Rutinerad ryttare?

Hej!
Jag har läst din undran och några av svaren. Jag tycker att din fråga är väldigt bra! Jag skulle själv aldroing ringa på en sådan annons och svara att jag är rutinerad. Det är ju en definitionsfråga! Jag skulle ringa på annonsen, fråga vad det är för häst och sedan vad de menar med att den behöver en rutinerad ägare/ryttare. De kan ju mena allt från att hästen är lite het och behöver en orädd ryttare till att de vill att hästens kapasitet ska tillvaratas av en ryttare som på en gång kan tävla svåra klasser med en.

Det enda man kan göra är att fråga. Många skriver så i annonser och det finns ju aldrig ett riktigt svar på vad en ryttinerad ryttare är. Det märks bara på svaren du har fått. Alla verkar tycka olika.

Mvh Alexandra

Det är nog en bedömningsfråga..
när jag hade ute annons på att hyra ut min 5 åriga arabhingst på foder, skrev jag "kräver rutinerad ryttare" pga: 1. Det är en hingst, vilket orsakar värre saker än om ett sto/valack t ex kommer lös...min häst läser mkt snabbt av en människa och kan rent ut sagt; skrämmer livet ur folk som han märker att han kan köra med.
En människa som är trygg, lugn och vet vad h*n vill med honom och hästen är snäll som en hundvalp..
2. Det är en unghäst, han är enbart riden med små, finkänsliga hjälper och han svarar på dem just för att han är inriden så. En så ung häst kräver någon som kan vidareutbilda honom.
3. En "rutinerad" ryttare/människa har förmodligen varit med om alla möjliga och omöjliga situationer och kan därför bemöta oväntade händelser på ett bättre och troligen lugnare sätt än någon som bara ridit runt runt i en ridskolemanege...
Fast jag håller med om att det är ett svårdefinerat begrepp ! /L

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 963
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar