Rutinerad ryttare?

En rutinerad ryttare för mig är en ryttare som kan rida alla typer av hästar.
Och nu menar jag inte att den för att kallas rutinerad behöver vara ngn sorts kamikatzepilot och kunna rida sjövilda, galna hästar.

Utan helt enkelt en ryttare som kan rida allt från en mkt ung och oerfaren häst, till en känslig häst med mkt motor.
Och med "kunna rida" menar jag inte kunna hålla sig kvar på hästryggen, utan att kunna rida hästen i en ändamålsenlig form och få den avspänd och lita på sin ryttare.

HEJ..en ruttenerad ryttare e en ryttare som ridit ganska länge och som kan rätt mycket..så om dom skriver att dom söker en ryttinerad ryttare så menar dom en bra ryttare som kan och inte är rädd för hästen..ungefär..hej då.. :)

Jag tror att dem skriver att dem behöver en rutinerad ryttare åt sin häst för att dem vill ha en så seriös ryttare som möjligt som ska ta hand om deras häst.
Jag tycker att du ska ringa och prata med hästägaren och berätta om vad du kan och gärna fråga vad hästen har för krav på ryttaren, säger då ägaren att den vill ha en rutinerad ryttare så fråga vad det innebär för den, det är aldrig fel att fråga.
Själv hade jag jätte svårt att hitta sköthäst då jag började leta, de jag ringde till var det viktigast hur lång man var och ålder och jag som inte är så lång klarade inte av deras hästar enligt dem men till slut hittade jag en häst att ta hand om där inte längd, ålder och hur långt man kommit i ridningen hade någon betydlelse utan om man passade ihop med hästen eller ej och då hade jag först en "prov-vecka" innan jag bestämde mig för att börja sköta den hästen, som jag fortfarande tar hand om och sköter. Det tycker jag var en bra och seriös hästägare! :D
Beroende på hur gammal du är så tycker jag att du ska blanda in dina föräldrar i saken för då blir allt mycket seriösare och hästägaren får ett större förtroende och liter mer på dig, jag vet inte hur det är med alla hästägare men jag hade iallafall litat mer på skötaren om den hade blandat in sina föräldrar i saken om jag hade en egen häst för då kan man kontakta dem om något skulle hända, om skötaren är slarvig med hästen, skulle skada sig mm.

Men iallafall så för mig är en rutinerad ryttare en som kan hantera hästen på ett bra sätt (utan våld), kan ridningens grunder och att ha en sits som är balanserad och inte stör hästen, man får dock bättre sits då man börjar rida oftare så det handlar mer om träning men bara man har en "godkänd" sits och det kan man nog avgöra själv.

Om det är din definition på en rutinerad ryttare, hur definierar du då "skicklig ryttare" eller "god ryttare"?

Detta har jag också funderat på men kommit fram till att en rutinerad ryttare är en ryttare som kan läsa hästen, klarar av att lösa problem, inte är feg utan vågar satsa, kan hästspråk, få hästen i form utan större problem, tar ansvar för sin ridning och kan lägga upp träningen på ett bra sätt, en systematisk och lugn person i stallet och som självklart har erfarenhet av olika sorters hästar. jag könner mig som en rutinerad ryttare efter mina kriterier men som en total nybörjare efter andras. Kram :)

Det är ju relativt såklart. Men om jag vill ha en rutinerad ryttare så vill jag att den ska vara erfaren av ridning över huvudtaget och även av olika typer av hästar. Den ska vara van vid de flesta situationer och ha kunskap nog att logist tänka hur h*n ska reagera i nya situationer. Kunna anpassa sin ridning efter hästen. Kunna rida mjukt och balanserat.

Jag annser att en rutinerad ryttare ska ligga på den nivå hästen ligger på i annonsen!

Vi skrev att våran ponny krävde rutinerad ryttare när vi skulle sälja honom, just för att han krävde en ryttare som låg på hans utbildning, för att kunna klara av honom och få ut det bästa möjliga!

Ungefär på samma sätt, antar jag. Möjligtvis kan en god ryttare vara något "sämre", i mina öron låter det som om känsla och handlag är viktigt men att tekniken inte behöver vara på topp.
Å andra sidan, en dålig dag är alla utom jag skickliga ryttare i mina ögon :crazy:

Beror på vad det är för häst tycker jag.
En rutinerad ryttare till en shettis är väl en som kan rida denutan att den får göra som den vill.Och hålla sig kvar om den busar elelr bråkar :D
En rutinerad ryttare till en GP häst är väl en som själv ligger på samma tävlingsnivå.
Och en rutinerad ryttare till en unghäst är en som klarar av att fostra den och rida in den.
Alltså såhär kan man ju fortsätta i evigheter... ;) :)

Skulle jag sälja min pålla skulle jag skriva "kräver något rutinerad ryttare" i annonsen.
Då menar jag någon som klarar av att hantera henne på rätt sätt, rida henne på rätt sätt, sitter kvar om hon bockar lite eller testar, och samtidigt klarar av att rida henne i någon slags form, kanske inte i perfekt form direkt, men som iaf STRÄVAR efter att göra det såsmåningom.

Det är ett ovanligt fånigt begrepp som betyder allt och ingenting.

Jag såg nån som önskade en medryttare som var utbildad LA (antagligen då hade placerat sig i LA), det tycker jag är mycket tydligare. Och om man med rutinerad ryttare menar van hästmänniska så är det ju bättre att skriva det.

Det är samma sak med "ej nybörjarhäst", vad betyder det, att man ska ha ridit minst 2 år på ridskola eller att man har haft minst en egen häst tidigare?

Många annonser är löjligt vaga, det är bättre att man är tydlig med vad man menar om man vill ha rätt svar.

Men ibland är det just löjligt svårt att skriva en annons också.

Jag skrev "tuff, rutinerad ryttare sökes" när jag hade ute annons där jag sökte medryttare till min nuvarande häst. Några krav på vilka klasser någon skulle tävlat eller placerat sig i hade jag inte (dessutom är även det väldigt vagt, jag har placerat mig i L:B för drygt tio år sedan, idag skulle jag inte lyckas charma mig runt en L:C med godkänt resultat), jag sökte just den där vaga känslan av att känna att jag inte behöver vara rädd för att ryttaren skall hitta på konstiga saker, sätta utrustningen fel så att hästen, utrustningen eller ryttaren blir skadad samt att ryttaren skall ha såpass mkt skinn på näsan att denne klarar ut de knepiga situationer som kan uppstå med en grön, hetlevrad unghäst.

För mig menas rutinerad ryttare en ryttare som kan hantera och rida svårare och olika hästar på ett rätt och bra sätt. Som någon skrev så är det oftast så att en häst som kräver rutinerad ryttare är oftast en häst som inte passar en osäker ryttare.
Man blir väl en ryttinerad ryttare då man också gjort alla sina erfarenheter i prktiken också och användt sitt eget huvud och kunna lösa lösningar.
Men vad en ryttinerad ryttare är, är det väldigt många olika krav på.

Hej!
Min medryttarhäst har nyligen annonserats ut. Ägaren har i annonsen skrivit "kräver rutinerad ryttare".
Nu rider jag ju henne och jag vet inte riktigt om jag anser mig vara en "rutinerad ryttare".
Denna häst är snäll men ganska lättskrämd då hon är ung. Kan stegra och hoppar ofta till för småsaker. Man måste vara en trygg ledare för henne som hon kan lita på.

När ägaren skriver rutinerad ryttare tror jag att hon menar en som är lugn och kan förstå hästen. En som inte blir rädd när hästen blir rädd. Utan kan lugna hästen och behärska situationen. En som kan vara den ledare hästen behöver på ett förnuftigt sätt.

Jag tror att dom menar en ryttare som har ganska mycket riderfarenhet. En som kan rida en het häst utan att "dra i tyglarna".
En som förstår hur hästar kan reagera i olika situationer och varför.

Det är en rutinerad ryttare för mig! :D

Sen så skadar det ju aldrig att ringa. Du kan ju alltid provrida så märker du ju om du kan "klara" av den hästen!

Lycka till! :d

Så olika man tycker!

För mig är en rutinerad ruttare mer av vad anne1 beskriver i den här tråden , medan en skicklig ryttare är något utöver det - kankse mer åt hur du beskrev din "rutinerade ryttare".

Ehhh... man är inte rutinerad för att man har ridit i 2 år.... :crazy:

Håller med! Alla verkar ha sin egen åsikt om vad en rutineradryttare är. Verkar vara ett rätt brett begrepp...

:bump:

Jag tror oxå att det kan vara så att när ngn hyr ut sin häst så vill dom vara noga med att hästen kommer i rätt händer och inte med någon som bara "slit och släng rider".

Och när man är rutinerad så gör man inget sånt för då är man så ansvarsfull och bara tänker på hästens bästa?

Mrs_Malfoy; Antal år man har ridit har ingenting med saken att göra.

Tydligen så menas rutinerad med vad man själv klassar sig som.
När jag hade ridigt i två år så var jag absolut inte ruttinerad.
Nu har jag ridigt i 10 år har fyra egna hästar, gått på både ridskola och naturbruks gymnasie inrk häst.
Jag skulle inte svara på en sådan annons, jag är för mesig för att ta en sk Het häst.

Så åk å provrid och fundera själv på vilken kunskap du känner att du har, så ska du se att det går bra.
Sen kan det vara så att just denna ägaren och hästen inte passar i hop och att h*n då upplever hästen som stark/het/problem mm. :idea:

Jag tror många som skriver så gör det för att hästen på något vis är svår att rida, tex het, stark eller väldigt tungriden tex.

Jag skulle själv inte vilja ha en häst som kräver en rutinerad ryttare eftersom jag är en fegis och dessutom bekväm i dressyrarbete vilket gör att jag ofta upplever hästar som tungridna utan att de kanske eghentligen är det, jag är väl inte tillräckligt duktig helt enkelt. Men jag är ofta bättre isåfall på hästar som kräver rutinerade ryttare för att de är känsliga, och det kan man ju också mena med rutinerad, iofs :smirk:.

Har ridit runt 20-22 år nu men tycker väl egentligen inte att jag är så rutinerad. Lång vana, däremot, det har jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 963
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar