Efter att ha läst den här tråden förstår jag varför jag fått så få svar när jag sökt medryttare: Folk har helt enkelt för stor respekt för uttrycket 'rutinerad ryttare'.
För mig är det en person som hunnit skaffa sig lite rutin(!)
Alltså varit med om lite olika situationer (flykt, imponerbeteende, situationer med olycks- /skaderisk) och har lite tro på sin egen förmåga att lösa problem och läsa hästen. Det är en person som lärt sig så mycket om hästar att h*n inser sina begränsningar och är villig att jobba på dem, och ridmässigt en person som någorlunda balanserat kan rida skritt, trav och galopp i skogen och på ridbanan, och skutta låga hinder utan ångestattacker.
Däremot lägger jag inte in enorm teknisk skicklighet eller en viss nivå i förhållande till tävlingsklasser i begreppet!
Jag har ridit i 28 av mina 36 år, jobbade några år mellan 20-25 med hästar, har haft egen häst sedan -92 och har ridit in ganska många unghästar. Däremot rider jag inte på så hög nivå, hoppar 80-90cm hinder, har nuddat vid öppna och sluta i galopp och enkla galoppombyten, har aldrig tävlat. Jag anser att jag är ganska rutinerad, därför att jag har mycket erfarenhet och kan lösa de flesta situationer som uppstår i min ridning och hantering av hästarna.
Rutin är INTE direktkopplat till tid, utan mer hur mycket man håller på med hästar, och i vilka situationer, och framför allt VILKA ERFARENHETER MAN DRAR AV DE SITUATIONER MAN HAMNAR I.
En person som rider en gång i veckan på en dålig ridskola kanske inte blir rutinerad i hela sitt liv, medan en annan situation, tex heltidsarbete med hästar i olika utbildningsnivå och där man jobbar med alla aspekter på hästhållningen, inte bara ridningen, kan göra någon relativt rutinerad på, säg 3-4 år. (okej då, extremfall i bägge riktningarna
)
En sak är i alla fall säker! Jag ska sätta ut nya annonser UTAN detta uttryck, ifall det är så att man skrämmer folk med det