Rutin på ätandet

Lycanthrope

Trådstartare
Jag funderar på vilka tider som är lämpliga för mig att äta med jobbet jag har.
Försöker gå ner i vikt och inte småäta.

Det tar ungefär 10-15 min att köra till och från jobbet.
Jobbar 06:15-09:15 och 13:00-16:00.
Jag är inte hungrig innan 6, kan inte äta frukost så tidigt. Brukar klara mig till efter första arbetspasset men ibland är jag då väldigt hungrig.

Kanske finns det något väldigt enkelt att ha med sig till jobbet och så kan jag äta kring 10 (när hundarna får frukost efter promenad).

Jag är inte alls kunnig kring vilka tider man bör äta och hur lång tid det ska gå mellan dom, och när man bör lägga in motion :o
 
Sv: Rutin på ätandet

Jag vet inte när man bör motionera, men jag funderar på om man måååste äta frukost tidigt på morgonen eller om man kan förskjuta dygnet istället. det blir så automatiskt för min del och det vore lättare att få mig att hålla om det går att förskjuta det. Men annars är det ju typ var tredje timme man ska äta eller 5-6 gånger per dag. Frukost först, sedan mellanmål, sedan lunch, sedan mellanmål, sedan middag och sist nåt litet på kvällen. Så ska jag äta, men jag glömmer det! :o
 
Sv: Rutin på ätandet

Jag funderar på vilka tider som är lämpliga för mig att äta med jobbet jag har.
Försöker gå ner i vikt och inte småäta.
Är det helt omöjligt att äta något medans du jobbar? Exempelvis tugga i dig ett ägg och dricka lite vatten till? Det är ju gjort på 30 sekunder. Annars tycker inte jag dina arbetstider verkar svåra att passa in en måltid.
Själv har jag ca 30 minuter till arbetet. På morgonen har jag en stor kopp kaffe som jag sitter och sippar på i bilen. Då jag jobbade som städerska arbetade jag in lunchen och åt i bilen mellan platserna jag skulle städa på. Funkade hur bra som helst.
gulan
 
Sv: Rutin på ätandet

Det går utmärkt att äta på jobbet. Brukar vara tillbaka på garaget strax efter 8, har för mig vi har mikro också. (har lyckats glömma det över julledigheten :cautious:)

Det är mest bekvämt att göra det hemma, men skulle egentligen underlätta att göra det på jobbet så att jag kan promenera hundarna direkt jag kommer hem och inte vara vrålhungrig. Och sedan äta lunch innan jag börjar 13:00 igen.
 
Sv: Rutin på ätandet

Du kan köra periodisk fasta som för många ger viktnedgång och dessutom tror man att det kan finnas andra positiva hälsoeffekter.

Upplägg kan vara lite hur som helst, men utifrån vad du skriver så skulle 16:8 kunna passa dig. Vet inte om du är insatt så jag förklarar lite kort.

Tänk 24 timmar/dygn. Av dessa får du bara äta under 8 timmar och under 16 timmar äter du ingenting. Många hoppar över frukosten. Man kan äta vad man vill men tanken är att du äter åtminstone så mycket färre kalorier som frukosten (eller ett annat mål) motsvarar. Många passar på att äta lite nyttigare samtidigt.

Jag har själv inte testat men har sedan i maj levt enligt modellen 5:2 vilket innebär att jag äter som vanligt 5 dagar/v men 2 (ej på varandra följande dagar) äter jag max 500 kcal.

Det jag gillar mest med periodisk fasta är att man inte behöver vara krånglig och bara äta vissa saker, man äter som vanligt. Två dagar äter man lite (om man kör 5:2) men då kan man välja att äta allt i ett mål eller dela upp till många mål. Passar det inte att fasta den dagen byter man till en annan dag!

I början är man ovan att hantera sug/hunger men man lär sig snabbt att sånt går lätt över särskilt som man kan tänka på att "imorgon får jag äta som vanligt" (= ingen lång svält som det är i många metoder).

Om du inte vill testa och för att mer svara på din fråga så kan jag rekommendera att ha med ägg att äta vilket är både gott och mättande.

Annars kan man nog tänka sig att en normalperson äter 3 ggr/dag. Många viktminskningsmetoder rekommenderar att man dessutom äter två nyttiga/mättande mellanmål för att inte bli vrålhungrig och vräka i sig. Ett jättegott mellanmål är kesella (proteinrikt) med (frysta) hallon. Lägg på hallonen frysta om du inte har kylmöjlighet så håller det sig länge.
 
Sv: Rutin på ätandet

Man bör äta ungefär var tredje timme. Själv är jag oftast både sen, trött och stressad på mornarna och äter därför inte förrän på fika rasten halv tio, sedan blir det lunch 12, fika 14.30 och middag vid 19-20 efter stallet. Inte optimalt men det är så det ser ut.
 
Sv: Rutin på ätandet

Det går utmärkt att äta på jobbet. Brukar vara tillbaka på garaget strax efter 8, har för mig vi har mikro också. (har lyckats glömma det över julledigheten :cautious:)

Det är mest bekvämt att göra det hemma, men skulle egentligen underlätta att göra det på jobbet så att jag kan promenera hundarna direkt jag kommer hem och inte vara vrålhungrig. Och sedan äta lunch innan jag börjar 13:00 igen.

Jag tror du kan få till en bra balans på ätandet om du kan äta något på jobbet vid 8.
T.ex
kl.8 frukost (gröt?)
Ta med ett mellis-äpple och ät på hundpromenaden när du kommer hem, eller ät det på vägen hem.
kl.12 lunch (mat)
frukt eller smothie på em
kl.16.30 middag (mat)
kl.19.30 kvällsfika
Det mesta av ditt ätande bör ske vid lunchen. Jag lovar att du inte kommer att känna dig hungrig eller ens sugen på onyttigheter om du följer detta ;) Lycka till nu!!
 
Sv: Rutin på ätandet

Antar att det finns någon orsak till att du inte kan ta med en smörgås och en påse mandlar?

Smörgås kanske inte går att äta under arbetspasset, men annars är det väl det enklaste att ha med sig (äter själv frukost -smörgås, på jobbet men vi har ju fikarast). Mandlar brukar fungera jättebra som mellanmål tycker jag, en fem stycken räcker (tidigare åt jag äpple men då svälter jag ihjäl efter ett par timmar, äpple var bättre som efterrätt). The med mjölk i är också hyggligt mättande (även om mjölkbiten inte är så god annars).

Om det inte alls går att äta på jobbet kanske ingen kan hindra dig från att dricka ett glas röd mjölk, folk behandlar mjölk som måltidsdryck, men jag tycker det mättar som ett mellanmål.

Nu visade det sig att du kunde äta, sätt in ett paket mjölk i kylen och ät en smörgås o drick ett litet glas mjölk klockan 7?8? när du är hungrig ungefär. (eftersom du vill ned i vikt behöver det kanske inte vara den största vitaste brödlimpan med tredubbelt lager ost). Och ha lite mandlar i förrådet som eftermiddagsfika klockan 15? Lunch vid 12 ca, middag vid 18? 18:30?
 
Senast ändrad:
Sv: Rutin på ätandet

Jag kan inte äta det senaste 19:30, då kommer jag dö av hunger :o

Provar ikväll att äta ägg och dricka te vid 21, kommer nog lägga mig kring 11.
 
Sv: Rutin på ätandet

Haha, ja just nu kommer du att dö av hunger.... men när du ätit "ordentligt" några dagar så kan du prova att äta det sista lite tidigare, bara lite.
När det går bra så kan du ta av lite till i tid, osv. Det kommer att fungera, jag lovar ;)
Grejjen är att äta så "lätt" som möjligt desto senare på dagen det blir. Fokus på ätandet ska ligga på frukost och lunch. När du når dit så kommer förbränningen igång för kroppen slutar gå på sparlåga, den "vet" att den får näring.

Nästa steg blir att tänka på vad du äter...

Men bara av att få in det här tänket med ät-tider har fått min ytterst ovilliga kropp att sluta tråna efter onyttigheter och dessutom startat upp min viktnedgång :up:
Jag är inne på steg "tänka på vad jag äter"... och som grädde på moset så kan jag numera känna när jag är nöjt mätt och sluta äta där, och inte övermätt för att jag inte kunde sluta äta :meh: Mat är gott :d
 
Sv: Rutin på ätandet

Smoothies är smidigt att ta med sig i en burk/mugg med lock och sen svepa när man får två minuter över, eller lite då och då.
När jag pluggade och hade en bit att köra varje morgon drack jag morgonsmoothien i bilen :)



Annars tycker jag att normala ättider i ditt fall skulle vara ungefär:

7-8 . Frukost. Ex. matig smoothie
10 Mellanmål
12. Lunch, lagad mat.
14-15 litet mellanmål
17-18 Middag
Kväll, kvällsmat
 
Sv: Rutin på ätandet

7-8 . Frukost. Ex. matig smoothie
10 Mellanmål
12. Lunch, lagad mat.
14-15 litet mellanmål
17-18 Middag
Kväll, kvällsmat
Det blir nog något sådant jag kör på! :)
Hade med mig lite frukost idag och åt vid 7 innan jag påbörjade nästa körning.

Sötsuget var inte starkt alls igår men då hade jag ju också ätit regelbundet hela dagen. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 962
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 746
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp