Rutinerad ryttare?

Är det bara jkag som direkt tänker att det där är en omskrivning för att hästkräket har en massa olater och avstår att ringa på alla aninonser där det står...

TROTS att jag har ganska stor vana av problemhästar och är mycket tuff och modig....

Hade egen häst i ca 6 år + ridit på ridskola och hjälp till lite här och där efteråt, men hade inte ringt på annonsen...feg kanske :o

Intressant tråd!
Jag har inte fattat att folk tolkar det så olika :idea:. När jag har skrivit "kräver rutinerad ryttare" så har jag syftat på att hästen tex har stor gång och därför kräver sina magmuskler, att den är känslig i munnen och känslig för sitsen och viktomläggning. Men jag har aldrig menat att den är het, ouppfostrad, eller galen. Intressant att man uppfattar det så olika.

Ibland har jag använt "vill ha välbalanserad ryttare", men det har inte riktigt gått hem heller - vissa av provryttarna som ringde trodde typ att det räckte med att man kunde stå på ett ben utan att trilla omkull :crazy:.

Nej, att skriva en bra annons utan att det blir en essä är ingen lätt uppgift...

eller så är det en känslig, välutbildad tävlingshäst som ägaren inte vill att ev. medryttare ska "förstöra" genom ofina hjälper odyl.

Nirak

Men jag är ofta bättre isåfall på hästar som kräver rutinerade ryttare för att de är känsliga, och det kan man ju också mena med rutinerad, iofs :smirk:.

Men det menar jag är en rutinerad ryttare! Du verkar dessutom ödmjuk - och det är också tecken på rutin!

Jag har själv lagt till detta tillägg när jag söker medryttare till mina tävlingshästar efter tidigare svar och erfarenheter. Det jag söker är ingen stjärnryttare men en ryttare som är orädd, välbalanserad (utan att balansera sig i tyglarna på hästen), måste vara säker på sig själv i hanteringen av hästar inte bli rädd och inte våga säga ifrån om hästen skuttar runt när de går med den mm. Fick tidigare svar från folk som ridet "jättemycket" tog ut några stycken som fick provrida på "klippan" en helt okomplicerad häst (tävlingshäst ingen ridskolehäst dock) det ända han kräver av sin ryttare är att man rider mjukt men med kontroll för att han skall arbeta ordentligt. Ingen av dessa klarade överhuvudtaget att rida honom, en tyckte dessutom att han var vild för att han tog ett sidsteg/skyggade för en solkatt. Efter detta kom tillägget om att man skulle vara rutinerad ryttare då uppenbarligen folk nuförtiden saknar självkritik om sina kunskaper/på vilken nivå de är. Vill så att säga sålla bort dessa ryttare som enbart ridit på ridskola i några år på snälla ridskolehästar som lyder ridläraren och kräver alltså inte att de är på hästarna nivå i kunskap (medelsvår+ svår klass hoppning).

Joo men då skulle man väl kunna skriva det...

Min erfarenhet av den meningen är som sagt att det är monster till hästar med massvis med styggelser!

Inte att det är fina hästar som kräver en duktig känslig ryttare....

"ruttinerad ryttare" kan man tolka på 10000 olika sätt.
det beror ju helt på vad ägaren till hästen menar. vissa hästar är gudasnälla med en lite mer ruttinerad ryttare men kannske busig med en nybörgare. alltså så tycker kannske inte den ruttinerade ryttaren att hästen är ett dugg svår riden medan nybörgaren tycker det är ett monster till häst.

vissa vill ha en orädd ryttare eller en kunnig hästvetare som är medveten om sina begränsningar eller en ryttare som har plaserat sig i vissa klasser.

vissa kannske har en super snäll häst men skriver endå att dom vill ha en ruttinerad ryttare eftersom hästen skal få det bästa.

inget fel med något av alternativen, men det är skillnad.

vi har en häst på vårat stall som bara skal skrittas ut (gammal) men mosste ha en ryttare med rutin efter som han kan busa osv.

jag känner mig rutinerad , ridit i 7 år, kan allt fram till galoppombyten-öppna & sluta...Men i det sammanhanget kan man säga att det är en tuff ryttare som ska klara en envisare häst som kanske också är het

//Mowglii

Jaa du, har ställt mig samma fråga själv otaliga gånger.
Undrar om jag skulle våga svara på en sådan annons. Anser mig ine som någon nybörjare (ligger på typ LC/LB nivå) men ruttinerad? ska man kunna skolorna i sömnen eller räcker det med att man kan kontrollera hästen i alla gångarterna? har nog tyvärr inget bra svar på din fråga, för jag är lika förvirrad jag :crazy:

Tror att ju mer man ridit desto mer kräver man av en rutinerad ryttare... :)

Lite grann att man blir aldrig fullärd inom häst- och ridkonsten... man inser bara hur lita man kan och hur mycket mer man kan lära...

mvh Norrland :rofl:

Ps. Jag vet inte när man är rutinerad...

Efter att ha läst den här tråden förstår jag varför jag fått så få svar när jag sökt medryttare: Folk har helt enkelt för stor respekt för uttrycket 'rutinerad ryttare'.

För mig är det en person som hunnit skaffa sig lite rutin(!)
Alltså varit med om lite olika situationer (flykt, imponerbeteende, situationer med olycks- /skaderisk) och har lite tro på sin egen förmåga att lösa problem och läsa hästen. Det är en person som lärt sig så mycket om hästar att h*n inser sina begränsningar och är villig att jobba på dem, och ridmässigt en person som någorlunda balanserat kan rida skritt, trav och galopp i skogen och på ridbanan, och skutta låga hinder utan ångestattacker.

Däremot lägger jag inte in enorm teknisk skicklighet eller en viss nivå i förhållande till tävlingsklasser i begreppet!
Jag har ridit i 28 av mina 36 år, jobbade några år mellan 20-25 med hästar, har haft egen häst sedan -92 och har ridit in ganska många unghästar. Däremot rider jag inte på så hög nivå, hoppar 80-90cm hinder, har nuddat vid öppna och sluta i galopp och enkla galoppombyten, har aldrig tävlat. Jag anser att jag är ganska rutinerad, därför att jag har mycket erfarenhet och kan lösa de flesta situationer som uppstår i min ridning och hantering av hästarna.
Rutin är INTE direktkopplat till tid, utan mer hur mycket man håller på med hästar, och i vilka situationer, och framför allt VILKA ERFARENHETER MAN DRAR AV DE SITUATIONER MAN HAMNAR I.
En person som rider en gång i veckan på en dålig ridskola kanske inte blir rutinerad i hela sitt liv, medan en annan situation, tex heltidsarbete med hästar i olika utbildningsnivå och där man jobbar med alla aspekter på hästhållningen, inte bara ridningen, kan göra någon relativt rutinerad på, säg 3-4 år. (okej då, extremfall i bägge riktningarna :D)
En sak är i alla fall säker! Jag ska sätta ut nya annonser UTAN detta uttryck, ifall det är så att man skrämmer folk med det :eek:

Jag har ridit 14 år, varit medryttare i 3 år på allt från mindre nybörjarlämplig morganhingst till världens snällaste islandshästfarbror. Jag skulle aldrig våga svara på en annons där det står att hästen kräver rutinerad ryttare även om jag visst har hoppat över 1 m, lärt mig galoppombyten osv. Det beror framförallt på att jag är en fegis och står det "kräver rutinerad ryttare" så anser jag det = hästen kan bocka/stegra, är tittig/nervös av sig eller är en unghäst. Och såna hästar ska jag inte rida.

Står det däremot "rutinerad ryttare önskas" så är det en helt annan sak. Då betyder det att hästen kan ridas även av mindre rutinerade men att ägaren behöver en rutinerad ryttare för sin sinnesfrids skull.

Det är stor skillnad ifall HÄSTEN eller ÄGAREN behöver den rutinerade ryttaren faktiskt!

Klokt svarat Båbbe! :bow: Det ÄR skillnad om hästen kräver det eller ägaren önskar!

Står det "kräver rutinerad ryttare" så börjar jag tvivla på om jag är tillräckligt rutinerad :p Så jag skulle nog gärna vilja ha en mer utförlig definition av rutinerad ryttare och se om ägaren och jag tänker lika när det gäller den...

Men en känslig och välutbildad häst kräver ofta rutinerad ryttare för att fungera.. Så jag tycker inte alls att det är konstigt att uttrycka sig så..
En sådan häst är inget "monster", i rätt händer är den okomplicerad, men i händerna på en ovan ryttare kan det bara bli pannkaka av allting.

Nirak

Jag köpte en häst för 6 år sedan. I den annonsen stod det bl.a mycket energisk och framåt kräver därför en vuxen och väl rutinerad ryttare. Blev lite avskräckt av det men åkte i alla fall och tittade på hästen. Där sa de då att han kan bara få för sig att sticka iväg och sådana saker. Tog honom på prov och det blev köp. Han har aldrig stuckit iväg, visst är han pigg men inte så att det är jobbigt.Så jag tror att begreppet rutinerad ryttare kan tolkas väldigt olika.. Det viktigaste är nog att kemin mellan häst och ryttare fungerar.

jag tycker det beror på vad ägaren till hästen tycker är rutinerat... om det är en annons du ska ringa på kan du ju fråga vad h*n tycker e rutinerat o vad dom kräver... mitt svar iallafall...

Jag fattar vad du menar. Det finns många ryttare med väldigt dålig självkretik. Personligen är jag ibland lite för kritisk när det gäller mig själv. ;)

Det gör du nog rätt i. Enligt ditt sett att se på "rutinerad ryttare" så är jag ,vad jag kunde utläsa ifrån din text, rutinerad...
:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 963
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar