Piru: Nästan :p, kameran är väll 7ggr hundens mankhöjd upp i luften. I jämförelse med en schäfer skulle vara en 4,2m upp :angel:

Coolt foto, det ser faktiskt ut som det är flygfoto :rofl:
Tills man kommer ihåg vad du har för ras:D

Är de meningen attdu ska lära hunden spåra så är det bättre om du trampar upp en ruta, alltså tramapar en hel ruta och lägger godis i dina fotspår samt har hunden kopplat när den spårar upp godiset (den kommer ju alltid vara koplad när ni sedan fortsätter med riktiga spår).

Själv har jag aldrig börjar med rutor när jag lärt mina hundar spår. Jag har gått rakt fram några meter och lagt godis i fotspåren och sedan godis eller rolig leksak i slutet. Allt eftersom hunden fattar galoppen har jag förlängt spåren och plockat bort godiset mer och mer.

Nja, han älskar att kampa med saker men knappast så att han ute där det finns så mkt annat kul intresserar sig för något om man inte kastar eller viftar med den.

Glimfeather:´Ruta låter krångligt, vi skippar nog det, för jag fattar nada :p Men vanligt då, om man säger att man går 10m och lägger en godis på varje ställe man trampat, när man gått till spårets slut, tar man samma väg tillbaka?, annats så fortsätter ju som spåret. :confused: och i snö, borde inte hunden bara visuellt följa de upptrampade fotspåren?

Jo, i snö gör de ju ofta det. Därför skulle inte jag spåra i snö under inlärning.

Rutan finns beskriven på många ställen här, så sök lite. I korta drag så blir det ett enda jättefotspår för din hund att snosa runt i, och bli belönad i. Belöningen upphör automatiskt när den nosar utanför.

Om du går ett spår ska du inte gå tillbaka i spåret, utan du kan göra ett litet uthopp (om du verkligen vill markera att här tog stegen slut), men givetvis fortsätter de sen. Gå en bit rakt framåt och sen tillbaka i en STOR lov. I slutet av spåret, där du bestämmer, lägger du en belöning. När hunden hittar belöningen gör du en liten grej av det. "Bra, duktig, vad fint du hittade. Hunden äter godis, eller leker med grejen, och sen löser du upp det, kom, så går vi, och går bestämt därifrån.

Aha nu förstår jag rutan :)

Jag får ta och testa göra ett litet spår imorgon, får se om han fattar, han kan vara lite uppe i det blå ibland :p

Det tar ju tid att lära dem. Läs även tråden som är aktuell om hastigheter i spåret. Där tas olika inlärningsmetoder upp.

Nu har vi testat göra ett litet minispår. Passade perfekt att köra idag då vi varit på långa promenader både idag och igår, är han lite trött fysiskt blir han inte lika barnslig/"uppe i det blå" när vi ska göra något.

Gick i en 5m lång lov, en stig och sedan lite in bland riset. En blodpuddingkula i varje fotspår (gick korta steg, bara en hundlängd mellan fotspåren), avlutade med leksaken med en blodpuddingkula ovanpå. Lät ligga i 1h, innan jag tog ut hunden.
Satte han vid början, sa sök och pekade på spårets början.
Började snabbt snusa runt och tog inte många sekunder innan han hittade första biten, sedan så förstod han inte riktigt att han skulle fortsätta, utan krafsade där han hittat den första. Pekade då igen på marken och sa sök (hade det varit bättre att bara stå och vänta?) och han började då nosa igen (ljudligt :rofl: ) och det gick framåt bra tills vi kom till där jag svängde in i riset men efter ett kort förvirrat ögonblick så hittade han rätt. Då kampade vi med leksaken ett tag.

Upptäcker att det är väldigt svårt att hålla sig från att styra hunden :angel:

Är det så att det är enns egen lukt hunden ska spåra?
Är det förvirrande för hunden om man tex skulle be en vän att lägga spåret? (för att komma undan att man omedvetet styr hunden lite)

Nästa gång tror jag vi gör ett lite längre, gick så fort. Går så mycket blodpudding bara :p

Senast ändrad:

Under inlärning så har iaf. jag bara kört raka spår med mig själv som spårläggare..
Har gått rakt ut från en väg(ut på en åker/in i en skog) ca 50 meter och sedan har jag tagit hunden och gått efter vägen som om det bara var en vanlig prommis och när jag går förbi så har vovven snappat upp spåret (då berömmer jag försiktigt), om inte så har vi vänt en bit bort och gått in ett steg för att sedan gå tillbaks tills hon hittar på spåret:)
Det gäller att ha lite fingertoppskänsla för hur mkt man kan berömma utan att dom släpper fokus!
Lycka till:)

Satte han vid början, sa sök och pekade på spårets början.

Om du inte ska tävla spelar det egentligen ingen roll vad du säger, men om du tänkt testa på även sök i framtiden skulle jag välja att kalla spår för just "spår" och lämna ordet sök till den övningen. (Självklart går det att kalla sök för tex "leta" också, bara man kommer ihåg vad man kör med för ord."

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 881
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V