Rutiner efter födsel?

Apollo 13

Trådstartare
Den 2/5 (knappt 4 veckor sedan) fick vår katt ungar. Hon mös med en vildkatt så det var inget planerat. Jag har ingen koll på vad som gäller och behöver lite råd.

Hittills har de bott i ett eget rum med lugn och ro. De har visserligen fått stå ut med bäbisskrik och en rätt tyst dammsugare, men det är det. Vi ser givetvis till dem noga. Nu börjar det bli lite rörelse där inne och jag funderar lite på kommande rutiner. Jag vet att när vi köpte hund var det väldigt noga med att i x veckor fick de bara vara i sovrummet men efter det fick de komma ner i köket osv.
Idag när jag kom in till dem så tyckte jag att ett par av dem tittade på mig med lite väl stora ögon... Så jag funderar på om de kanske börjar bli dags för dem att få komma ner och bo i köket där vi är lite mer? Eller ja det får nog bli i matrummet för där är det inte riktigt lika "kaos" med disk och matlagning, men ändå rörelse.

Hur som helst, vad tror ni? Är. Jag fel ute? Är det något annat jag bör tänka på?
 
Sv: Rutiner efter födsel?

Mina var 7 v när jag släppte ut dom i hela lägenheten. Det stora problemet om man har för bråttom är att dom inte blir rumsrena. Det är viktigt att dom är helt rumsrena innan man släpper ut dom, för sen blir det långt till lådan och då kan dom börja leta närmare ställen som inte är bra. Men är inte rummet så stort så kan det bli jättebra! Mina hade fram till 7 v ålder (drygt) en hage gjord av kompostnät som var kanske 6-7 kvm. I där fanns det 2 lådor.
 
Sv: Rutiner efter födsel?

Oj hej och hå! Vilket bra tips, tack! Jag har inte ens märkt av att de börjat gå på lådan än..?
Men då känns de iaf som att jag absolut borde vänta iaf.. Alternativt försöka klura på en lösning så vi kan spärra av och ha dem i köket...
 
Sv: Rutiner efter födsel?

För att de ska bli rumsrena fort ska de ha tillgång till liten golvyta och kattungeanpassade toaletter (vi kör med låga plastbackar, en vanlig kattlåda har för hög kant för en 4-veckors).

De ska absolut vänjas vid ljud och liv. Inte så att man kastar sig över dem, men daglig hantering är viktig. Mina bor i babyhage där vi vistas mest från det att de själva tar sig ur lådan (ca 3 veckor). I hagen dammsugs det varje dag, kattungarna brukar efter någon vecka vilja vara med och åka på dammsugaren. Vid 4-5 veckor börjar vi pilla med klor och kloklippare, och det är också läge att introducera kattungevänlig mat.

Låna hem Ylva Stockelbergs "Kattuppfödning", det blir en hel uppsats att skriva om hur de små ska tas om hand för att få bästa möjliga start.
 
Sv: Rutiner efter födsel?

Jag har haft mina i köket från början därför att det är där mina kattor velat ha dom. Jag har begränsat dem till lådan och bara plockat med dem tills de varit runt 5 veckor tror jag. Sen började dom klättra ur lådan och då är det bra att kunna gränsa av ett rum, mindre yta, eller tex köket. Dom ska helst inte kunna försvinna ut i huset för risken är att dom inte hinner till toalådan när dom behöver och så börjar dom göra av sig på andra ställen - och det kan skapa en dålig vana om man har otur. Så viktigast är att dom inte kan komma för långt ifrån toaletten tycker jag.

Kattmamman kissar sina ungar genom att slicka dem men runt 4 veckor började mina gå på låda. Hade en liten toalåda med låg kant åt dom.
 
Sv: Rutiner efter födsel?

kl

vad har ni använt för att spärra av?

Jag försökte med vad som kanske inte var den mest geniala iden (får man skylla på att man ammar och har amningshjärnan de lux? :angel:) Försökte med dubbla kompostgaller och snöre... de va kattungar precis överallt förutom i hagen. haha.:D
 
Sv: Rutiner efter födsel?

Spånskivor eller liknande använder jag. De är svåra att klättra på. Vet att en del klär kompostgaller med vaxduk, det är också svårklättrat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 243
Senast: Blyger
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: escodobe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp